Zondag 16/01/2022

'Een luide bel aan het begin van het culturele seizoen'

evenement

eva-rita boon (prospekta) en joris rossie (cultuurnet vlaanderen) over de achtste cultuurmarkt van vlaanderen

De Cultuurmarkt van Vlaanderen, zondag op tien themapleinen in Antwerpen, presenteert 200 informatiestands en 500 optredende artiesten. Organisator Prospekta verwacht 100.000 bezoekers die volgens de kleurrijke brochure 'de start van het culturele seizoen niet willen missen'. Cultuurnet Vlaanderen, de jonge overkoepelende cultuurcommunicatiecel, liet zich onlangs kritisch uit over die Cultuurmarkt. Een gesprek met Eva-Rita Boon van de vzw Prospekta en de auteur van het bewuste verslag Joris Rossie.

Antwerpen

Eigen berichtgeving

Ward Daenen

Sinds de eerste editie in 1996 is de Cultuurmarkt uitgegroeid van een Antwerps gebeuren tot een dat stilaan heel Vlaanderen vertegenwoordigt. Maar tegenover de 200.000 euro die stad en provincie Antwerpen samen in het evenement stoppen, staat de luttele bijdrage van 25.000 euro van de Vlaamse Gemeenschap. In 2001 vond Frank Geudens (SP.A), gedeputeerde voor de provincie Antwerpen en voorzitter van Prospekta, dat de Cultuurmarkt enkel kon groeien "als ook de Vlaamse Gemeenschap haar verantwoordelijkheid zou nemen". Toen een jaar later de Vlaamse Gemeenschap haar jaarlijkse bijdrage niet bleek te verhogen, klonk Geudens al meer gebrouilleerd: "Het groeit boven ons hoofd. Ik heb altijd gezegd dat de Vlaamse overheid het concept op termijn moest overnemen", zo luidde de dringende vraag om meer middelen en meer mensen.

Is dat extra geld en personeel er nu?

Eva-Rita Boon: "Cultuurnet Vlaanderen bleek bereid om iemand tijdelijk af te vaardigen, om mee te werken aan de Cultuurmarkt. Maar de minister heeft voorlopig beslist om het budget status-quo te houden."

Wat volgens Frank Geudens onmogelijk was, is toch gebeurd: de Cultuurmarkt is nog gegroeid zonder bijkomende steun.

Boon: "We zijn meer nog dan vorig jaar representatief voor de culturele sector, dat klopt. Vorig jaar hadden we 176 infostanden op de markt, dit jaar 207. Bovendien zijn de deelnemende organisaties meer over Vlaanderen en Brussel verspreid."

Joris Rossie: "De uitbreiding is er dankzij de samenwerking met de steunpunten. Met het VCA (Vlaams centrum voor de amateurkunsten, WD) was die al drie jaar een feit, en, naast Antwerpen Boekenstad, zijn daar dit jaar het IAK (steunpunt van de audiovisuele sector, WD), Culturele Biografie Vlaanderen (steunpunt voor erfgoedinstellingen, WD) en Socius (Steunpunt voor het sociaal-cultureel werk, WD) bijgekomen. Die sectoren krijgen op de Cultuurmarkt allen hun stek in de Scheldestad: het Steenplein wordt een Boekenplein, de Handschoenmarkt een Museumplein, enzovoort.

Boon: "Antwerpen leent zich trouwens fysiek heel goed om een cultuurmarkt te organiseren, omdat de pleinen op wandelafstand van elkaar liggen. In Brussel - we hebben er ooit aan gedacht om naar daar te verhuizen - zouden de bezoekers per metro moeten reizen. De sector van de beeldende kunsten blijft wel problematisch. Willen meedoen is niet het probleem, maar het kostenplaatje voor het verzekeren van kunstwerken blijkt voorlopig onoverkomelijk, zowel voor ons als voor het IBK, het steunpunt voor de beeldende kunsten."

Rossie: "Het is op lange termijn de bedoeling dat de sectoren zichzelf promoten en profileren, op de manier waarop zij dat zelf willen. Prospekta zal wellicht in plaats van te programmeren de Cultuurmarkt enkel nog ondersteunen en coördineren."

Cultuurnet Vlaanderen was in haar rapport niet mals voor de Cultuurmarkt, nietwaar?

Boon: "In dat verslag stond enkel wat we nog niet hadden gerealiseerd en niets van wat we al goed hadden gedaan. Dat kwam dus nogal hard aan, ja. We hebben dan ook de nodige hevige discussies gevoerd. Met succes."

Rossie: "Toegegeven, we zijn zeer kritisch geweest. Een Cultuurmarkt heeft maar zin binnen een ruimere marketingstrategie, stelden wij in het rapport. De Cultuurmarkt duurt een dag, maar aan de promotie van cultuur moet je het hele jaar door werken."

Afschaffen maar, die Cultuurmarkt?

Rossie: "Wacht. De culturele sector heeft wel degelijk behoefte aan een luide bel die het culturele seizoen aankondigt. Er is dus geen sprake van de Cultuurmarkt af te schaffen. Wel willen we er een aantal andere, bestaande cultuurmarktjes aan koppelen. Om maar een voorbeeld te geven: onder de noemer 'Brok' kondigen vijf West-Vlaamse culturele centra hun seizoen aan. Als we dat soort initiatieven volgend jaar in een moment kunnen samenbrengen met de Cultuurmarkt, zullen nog meer mensen de boodschap begrijpen: 'Het culturele seizoen is begonnen'. Naast de start eind augustus zijn er namelijk ook andere momenten om cultuur voor het voetlicht te brengen. Vlak na de kerstvakantie en vlak voor de zomervakantie bijvoorbeeld. We bouwen met Cultuurnet stilaan een collectieve marketing uit, het hele jaar door."

Laten wij het even over het publiek hebben. Wie bezoekt de Cultuurmarkt?

Boon: "Dat is nauwelijks te meten, maar uit een eindwerk van een studente bleek dat dat vooral 'hoger opgeleiden' zouden zijn."

Rossie: "De Cultuurmarkt is in open lucht, is gratis, is verscheiden. Ze is dus laagdrempelig, maar je moet ook niet verwachten dat op deze dag de participatiepatronen worden omgebogen. Toch denk ik dat een hoop mensen - zowel diehard-cultuurliefhebbers, dagjestoeristen en evenementenlopers - in contact worden gebracht met cultuur. Een publiek dat anders niet automatisch een brochure van het Toneelhuis krijgt."

De mediapartners van de Cultuurmarkt zijn Canvas, Klara en Tijd Cultuur, media die zich vooral richten naar die 'hoger opgeleiden'. Zijn dat dan de geschikte kanalen om die 'luide bel' te promoten?

Boon: "Zij zijn partners van het eerste uur. Natuurlijk, nu de Cultuurmarkt stilaan uit haar voegen barst, zijn er andere opties. De dag dat de Vlaamse overheid ons meer financiële armslag geeft, kunnen wij ook een overstap overwegen naar mediakanalen met een groter bereik. Tot nader order roeien wij echter met de riemen die we hebben."

Cultuurmarkt van Vlaanderen, zondag 31 augustus 2003 gratis van 11 tot 22 uur op diverse locaties in Antwerpen. Info: 03/203.95.85 of www.cultuurmarkt.be.

'Het evenement is laagdrempelig, maar je moet ook niet verwachten dat op deze dag de participatiepatronen worden omgebogen'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234