Maandag 21/10/2019

Een kunstenaar, bij benadering

Je moet het de Kunsthal nageven dat ze er een fijne neus hebben voor wat goed in de markt ligt. En wat staat er ook in de kunst op één met stip? Seks. Onlangs werden in de grote doos in het Museumpark al behoorlijk wat heren in kantoorsnit gespot, die hun middagpauze opofferden aan de expo Lust voor het oog over 400 jaar erotische kunst. Schiele, Grosz en Rembrandt maakten er de dienst uit, met zowaar een bijrolletje voor "een beruchte viespeuk als de Belg Félicien Rops". Vandaag kan iedereen voor of na een bezoek aan de Arwascollectie afdalen naar Lentelust, een overzicht van de Japanse erotische prentkunst met 200 behoorlijk expliciete werken van meesters als Hokusai of Utamaro. Zo blijven ze in Rotterdam nog wel een tijdje bezig, en als we af en toe nog wat anders voorgeschoteld krijgen, is er weinig mis mee.

Veel erger is het gesteld met de diepgang waarvan de bouwers van het Rops-evenement blijk geven. In het persdossier juichen ze dat de schilder beroemd werd "door zijn illustraties voor de roemruchte dichtbundel Les Fleurs du mal van Charles Baudelaire". Rops heeft daar niet één tekening voor gemaakt; het bleef bij een vaag project. Wel tekende hij het titelblad voor Les Epaves, de bundel die veroordeelde gedichten uit Les Fleurs bevatte.

In de catalogus laat collectioneur Arwas de ontmoeting tussen Rops en Baudelaire in 1866 plaatsvinden; de beide mannen ontmoetten elkaar echter in 1864, in Namen en Brussel. Baudelaire stelde Rops ook nooit voor aan de schilder Manet, zoals Arwas suggereert, maar vermeldde hem hooguit een keer in een brief. En de provisionele modellen die de kunstenaar (aldus een wandtekst) graag buiten de deur hield, zullen wel te professioneel geweest zijn.

Krukkig tot ergerlijk zijn de vertalingen van Rops' titels in de catalogus. Het 'wijfje' van La Chasse à la femelle wordt hier 'het vrouwelijke'. Een Entr'acte is een (adem-)pauze of desnoods een tussenspel, maar geen toegift. La Bonne hollandaise mag dan een aardig snoetje hebben, maar ze is echt wel een Hollands dienstmeisje - géén Mooie Hollandse. Fraaier nog is het grimmige Souvenir d'Antan (een staande uitdrukking voor 'Herinnering aan lang geleden'), dat hier vertaald wordt als De herinnering van Antan, zodat de oude man op de tekening zowaar een naam krijgt. Zucht.

Het is niet gemakkelijk Rops' woordspelige uitdrukking Le Pêcher mortel, een grapje met 'péché mortel' (doodzonde) en een 'echte' perzikboom, correct weer te geven, maar De noodlottige perzikboom klinkt te schraal. Rops en zijn zoete zonde verdienen beter. Op zich is de interessante, maar Spartaans gepresenteerde Arwascollectie misschien niet echt een ritje naar Rotterdam waard - in het Naamse Ropsmuseum is meer te zien. Maar vóór zondag 3 april is een ticket voor de Kunsthal echt wel een koopje. Tot die datum wordt de uitstekende expositie Schilders van Parijs 1870-1940 - de verzameling Oscar Ghez verlengd. En vergeet de Japanse pornografen niet, en de rampenfoto's van de Mexicaan Enrique Metinides, die bijna veertig jaar lang verkeersongelukken, explosies en zelfmoorden verzamelde. Kassa!

(EM)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234