Donderdag 18/08/2022

Verkeer

Eén land, twee soorten verkeer

null Beeld Photo News
Beeld Photo News

Terwijl Vlaanderen meer verlichte verkeersborden boven de autosnelwegen gaat plaatsen, wil de Waalse minister-president Magnette die dingen snel weg. Wegens te duur én niet in Wallonië geproduceerd. Klopt niet, zegt Magnette. Hij beweert dat hij verkeerd begrepen is. Ondertussen blijkt uit cijfers dat we in twee werelden leven wat verkeer betreft.

LVB

In Vlaanderen worden drie keer zoveel bestuurders beboet voor snelheid als in Wallonië, blijkt uit cijfers van de federale politie. Het wemelt hier dan ook van de flitscamera's en trajectcontroles. Hoewel Wallonië een inhaalbeweging aan het maken is, staan er nog steeds amper flitspalen. Flitsers.net telt er zelfs maar 92. Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer staan er in Vlaanderen 1.389 palen op gewestwegen in Vlaanderen. Vlaanderen heeft vandaag vier trajectcontrole-installaties op snelwegen. Op gewestwegen zijn dat er 21. In Wallonië is er eentje aan de tunnel van Cointe in Luik.

Ook op het vlak van verkeersovertredingen lijkt het over de taalgrens een heel andere wereld te zijn. In Vlaanderen worden drie keer zoveel verkeersovertredingen vastgesteld als in Wallonië. Zomaar beweren dat de pakkans bij ons groter is, is een beetje kort door de bocht. De reden is gewoon dat er in Vlaanderen veel meer mensen wonen: 6,4 miljoen tegenover 3,5 miljoen in Wallonië. Hoe meer volk er in een bepaalde streek woont, hoe meer auto's er op de weg zijn en hoe meer inbreuken. Bovendien is het op Vlaamse wegen een pak drukker door het vele transit- en vrachtverkeer.

Wat wél een feit is, is dat Waalse chauffeurs makkelijker dan Vlaamse achter het stuur kruipen met een glaasje te veel op. Uit gedragsmetingen van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) blijkt het zelfs om dubbel zoveel Walen als Vlamingen te gaan. In verhouding tot het totale aantal overtredingen werden er in Wallonië ook meer chauffeurs betrapt op rijden onder invloed.

Maar niet alleen de bevolking is een tikkeltje anders, ook het beleid in de twee regio's staat soms diametraal tegenover elkaar. Zo wordt in Vlaanderen de fiscaliteit - eenmalige inschrijvingstaks én jaarlijkse verkeersbelasting - berekend op basis van de uitstoot. Het principe is: hoe vervuilender, hoe duurder. In Wallonië gebruikt men nog steeds het ouderwetse criterium 'vermogen van de wagen'.

Toegestane snelheid

Ook de toegestane snelheid verschilt weleens van regio tot regio. In Vlaanderen is de snelheid op secundaire wegen verlaagd naar 70 kilometer per uur, terwijl je daar in Wallonië nog steeds 90 mag rijden. "Logisch", vindt Maarten Matienko van automobilistenorganisatie VAB. "Vlaanderen is volgebouwd. En in Wallonië kan men uitzonderingen op de regel beter aanduiden."

Niet verwonderlijk verschillen dus ook de inkomsten uit de kilometerheffing die onlangs is ingevoerd. Daaruit blijkt dat het aantal kilometers dat met de vrachtwagen gereden wordt in Vlaanderen bijna dubbel zo hoog is als in Wallonië. Dat heeft uiteraard te maken met het vele vrachtverkeer op de E17, E40 en E313. Het ongevalsrisico voor vrachtwagens is dan ook navenant. In Vlaanderen was dat risico in 2013 zelfs 1,3 keer hoger dan in Wallonië en vier keer hoger dan in Brussel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234