Maandag 06/12/2021

Eén man, twee films

Filmgigant Sony Pictures leek op weg om Steve Jobs ook in de bioscoop tot een succes te maken. Maar de inderhaast klaargestoomde lowbudget-biopic Jobs gooit roet in het eten.

Het leven van Steve Jobs heeft cinematografisch potentieel. Daar hoef je geen enkele filmmaker van te overtuigen. Niet verwonderlijk dus dat Sony Pictures er in in oktober 2011, amper een paar weken na de dood van Jobs, als de kippen bij was om de filmrechten op de enige officiële biografie van de man binnen te halen. Een zekere blockbuster leek het toen. Die biografie, neergepend door Walter Isaacson, was een wereldwijde bestseller. Bovendien had Sony met de Facebook-film The Social Network al eerder bewezen dat het een technologie-verhaal in een spannende film kon gieten. En om helemaal niets aan het toeval over te laten haalde Sony ook nog eens Aaron Sorkin aan boord. De man die voor het scenario van The Social Network een Oscar won. De wedstrijd leek gelopen. Sony had het snelst gereageerd, was bereid om fors te investeren en zou dus de strijd om de filmografische nalatenschap van Jobs gaan winnen.

Maar dat was buiten de jongens van Open Road Films gerekend, een klein onafhankelijk filmhuis met tot dan slechts drie films op de teller. Ook zij zagen brood in een film over Jobs en gingen op zoek naar een manier om Sony te counteren. Budgettair beter doen dan een gigant als Sony was geen optie en dus probeerde Open Road de concurrentie op snelheid te pakken. Met succes. Terwijl Sorkin op het hoofdkwartier van Sony nog steeds aan zijn scenario sleutelt is de Open Road-film Jobs bij ons op 4 september al in de zalen te zien. Alleen moesten de makers daarvoor wel een aantal toegevingen doen. Terwijl Sorkin voor zijn scenario kan putten uit het ruim 700 pagina's tellende boek van Isaacson moest Matt Whitley, die het scenario voor Jobs schreef, het doen met de openbaar toegankelijke informatie over Jobs. "Maar eigenlijk was dat nauwelijks een probleem", liet Tom Ortenberg, CEO van Open Road Films in een interview met Bloomberg weten. "Voor een man die erg op zijn privacy was gesteld leefde Jobs een erg publiek leven."

Verboden terrein

Niet alleen het boek over Jobs was verboden terrein. Whitley mocht bijvoorbeeld ook niet op de koffie bij Steve Wozniak, medestichter van Apple en dus ideale bron voor verhalen uit de beginjaren van het computermerk. Wozniak werd immers ingehuurd als raadgever door Sony en daar zagen ze hem liever niet meewerken aan een film van een concurrent.

Ook budgettair moet Jobs het afleggen tegen wat Sony op het bioscoopscherm wil brengen. De film werd gedraaid met een naar Hollywoodnormen zeer bescheiden budget van 6,4 miljoen euro. Al slaagden Ortenberg en co. er wel in om voor de hoofdrol een A-list-acteur te strikken. Ashton Kutcher, in een vorig leven toy boy van Demi Moore en te zien in films als The Guardian, Just Married en No Strings Attached, nam met veel graagte de rol van Steve Jobs voor zijn rekening. Kutcher is immers een zelfverklaarde 'geek'. Hij investeert geregeld in jonge technologiebedrijfjes en ziet Steve Jobs als een van zijn grote voorbeelden. Bovendien vertoont de 35-jarige acteur opvallende fysieke gelijkenissen met de jonge Jobs. Al lijkt die ene grote naam op de affiche niet voldoende om de film te doen slagen. Het openingsweekend in de VS, waar Jobs half augustus in première ging, was alvast een tegenvaller. De film bracht 4,9 miljoen euro op terwijl Ortenberg er op rekende dat de film tijdens dat eerste weekend het totale budget van 6,4 miljoen zou terugverdienen.

Ook de recensenten zijn hard. "Het zou Steve Jobs tot waanzin drijven dat de film over zijn leven het sexappeal van een Powerpoint-presentatie heeft", schreef de New York Times. En dan is er nog Wozniak, alweer hij. Volgens hem doet de film de waarheid geweld aan. Zo stoort Wozniak zich bijvoorbeeld aan een scene waarin Jobs hem de quasi onbegrensde mogelijkheden van de pc beschrijft. "En dat terwijl het in realiteit net andersom was."

Te ambitieus

Probleem is dat Jobs een wel erg ambitieuze hap uit het leven van de Apple-stichter neemt. Het verhaal begint bij de jonge Jobs die vanuit de garage van zijn vader een computerbedrijf begint en eindigt wanneer diezelfde Jobs in 1996 zijn triomfantelijke comeback maakt bij zijn eigen bedrijf. In de twintig jaar daartussen gebeurt zowel bij Apple als in het leven van Jobs te veel om in één film van twee uur te vatten. Wat overblijft is een heel beperkt beeld van de figuur Jobs. Maar fans van 'het merk met de appel' hoeven niet te wanhopen. Sorkin, scenarist van die andere Jobs-film, heeft al laten weten dat hij voor een andere aanpak kiest. "We moeten op zoek naar een andere manier om het verhaal van Jobs te vertellen. Het verhaal van wieg tot graf valt gewoon niet te verfilmen." Het scenario van Sorkin valt in drie stukken uiteen, waarbij elk stuk rond de introductie van één bepaald Apple-product zal draaien. Of dat een beter beeld zal opleveren van de man achter de mythe is nog even afwachten.

Een titel, een hoofdrolspeler of een releasedatum voor de film is er nog niet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234