Maandag 16/09/2019

Een lappenpop onder hoogspanning

BRUSSEL l Paranoïa, vlammende gitaren en een withete discoholocaust: daar lieten The Rakes zich maandag op voorstaan in de Chapiteau van Les Nuits Botanique. We zagen een stel brutale riffrovers, maar evengoed de waardige kroonpretendent van Franz Ferdinand.

door Gunter Van Assche

Samen met Bloc Party en Babyshambles verlieten The Rakes twee jaar geleden hun grauwe thuishaven East London om het buitenland te veroveren. Bloc Party werd koploper van dat minipeloton dankzij twee ijzersterke platen, Babyshambles haalt nog elke dag de media door de escapades van Pete Doherty, maar The Rakes timmerden veel discreter aan de weg met hun debuut Capture/Release. Pas op de nieuwste plaat Ten New Messages halen ze alle zware artillerie boven: zowel op plaat als op het podium klinken The Rakes onwaarschijnlijk strak, ongemeen catchy en tegelijk pikanter dan een Indiase afhaalschotel.

Met 'Terror!' schoot de groep als een raket uit de startblokken, waarbij je tussen de nummers door amper naar adem kon snakken. Het hilarische 'When Tom Cruise Cries' en hun stadsjongenssaga '22 Grand Job' leidde tot wild pogoën in de overdekte tent, terwijl de slungelige frontman Alan Donohoe als een lappenpop onder hoogspanning stond te dansen.

In Engeland wordt de groep momenteel binnengehaald als de troonopvolger van Franz Ferdinand, en daar viel in Brussel wat voor te zeggen: ook de felgehypte The Rakes vinden muzikaal het buskruit niet uit, maar met hun vurige songsalvo's pikken ze de draad wél op waar Alex Kapranos die liet liggen, ergens ter hoogte van de Werchterwei in 2004. Laten we alleen hopen dat Donohoe zichzelf snel bijschaaft als zanger, als hij niet versleten wil worden voor het kreupele broertje van Ian Curtis.

Eerder op de avond mocht het nu-ravecollectief Shitdisco tonen uit welk hout ze gesneden waren. Met Kingdom of Fear hebben deze geschifte Schotten een verrassend puntig debuut onder de arm, maar live werd pijnlijk duidelijk hoe de heren aan hun groepsnaam kwamen. Hun set bleek een rommeltje van clubhouse en punkinvloeden, waarbij het dieptepunt bereikt werd tijdens een smoezelige Prodigycover: in 'No Good (Start the Dance)' struikelde de frontman om de haverklap over zijn eigen vingers op een keyboard, terwijl alleen de drummer naar het eind nog over ritmegevoel leek te beschikken. De jonge honden legden genoeg geestdrift aan de dag in het pompende 'Fear the Future' of 'OK', maar hun sloganeske refreinen zorgden na een tijd nog amper voor deining in onze blinkende discobroek.

Shitdisco staat intussen wel op de affiche van Pukkelpop. In dat opzicht kunnen we alleen maar teleurgesteld zijn als The Rakes niet uitgenodigd worden op het tuinfeestje van Chokri.

The Rakes schoten als een raket uit de startblokken, waarbij je tussen de nummers door amper naar adem kon snakken

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234