Maandag 20/01/2020

Een landerige zomernamiddag

De Roovers hebben de verhalen uitstekend geselecteerd en de muziek bracht een meerwaarde. Al was het tijdens de première soms nog een beetje zoeken, het vloeide nog niet.

Een landerige zondagnamiddag in de zomer. Prettig warm buiten. Pruttelende potten op het vuur, en iedereen vrolijk aan het aperitief. Er wordt gepraat en gelachen. Kinderen spelen in het verste stuk van de tuin, af en toe gejuich als er eentje een goal scoort. Niks moet, alles kan. Alsof de tijd zichzelf opheft. Zo voelt Onvoltooid verleden tijd van De Roovers. Misschien niet hun meest spannende voorstelling ooit, maar de gezelligheid van een klein feestje kunnen we op tijd en stond allemaal gebruiken.

Wat moet je doen als gezelschap, dat ondertussen een kleine twintig jaar bestaat, dat gescoord heeft met fijn vertolkte klassiekers en is uitgejouwd om niet helemaal gelukte experimenten? Dan ga je gewoon voor de kern van alle dingen: het verhaal, over een - en dus ook hét - leven, bij voorkeur in een vrij concept: een paar muzikanten (Eric Engels en Bjorn Eriksson), een choreografe en danseres (Charlotte Vanden Eynde) en vijf spelers (de vaste vier van De Roovers: Robbie Cleiren, Sofie Sente, Luc Nuyens en Sara De Bosschere en een acteur in opleiding: Pieter-Jan De Wyngaert) op de scène. Hier en daar een paar micro’s en wat zeteltjes. En vaste scenograaf Stef Stessel maakt een vorm en projecteert beeldmateriaal waarbinnen dat alles prettig kan gedijen. En je bent vertrokken.

De acteurs zitten op de grond of op een stoeltje en geven elkaar de micro door. “Ik herinner mij dat ik niet begreep waarom Assepoester niet wegging als het daar zo erg was”. “Dat ik borsten tekende op de poppen van mijn zus”. “Dat ik ’s ochtends wakker werd met een droge mond als ik ’s avonds met mijn sokken aan was gaan slapen.” Eerst kleine zinnetjes, dan komen de echte verhalen. Over een man die de hond doodrijdt van de ambtenaar die zijn bouwplannen moet goedkeuren. Over een onevenaarbare martini cocktail. Over een zoon en een moeder die doodgaan en dat praten over het weer ook goed is. Over een vrouw die zich het reisje herinnert, met haar vader en alle broers en zussen, een week na de begrafenis van hun moeder. Van kleine akkefietjes tot gebeurtenissen die het bestaan tekenen. Maar allemaal geven ze inkijk in de koppen van mensen. Wie herinnert zich wat, en waarom? Wat bepaalt hoe mensen, in de Verenigde Staten en hier, worden wie ze zijn? Hoe gaan ze om met groot verdriet en moeilijke kwartieren? Welke woorden kiezen ze om hun gevoel te beschrijven? En dan valt op hoe, net achter het eerste laagje anekdotiek, eindeloos veel universaliteit schuilt. Hoe we allemaal proberen om het hoofd te bieden aan wat ze voor ons in petto hebben.

Jazzconcert

De Roovers hebben de verhalen goed gekozen, de muzikanten creëren een fijne meerwaarde, net zoals de beelden van Stef Stessel. In de ideale wereld is dit een jazzconcert waar alles vloeit, van de ene lekkere solo naar het volgende feestelijke hoogtepunt. Dat lukte de avond van de première niet helemaal. Het was soms wat stuntelig zoeken hoe er van het ene hoofdstukje naar het volgende moest gesprongen worden. Er werd wat nadrukkelijker dan wenselijk getwijfeld tussen wel of net niet aan toneel doen. En het dansen was theoretisch een interessantere meerwaarde dan in praktijk: een arm die licht vangt, een radslag zoals het meisje in een van de verhalen, een dansje op het ritme van de muziek. Een beetje dit, en nu eens dat: alsof de vaak zo sterke Vanden Eynde niet goed wist wat het moest zijn, ofzo. Maar dat kan ook aan mij liggen.

En ja, nu doe ik moeilijk, omdat je een beetje moeilijk mag doen als je het hebt voor een gezelschap. Maar al bij al is deze Onvoltooid verleden tijd een mooie voorstelling waar mooie verhalen tot hun recht komen. Een avond om u te installeren en het u lekker allemaal te laten overkomen. Omdat het leven niet altijd lastig hoeft te zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234