Woensdag 23/09/2020

Een magnifieke moord

Regie Bas Devos, met Cesar De Sutter
Vanaf 29/10 in de zalen

Bas Devos is een kunstenaar. Het is een openbaring om door zijn ogen te mogen meekijken. Om losse beelden en klanken op zo'n manier aan elkaar te hangen dat ze regelrecht naar het hart gaan, daarvoor moet je een speciaal talent hebben. Zijn Violet zal niet bij iedereen hetzelfde effect hebben. Het is een teder en kwetsbaar kunstwerk. Alsof je met een gezelschap een glas onbekende drank achterover giet, waarvan de ene in een zalige roes raakt en de andere helemaal niets voelt, terwijl nog een ander er ziek van is. Maar als Violet voor je werkt, krijg je een prachtig geschenk. Het gegeven is nochtans donker.

Via de bewakingscamera's van een man die er zijn aandacht niet bepaald bij houdt maken we mee hoe een jongen na een woordenwisseling in een Brusselse winkelgalerij door enkele hangjongeren wordt neergestoken. Zijn vriend staat er als verstijfd bij en moet machteloos toezien hoe zijn makker voor zijn ogen sterft. En dan moet alles nog beginnen. En komen we in een heel andere film terecht.

Jesse, de stille getuige van de moord, ziet het leven nu opeens anders. Hij geraakt geïsoleerd van vrienden en familie. Er wordt weinig gesproken in deze film. De beelden zeggen des te meer.

Internationaal wordt gemakshalve de ietwat luie vergelijking gemaakt met de Gus Van Sant van Elephant en Gerry. En daar zit iets in. Maar ook verwijzingen naar The Sweet Hereafter van Atom Egoyan of The Virgin Suicides van Sofia Coppola, of zelfs het werk van Roy Andersson houden steek. Er zit zoveel in, maar tegelijkertijd hoef je er niets achter te zoeken. Je kunt de film ook ervaren als een tedere streling. Eigenlijk wil je ieder bewegend beeld uitknippen en thuis tegen je muren laten bewegen.

Nicolas Karakatsanis zit daar voor iets tussen. De acteurs met wie hij werkt zijn stuk voor stuk mensen van wie hij zegt dat hij ze heeft gecast omdat hij ze graag ziet, graag naar hen kijkt. Wij ook. Eerst en vooral zijn dat Cesar De Sutter als Jesse, de jongen die het drama overleeft. De film moet nog bij ons uitkomen, maar heeft nu al veertig internationale festivalselecties versierd en pakken prijzen gekregen. Terecht.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234