Maandag 21/10/2019

Brussels Airlines

Een kroniek van een aangekondigd ontslag: Lufthansa bedankt SN Brussels-topman voor bewezen diensten

Bernard Gustin vliegt bij SN Brussels Airlines. Beeld BELGA

Bernard Gustin (49) stond 10 jaar aan het hoofd van SN Brussels. Moedergroep Lufthansa bedankt hem voor bewezen diensten.

Een koppigaard, en een doorzetter. Dat is in een notendop het handelskenmerk van Bernard Gustin. Met die karaktertrekken trok hij SN Brussels uit het moeras, wat hem veel krediet opleverde bij vriend en vijand. Die eigenschap zorgde evenwel ook voor een vertrouwensbreuk bij zijn bazen in Duitsland. En wie betaalt, bepaalt. Dus werd Gustin bedankt voor bewezen diensten, samen met zijn financiële rechterhand Jan De Raeymaeker.

Alles draait daarbij om de integratie van Brussels Airlines in Lufthansa’s lagekostendochter Eurowings. Gustin wil het hybride model van Brussels Airlines, met goedkope vluchten in Europa en langeafstandsvluchten naar Afrika, behouden. Maar Lufthansa wil zijn Belgische dochter in het goedkope keurslijf van Eurowings dwingen. Dat verschil in visie leidde tot een escalatie, en een kroniek van een aangekondigd ontslag. 

Na het faillissement van Sabena schreef Bernard Gustin, een echte Brusselaar, als consultant het eerste businessplan voor de nieuwe Belgische luchtvaartmaatschappij. In 2008, toen Lufthansa 45 procent van Brussels Airlines kocht, werd Gustin CEO van het bedrijf. Aanvankelijk samen met Michel Meyfroidt. Die laatste zou in 2012 opstappen, en zo werd Gustin de enige topman bij de luchtvaartmaatschappij.

Crisismanager

Hij was nochtans niet voorbestemd om in de luchtvaartsector aan de slag te gaan. Met een diploma handelsingenieur (ICHEC) op zak, begint Bernard Gustin aan zijn carrière bij Procter & Gamble, waar hij opklimt tot financieel directeur voor de Benelux. Nadien gaat hij aan de slag bij Arthur D. Little als vennoot, waar hij in het directiecomité treedt. Het is daar dat de luchtvaartmicrobe bijt. Gustin werd benoemd als hoofd van de departementen 'reizen' en 'transport' en werkt het businessplan uit van de Belgische luchtvaartmaatschappij die Sabena opvolgt. 

Hij speelt zo een sleutelrol in de fusie met Virgin Express en draagt in 2006 bij tot de geboorte van de nieuwe maatschappij Brussels Airlines. Hij loodste als een volleerd crisismanager de maatschappij doorheen moeilijke jaren. De productiviteit moest omhoog, het personeel leverde in en waar er efficiëntiewinsten geboekt konden worden, werd dat ook gedaan. Onder zijn bewind groeide Brussels Airlines uit tot een winstgevende maatschappij. 

Met inmiddels bijna 9 miljoen passagiers per jaar werd Brussels Airlines op 15 december jongstleden overgekocht door de Duitse groep Lufthansa, waar SN Brussels sindsdien een filiaal van is.

Nochtans zag Gustin nog plaats voor zichzelf binnen die formule. In een interview met De Tijd eind vorig jaar noemde hij Brussels Airlines een teenager. "Ik wil dat het huwelijk met Eurowings goed loopt en ik wil die transformatie begeleiden. Dat is mijn ambitie de komende twee jaar. Ja, er is een tijd dat de navelstreng moet worden doorgeknipt . Dat zal zowel voor Brussels Airlines als voor mezelf moeilijk zijn. Maar op een dag zal dat gebeuren."

De relatie tussen Gustin en zijn broodheer zit dan al langer scheef. En vooral de relatie met zijn commercieel directeur Christina Förster. Die laatste is een absolute vertrouwelinge van Lufthansa CEO Carsten Spohr en ze wordt nu ook al getipt als nieuwe CEO van Brussels Airlines.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234