Vrijdag 27/11/2020

Reportage

"Een koffiebar is geen kantoor"

Beeld © JONAS LAMPENS

Moest een snelle wifiverbinding eerst klanten lokken naar de koffiebar, dan trekken sommige uitbaters er nu zelf de stekker uit. Voor Chris Deconinck van koffiebar Panorama in Gent is de maat vol. "In de namiddag komen hier geen computers meer binnen."

Een hippe koffiebar, een volmaakte latte macchiato en een zoemende laptop. Hét recept om bergen werk te verzetten. Je ziet het steeds vaker: bars waar de kopjes koffie steevast vergezeld worden door een lichtgevend computerscherm. Geen gezellig gekeuvel op de achtergrond, wel getokkel op een klavier.

Chris Deconinck (37), die anderhalfjaar geleden in Gent zijn zaak Panorama opende, stoort zich er mateloos aan. "Op den duur kwamen hier mensen over de vloer die zich wel heel erg thuis voelden. Ze eigenden zich de plek toe en kwamen hier gewoon een namiddag werken. Gratis verwarming, gratis internet en een luttel drankje. Ze bleven almaar langer hangen, en steeds minder consumeren."

Deconinck zag het aantal laptops stijgen en zijn omzet dalen. "Onze zaak is niet zo groot, er is plaats voor ongeveer 30 man. Als een aantal daarvan heel erg lang blijft zitten en nauwelijks iets drinkt, dan voelen wij dat. De zaak zat vol, maar ik had geen werk. Want het is ook niet zo dat iemand met een laptop maar één plaats inneemt. Nee, dan ging de computertas op een tweede stoel, en de jas op een derde. Op den duur was ik drie plaatsen kwijt."

De Gentse uitbater besloot in te grijpen. "Sinds een maand hangt hier een bordje aan de deur waarop duidelijk staat dat dit vanaf 13 uur een 'laptopvrije zone' is. Eigenlijk had ik het liever de hele dag verboden, maar we hadden schrik om klanten te verliezen. Nu mag het 's ochtends wel nog."

De meeste klanten begrijpen de beslissing. "Een enkeling doet moeilijk", vertelt Deconinck. "Wat voor zever, klinkt het dan. Of ik had iemand die me vroeg of ik zijn koffie kon terugbetalen. Onwaarschijnlijk. Maar de meeste klanten respecteren de regel. En wij merken het aan de omzet."

Overzee, in Amerikaanse steden, bestaat de discussie al wat langer. Gaan koffiezaken hier prat op hun snelle wifiverbinding en stopcontacten, creëren ze daar steeds meer 'schermvrije' zones.

"Als je een plek binnenwandelt waar iedereen naar een scherm zit te staren, dan haalt dat gewoon het gemeenschapsgevoel weg", zegt Jodi Whalen, eigenaar van August First Bakery & Café in Burlington aan de National Public Radio. "Het gevoel dat je samen met andere mensen in een kamer zit." Ook zij ging enkele jaren geleden laptop-free. Net zoals Lulu de Carrone, die een koffiebar runt in New Haven. "Voor mij gaat het om de interactie. Het gaat over conversaties, verbinding maken en gemeenschap." Iets wat volgens de dames niet mogelijk is met een computer.

Beeld © JONAS LAMPENS

Ontmoetingsplaats

Soms wordt gewoon de wifi van het menu gehaald. In San Francisco bijvoorbeeld in de Four Barrel Coffee. Als grap tekende eigenaar Jeremy Tooker stopcontacten op de muren. Wie niet beter wist, probeerde er zijn computer in te pluggen. "Er zijn heel veel vlekken op de muur", zei Tooker daarover in The Los Angeles Times.

Hetzelfde verhaal in The Coupa Café, zo'n vijftig kilometer zuidwaarts in het hart van Sillicon Valley. Doorgaans een plek waar je aan een razend tempo kunt surfen. Maar in het weekend moeten de laptops en aktetassen plaats ruimen voor families met kinderen. Dan gaat de wifi uit.

De Gentse Panorama-bar gaat overigens nog een stapje verder. Niet alleen laptops gaan in de ban, ook suiker komt er sinds enkele weken niet meer in. "Het verdoezelt de smaak van de koffie", legt Deconinck uit. "Kijk, ik wil niet de grote boeman van de koffiebars zijn, maar we mogen ons toch onderscheiden van andere horecazaken. Toen ik deze bar opende, wou ik er echt een ontmoetingsplaats van maken. Een plek waar mensen elkaar leren kennen, waar ze kunnen genieten van heerlijke koffie. Geen veredelde kantoorruimte, waar de klanten koffie vol suiker drinken en urenlang naar een scherm staren."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234