Maandag 29/11/2021

Een luxueus avondje Mozart

klassiek

andrás schiff speelt en dirigeert aan de piano in psk

Brussel

Van onze medewerker

Rudy Tambuyser

Een kamerorkest samenstellen uit even goede als bewonderde muzikale vrienden, het is, hoe interessant ook de toedracht, maar weinigen gegeven. De Hongaarse pianist András Schiff, niet alleen solist maar ook een toegewijde kamermusicus, kan het wel. Hij richtte de Cappella Andrea Barca op voor een ambitieus project: het uitvoeren van alle pianoconcerto's van Mozart, gespreid over de periode 1999-2005, en per programma gekoppeld aan ander orkestraal moois van de kleine man uit Salzburg. Schiffs odyssee is dus al een behoorlijk eind gevorderd, wat er dinsdagavond in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten dan ook aan te horen was.

Eigenlijk is het onvoorstelbaar, zo'n kamerorkest dat haast volledig uit solisten bestaat. We herkenden leden van steengoede strijkkwartetten zoals Mosaïques en Panocha. En wat de blazers betreft, is zeker dat maar zelden een dergelijke harmonie samen is gezet.

Nochtans liep niet alles vanaf het begin van een leien dakje. Schiff en de zijnen hadden de klavierconcerti KV 456 en 491 gekozen, beide op hun eigen manier nogal weerbarstig. Het eerste mag, goed gespeeld, dan wel voor de hand liggend klinken, zowel de thematische opbouw als de orkestratie zorgen voor slechts moeizaam bedongen handelbaarheid. KV 491, Mozarts tweede en laatste mineurconcerto, combineert klassieke vorm met al haast romantische expressie, met het bekende probleem van bomen en bos - of liever: van kip en ei - tot gevolg.

Merkwaardig genoeg lossen Schiff en zijn orkest beide moeilijkheden met wisselend succes op, al valt maar moeilijk te zeggen waarom. Van KV 456 onthielden we weliswaar enkele mooie momenten in het centrale andante, maar vooral balans- en tempoproblemen in de hoekdelen. Schiff, dirigerend aan de piano, de rug naar het publiek, is een bevlogen muzikant, maar geen chef. Zijn dirigeren is een soort inspirerend aanwezig zijn, maar brengt de doorgewinterde chambristen in het orkest maar weinig bij. Bovendien leek zijn interpretatief palet enigszins te lijden onder zijn extra job. De dynamische extremen kwamen ver uiteen te liggen, zijn frasering werd ietwat gejaagd en kortademig. Justesse gaf hij natuurlijk niet prijs.

Het concerto in do klein, afsluiter van de avond, was dan weer een weelde in elk opzicht. Hier haakte alles in elkaar: de verbijsterend sterke houtblazers, de haast persoonlijk initiatief nemende strijkers, het virtuoze vlechtwerk van Schiff. Dit was metakamermuziek, een dispositieoefening van individu en groep. Nooit eerder was ons opgevallen hoe Mozart in het finale allegretto anticipeerde op zowat alles wat we in Schubert bewonderen.

Opmerkelijk was ook hoornist Radovan Vlatkovic, solist in Mozarts derde hoornconcerto, dat als interludium dienstdeed. De hoorn is altijd enigszins plechtstatig elegant, maar Vlatkovic - en Mozart, jazeker - brengt hem ook tot ornamentele gratie. Hij deed ons zelfs een fundamenteel sonoor probleem vergeten: het feit dat de hoornpartij op de orkestklank lijkt getekend met een dikke viltstift. Waterproof.

En wat doet een ensemble als dit wanneer het publiek om een bis vraagt? Zijn aanvoerders bij violen en altviolen laten soleren in het trage deel van de Concertante Symfonie. Op papier lijkt het pure show-off, maar zo klonk het geenszins. Een erg mooie avond.

WIE: András Schiff, Radovan Vlatkovic en Cappella Andrea Barca WAT: pianoconcerti nrs. 18 en 24 en hoornconcerto nr. 3 van Mozart WAAR EN WANNEER: 28 januari, Paleis voor Schone Kunsten, Brussel. Op 7/2 brengt Schiff kamermuziek van Smetana, Janácek en Dvorak in het Brusselse conservatorium en op 26/3 een solorecital in het PSK. Tel. 02/507.82.00 of www.sofil.be ONS OORDEEL: Een erg mooie avond.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234