Donderdag 27/06/2019

Halte stad

Een model voor Antwerpen: Hannover, waar de tram altijd op tijd is

Eén ticket voor trein, tram en bus. Verkeerslichten die altijd voorrang geven. En deuren die opengaan nog voor de tram volledig stilstaat. De Duitse stad Hannover bewijst dat een overheid er niet altijd warmpjes moet inzitten om een goede dienstverlening op te bouwen.

Halte Astrid aan het Antwerps Centraal Station. De Scheldestad kan heel wat opsteken in het Duitse Hannover. Beeld Wouter Van Vooren

Het Großraum-Verkehr Hannover (GVH) is dan wel een van de oudste netwerken in Duitsland, het systeem van bovengrondse sneltrams, stadsspoor (S-Bahn) en bussen staat erg scherp. Hannover, dat qua inwoners en oppervlakte vergelijkbaar is met Antwerpen, is dan ook een goede inspiratiebron voor de Scheldestad.

Dat begint al bij het gebruiksgemak. Met de HannoverCard staat voor reizigers het licht op groen op alle vervoermiddelen, waardoor hun portefeuille niet langer uitpuilt van abonnementen. Op dat vlak is Antwerpen stilaan al aan het bijbenen. Eind dit jaar lanceren De Lijn en de NMBS samen een citypass voor 60 euro per maand (DM 5/9).

Maar daar stopt het niet. Als de tram in Hannover drie minuten te laat is, gaat er in de dispatching een alarm af. Ook wanneer hij 30 seconden te vroeg is. Resultaat is dat reizigers hun horloge gelijk kunnen zetten op de tram. Als twee trams tegelijk het station binnenrijden, doen ze dat synchroon, elk aan de andere kant van het perron. Overstappende reizigers hoeft maar over te steken.

Het motto in Hannover: als je dure tramsporen aanlegt, kun je maar beter zorgen dat ze renderen. Daarom rijden de trams er gemiddeld 26 kilometer per uur, bijna dubbel zo snel dan de meeste trams in Antwerpen. Inwoners in Hannover merken dat de tram sneller gaat dan de auto. In Antwerpen geldt het omgekeerde.

Tussen haakjes: dat is ook de reden waarom steeds meer Antwerpenaars het openbaar vervoer laten staan voor de fiets, die vaak even snel is dan bus of tram. Met de uitbreiding van het Velo-systeem en de aanleg van nieuwe fietspaden stimuleert het stadsbestuur die groei nog meer.

Groene golf

Vanwaar het verschil? Omdat in Hannover alles in het teken staat van efficiëntie. Terwijl Antwerpen al dertig jaar wacht op de 'groene golf', krijgt het openbaar vervoer in Hannover altijd voorrang. En terwijl de Antwerpse tram met een slakkengang de Reuzenpijp induikt, zijn de trajecten in Hannover dankzij wijde bochten enz. zo aangelegd dat er amper geremd moet worden.

Het verschil schuilt ook in details. Zo gaan de deuren van het openbaar vervoer in Hannover al open voordat de bus of tram helemaal stilstaat. Daarmee win je enkele seconden. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden