Donderdag 19/05/2022

'Een maximumloon, dat lijkt op communisme'

De toppers in het veldrijden kunnen gerust zijn: de UCI zal geen stop zetten op het systeem van de startgelden. 'Het blijft een vrije markt', meent Peter Van den Abeele, de veldritcoördinator van de UCI.

Door Sven Spoormakers

BRUSSEL l Ondanks het ongenoegen in het peloton grijpt de UCI niet in. Dat blijkt na een vergadering van de veldritcommissie in Brussel. Ingrijpen kán ook niet: 'Het is niet wettelijk om een beperking op te leggen', zegt René Vermeiren, als organisator ook lid van de veldritcommissie.

Sven Nys verhoogde zijn startgeld en wereldkampioen Erwin Vervecken volgde de eis van de Kannibaal van Baal. Bart Wellens wil als Belgische kampioen ook meer. Niels Albert wil zijn status als opkomende vedette meteen verzilverd zien en Lars Boom profiteert van de nood aan jonge, buitenlandse challengers. Wie dit kwintet aan de start van zijn veldrit wil - de natte droom van iedere veldritorganisator, want ze staan garant voor spektakel en veel volk - moet er 22.000 euro voor neertellen.

Op zich is dat niet het probleem. Wel dat de toppers zo duur geworden zijn dat er voor de mannen van de tweede rij niet veel meer overblijft. Sven Vanthourenhout moest lang onderhandelen en zijn vraagprijs laten zakken om toch een koepelcontract voor de Gazet van Antwerpen Trofee te krijgen. Klaas Vantornhout kreeg er helemaal geen. Het was een kwestie voor de veldritcommissie van de UCI, een panel van vertegenwoordigers van organisatoren, UCI en renners die de toestand en de evolutie van het veldrijden probeert te beheersen en te sturen. Maandag stond in Brussel de vergadering gepland met op de agenda: de startgelden.

"We hebben er zeer lang over gebrainstormd, maar tot een beslissing zijn we niet gekomen", zegt Peter Van den Abeele, de sterke man van het veldrijden bij de UCI. "Het is nu aan de verschillende partijen om hun achterban te raadplegen voor we een volgende keer samenkomen." Er waren nochtans ideeën genoeg. Eén piste leidde naar een soort van zesdaagsensysteem, waarbij startgeld en prijzengeld samengevoegd wordt en renners enkel nog koersen voor de eer van de zege en de punten van een eindklassement. Een andere maakte gewag van het opleggen van maximumaantallen toprenners per klasse van veldrit. In een klasse-2-cross zouden dan maximum drie renners uit de top vijf van het UCI-klassement mogen deelnemen. "Het probleem was dat we bij dat systeem de buitenlanders zouden benadelen. En net die mannen hebben het ook zeer moeilijk. Een gewone Belgische cross zou dan altijd de beste Belgen aan de start kunnen hebben, maar geen enkele buitenlander", aldus Van den Abeele.

Een maximumplafond instellen is geen optie wegens niet wettelijk. "Als de renner en de organisator een bedrag afspreken, kan niets dat beletten. Dat staat min of meer in de arbeidswet", zegt René Vermeiren, organisator van de wedstrijd in Loenhout en vertegenwoordiger in de veldritcommissie. "Bovendien opent dat systeem de poort naar een zwartgeldcircuit en dat is de afgelopen jaren toch voor 95 procent uit het veldrijden verdwenen." Ook Erwin Vervecken had als rennersvertegenwoordiger groot voorbehoud: "Het is toch te gek dat je een maximum oplegt voor wat mensen mogen verdienen? Dat strookt niet met de werkelijkheid. Een minimumloon, dat is normaal. Maar een maximumloon, dat lijkt wel heel hard op communisme."

Er is dus maar één conclusie: "De startgelden blijven een spel van vraag en aanbod. Als een renner 5.000 euro vraagt, dan is dat link gespeeld. Maar als hij die 5.000 euro krijgt, wie is dan de dommerik?", zegt Van den Abeele. "Misschien moeten de organisatoren wat meer haar op hun tanden hebben." Vermeiren: "We krijgen de startgelden alleen naar beneden als alle organisatoren samenspannen en beslissen die bedragen niet meer te betalen. Maar het is utopisch te denken dat we dat voor elkaar krijgen. Aan de kruistocht om alle organisatoren samen te brengen begin ik niet."

Het probleem doet zich alleen voor in België, waar het veldrijden een ongekende hausse beleeft. "Voor de dingen écht zullen veranderen, zal de generatie Nys-Wellens de fiets aan de haak moeten hangen. Want alles begint bij de overheersing van de Vlaamse crossers. Maar als je dan ziet dat op het voorbije EK bij de beloften alleen Niels Albert vooraan eindigde, en bij de juniores haast geen enkele Belg presteerde, dan weet je dat er misschien minder vette jaren aankomen", besluit Vervecken.

Peter Van den Abeele (UCI):

Als een renner 5.000 euro vraagt, is dat link. Maar als hij die 5.000 euro krijgt, wie is dan de dommerik?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234