Zaterdag 24/07/2021

Een Lamborghini zonder bekerhouders

Firstworldproblems zijn ook problemen. Hoog tijd dat er meer begrip komt voor de grieven van de geprivilegieerden.

Het kapitalisme is in onze contreien al decennialang op kruissnelheid. Je zou dan ook denken dat consumenten hier in de watten worden gelegd. Dat ze in ruil voor het bovenhalen van hun kredietkaart bediend worden door winkelpersoneel dat desnoods in hun kont kruipt. Dat ze met hun vrijmoedige feedback producenten inspireren om de kwaliteit van hun producten op te drijven. Dat ze erkend worden als de motors van onze maatschappij en met opportunistisch ontzag behandeld worden.

Maar niets is minder waar. Elke dag opnieuw worden de sociale media overspoeld met horrorverhalen van onteerde consumenten: de slachtoffers van merken die het vertikken om hun aanbod op een aanvaardbaar first-worldniveau te brengen. Om al die gekrenkte consumentenzielen van een laagje balsem te voorzien, heb ik hieronder een aantal van hun verhalen verzameld. Ik heb uitsluitend buitenlandse testimonials geselecteerd. Ik wil het niet op mijn geweten hebben om gedupeerde Vlamingen in deze kolommen opnieuw te confronteren met het leed dat hen ooit werd aangedaan. Maar ik moet u waarschuwen: sommige getuigenissen zijn schokkend.

"Three Starbucks on the first floor and none on the second!", schrijft @crendor op Twitter. "What is this, Africa?!"

"There are no cup holders in my Lamborghini", treurt Danice Patrick op oddee.com. "Now all I can do is keep it in my garage."

"I am reading a philosophy book on Kindle", laat een man op complex.com weten. "But since Kindle doesn't show the cover of the book no one can see how smart I am."

"How come these bagels are not pre-sliced?", vraagt @altgeldshrugged zich op Twitter af. "Seriously, Trader Joe's! Did we lose a war or something?"

Helemaal beklagenswaardig zijn de klanten van Domino's Pizza in Australië. Een ontluisterende greep uit de klachten die ze neerpenden op de Facebook-pagina van de restaurantketen.

"I am extremely disappointed that the live pizza tracker doesn't track my pizza via gps so I can follow its every move."

"I had the worst experience. The Waterford restaurant didn't have the toppings I wanted, so I had to order a different one."

"I am very, very unhappy. I ordered garlic bread which I did not receive. I will not come to Domino's again. I'd rather starve then not get what I asked for."

Gelukkig zijn er ook merken die hun klanten niet nodeloos op het hart trappen. In een aantal landen legt Mercedes na elke onderhoudsbeurt een kaartje in de auto: "Sorry. We may have moved your seat a little when we cleaned your car." En Apple heeft ein-de-lijk een gouden, met Swarovski-kristallen versierde versie van de iPhone 6 op de markt gebracht. Een late, maar niettemin passende reactie op de frustratie van een Apple-klant die al in 2011 verzuchtte: "If the iPhone 4S has the same design as the iPhone 4, how are people supposed to know I am better than them?"

Vibrerende vorken

De problemen van first-worldconsumenten vertegenwoordigen een gigantisch gat in de markt. "If my fork told me to stop eating, maybe I wouldn't be so fat", schreef een man ooit op zijn Facebook-pagina. Het bracht twee Amerikaanse ondernemers op het idee om de Hapifork uit te vinden: een elektronisch aangedreven vork die vibreert wanneer je te snel aan het eten bent.

De clevere geesten achter Chromecast bedachten dan weer een oplossing voor het afstandsbedieningsprobleem. U weet wel: u ligt in de zetel omringd door uw iPhone, iPad en laptop, u wilt de tv opzetten, maar de afstandsbediening ligt zo gruwelijk ver weg dat u alleen maar kunt zuchten. Met Chromecast - een minuscuul apparaatje dat u in de HDMI-uitgang van uw televisie pleurt - bedient u uw tv voortaan met uw smartphone, tablet of computer. Dát is vooruitgang.

Aan de mensen van Chromecast, Hapifork, Apple en Mercedes: een welgemeende, ja zelfs ontroerde merci om van de wereld een betere plek te maken. Mocht de jury van de Nobelprijs zich niet zo blindstaren op fel overschatte domeinen als geneeskunde en wereldvrede, jullie wonnen gegarandeerd de Nobelprijs voor firstworldsolutions.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234