Vrijdag 18/10/2019

Een lege plek om te blijven

theater

eva bal draagt haar kopergietery over aan johan de smet en blijft artistiek adviseur

Gent

Van onze medewerkster

Annelies De Waele

Johan De Smet wordt de nieuwe artistiek directeur van de Gentse Kopergietery. Hij volgt daarmee 'barones' Eva Bal op, die 25 jaar geleden ten grondslag lag aan dit kinderkunstencentrum. Eva Bal blijft artistiek adviseur.

De samenwerking tussen De Smet en Bal dateert al van eind de jaren zeventig, toen Bal in opdracht van Julien Schoenaerts drie kids regisseerde voor De kleine prins. Een van hen was De Smet. Hun wegen zouden elkaar blijven kruisen. Na zijn opleiding aan het HRITCS en een burgerdienst in het Speeltheater begon De Smet langzaamaan ook kleine en grote eieren in zijn huis van vertrouwen te leggen. Als productieleider, regisseur of coördinator van het theaterlaboratorium. Komosha, Schneeuw, De wraak van Tarzan, Calypso zijn stuk voor stuk voorbeelden van hoe zijn eigen, felgesmaakte voorstellingen een stuk kinder- en jongerenwereld écht losmaken.

"Ik heb erover nagedacht, maar het was vrij vanzelfsprekend dat Johan dit van me zou overnemen", zegt Bal. "Hij is hier zo thuis en we hebben zoveel verwantschap." Grootste drijfveer om het logistieke wat los te laten, was haar verlanglijstje met projecten en ideeën. "Ik wil nog zoveel doen, en daar kan ik nu echt tijd voor maken."

Zoals de muziektheatervoorstelling Wilde dingen, bijvoorbeeld, die in december in première gaat. De Smet beklemtoonde dat hij van plan is om met heel veel liefde en respect voor alle mensen en geledingen van het huis te vechten voor het gemeenschappelijk doel van dit kinderkunstencentrum, dat in juni volgend jaar zijn 25-jarige bestaan viert.

In 1963 kwam Eva Bal vanuit Nederland naar Vlaanderen om haar droom waar te maken: het kindertheater hier leven inblazen. Een droom of eerder een doel? "Dat is ook een droom, maar met een deadline."

Ze startte aan de zijde van haar overleden echtgenoot en inspirator Guus Bal, en begon met eigen middelen die droom waar te maken. Op haar veertiende al fantaseerde ze over een warenhuis waar de roltrap je niet naar goederen optilt, maar naar theater, dans, muziek, stemmen, beweging: een kinderkunstencentrum. Het duurde tot 1978 voor ze uiteindelijk het 'Dramacentrum voor kinderen en jongeren' Speelteater kon oprichten. De ambities waren om producties te creëren voor kinderen en jongeren, natuurlijk, maar ook: theaterateliers inrichten mét kinderen en jongeren, gastgroepen uitnodigen. Vreemd kind in je straat, Spring, De Boot, Adriaan Mole... zijn maar enkele titels van haar vele vroege creaties, waarbij diverse kunstenvormen al samensmolten. In 1980 stopte de overheid wat geld toe; in 1993 pas kwam er zoiets als erkenning als kunstencentrum voor en met kinderen, maar met nog te weinig subsidie. Ze kampeerde aan kantoren van bevoegde ministers, verdedigde ambities met hart en ziel. Van een loods aan de Gordunakaai ging het naar een pand in de Gouvernementstraat. Bouwplannen werden gemaakt en weer opgeborgen. Tot ze het pand Kopergietery in de Blekerijstraat ontdekte. "Dit is de plek", wist ze. Een plek die eindelijk de vaste stek voor haar levensproject werd.

Openingsweekend Kopergietery op 12, 13 en 14 september, met onder meer de voorstelling van de nieuwe leesplek van Stichting Lezen, reprise van dans (Morgenblätter) en theater (De jongen die het wist), Vrouwen in bad van Hans Hof Ensemble... Info: 09/266.11.44 of info@dekopergietery.be of www.dekopergietery.be

Eva Bal blijft artistiek adviseur: 'Ik wil nog zoveel doen, en daar kan ik nu echt tijd voor maken'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234