Vrijdag 25/06/2021

Eén man lijkt alvast niet geschikt als spoorbaas

Eind 1997 plaatste Sabena een bestelling van 34 fonkelnieuwe vliegtuigen bij Airbus. Het zou Sabena recht naar het faillissement leiden. Alle analisten zijn het er nu over eens dat Sabena die miljardenorder nooit had mogen plaatsen, en dat het management had moeten weten dat Sabena die last nooit zou kunnen dragen.

Bij een luchtvaartmaatschappij die vliegtuigen koopt, kun je je iets voorstellen. Wat zich de voorbije jaren afspeelde bij het tot vandaag verkeerdelijk als 'pakjesdienst' omschreven departement ABX van de NMBS tart alle verbeelding. Door toedoen van spoorbaas Etienne Schouppe heeft de NMBS in enkele jaren tijd 700 miljoen euro (een kleine 30 miljard frank) geïnvesteerd in... vrachtwagens. Hoofdzakelijk buitenlandse vrachtwagens, bovendien. Resultaat, zo blijkt nu: een financiële put van bijna 1,2 miljard euro. Bijna 50 miljard frank.

Heeft ABX enige werkgelegenheid gecreëerd? Neen. 150 banen, that's it. Klanten aangebracht voor het goederenvervoer van de NMBS? Helemaal niet. Alle doorlichtingen wijzen ABX integendeel aan als een concurrent voor het goederenvervoer van de NMBS. De vergelijking met de Sabena-Airbussen gaat dan ook maar ten dele op. Ze zou helemaal opgaan als Sabena zichzelf de doodsteek had toegediend met de aankoop van 34 duikboten. ABX wordt langzaamaan synoniem voor het absurdste verhaal uit de recente sociaal-economische geschiedenis van dit land.

Het kernkabinet breide gisteren een nieuw hoofdstuk aan deze saga. Geconfronteerd met de nieuwste cijfers over ABX, zou je verwachten dat bijvoorbeeld begrotingsminister Johan Vande Lanotte even de neiging zou hebben gehad om Schouppe hoogst persoonlijk te gaan wurgen. Het minste wat je zou verwachten is dat, nu de vernieuwing van de NMBS-top aan de orde is, er binnen paars-groen over alvast één ding eensgezindheid zou kunnen bestaan: elk van de 10 miljoen Belgen kan een volwaardige kandidaat zijn om de NMBS te leiden, behalve één. Etienne Schouppe. Hij is niet alleen spoorbaas, maar na de uren ook 'ceo' bij ABX. Hij is verantwoordelijk voor zowel het toestoppen als het ongebreideld verkwisten van NMBS-miljarden, een bezigheid waarvoor hij zich laat bijstaan door zijn secretaresse, die hij inmiddels bekleedde met een allang niet meer te overziene reeks functies en mandaten binnen het ABX-kluwen. Schouppe is overigens een actief militant van oppositiepartij CD&V.

En toch was het gisteren weer Schouppe-dag. De naam van Schouppe prijkt in alle ernst op de lijst van vier kandidaten voor de opvolging van Schouppe. En nog steeds hebben we daar PS en SP.A die hem - ook al zeggen ze het steeds minder nadrukkelijk - diep in hun hart de juiste man op de juiste plaats vinden. Vervoersminister Isabelle Durant kan niet anders dan volhouden dat ze de NMBS liever niet hetzelfde ziet overkomen als Sabena. Het geld vloeit immers niet alleen richting ABX maar bijvoorbeeld ook Luik. Daar zijn Schouppe en PS-peetvader Guy Mathot, verenigd in een filiaal genaamd Euro Liège TGV, een nieuw spoorwegstation aan het bouwen. Het zou eerst 100 miljoen euro kosten, maar de factuur is nu al opgelopen tot 312 miljoen euro.

Liggen hier de ware redenen voor het liefdesverhaal tussen Schouppe en socialisten? Als Durant het echt meent met haar dreigement om op te stappen als ze wordt gedwongen om nog langer de dictaten van de Schouppe-fanclub te accepteren, dan heeft ze een betere reden dan het voltallige kabinet-Kok.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234