Maandag 25/10/2021

een Kleurenkopie bij wijze van hommage

Gus Van Sant draaide in 1998 Psycho, een herneming van Alfred Hitchcocks beroemde thriller uit 1960. Met Springtime in a Small Town slaat Tian Zhuangzhuang dezelfde weg in. Zijn jongste film is een haast shot per shot verfilmde kleurenremake van de gelijknamige, door Fei Mu geregisseerde zwartwitklassieker uit 1948.

Samen met Chen Kaige en Zhang Yimou behoort Tian Zhuangzhuang tot de belangrijkste Chinese cineasten van de zogeheten Vijfde Generatie. In tegenstelling tot zijn gewezen studiegenoten aan de filmacademie in Peking is Zhuangzhuang echter altijd op de achtergrond gebleven. Zijn films (onder meer het in Tibet gesitueerde The Horse Thief uit 1986 en het omwille van zijn kritische kijk op de Culturele Revolutie verbannen The Blue Kite uit 1993) hebben ook nooit een groot publiek gevonden. Dat komt omdat zijn sterk politiek en etnografisch getinte films een hermetischer structuur hebben, terwijl Zhuangzhuang omwille van zijn kritische politieke houding in China ook lange tijd op de zwarte lijst heeft gestaan.

Het is moeilijk om deze als een hommage opgevatte versie van Springtime in a Small Town te vergelijken met het origineel. Mu's in een studio opgenomen film, die pas in de jaren tachtig (toen het Chinese filmarchief opnieuw open ging) de status van klassieker kreeg, is in het Westen immers zelden vertoond.

De regisseur ziet zijn film, die hij volledig opnam in de zuiderse stad Dong Shang, zeg maar het gewezen hart van de Chinese beschaving, als een reflectie over het millennium. De enige veranderingen die Zhuangzhuang zich heeft veroorloofd, is dat de relatie tussen de drie belangrijkste personages evenwichtiger is uitgebalanceerd (in het origineel zou actrice Wei Wei naar verluidt iedereen van het doek spelen), terwijl ook de aandacht naar de seksuele rivaliteit tussen de personages onderling verlegd is.

De lente uit de titel kondigt zich niet alleen aan via de bloesems in de tuin van het door de Japanse bombardementen beschadigde paviljoen (symbool van de ruïne van de liefde) van de zwaar zieke Dai. Vooral het bezoek van Zhang Zhichen, een oude schoolkameraad, is daarbij van belang. Zhang woont inmiddels in Shanghai, waar hij een artsenpraktijk heeft. Zijn diagnose luidt dat Dai, een jonge aristocraat, veeleer een psychisch of seksueel probleem heeft dan een lichamelijk. Bovendien is Dai ongelukkig getrouwd met de eveneens gefrustreerde Wu Yun, het eerste liefje van Zhang. De zieke Dai ziet in Zhang de ideale echtgenoot voor Xie, de zestienjarige zus van Wu Yun. Maar zowel Zhang als de wanhopige Wu Yun voelen zich nog altijd tot elkaar aangetrokken, ook al proberen ze aan die liefde te weerstaan. Springtime in a Small Town is een formeel en streng huis-clos en een vrij klassiek driehoeksmelodrama over verdrongen gevoelens, liefdesverdriet en jaloezie. Toon en opzet zijn vrij theatraal en als de film behaagt, dan komt dat door het subtiele acteerspel van de debuterende cast en de elegante manier waarop dit sensueel ingehouden melodrama in beeld is gebracht. De sierlijke fotografie is trouwens van Marc Lee, de vaste cameraman van Hou Hsiao-Hsien en bekend van In the Mood for Love.

Voor Zhuangzhuang is dit een opvallend 'neutrale' en intieme film, een melancholisch liefdesdrama waarin hij voor het eerst uitgebreid aandacht heeft voor de meanders en de kwellingen van het vrouwelijke hart.

Luc Joris

Vrij klassiek driehoeksmelodrama over verdrongen gevoelens, liefdesverdriet en jaloezie

HHH

VERTOLKING Hu Jingfan, Wu Jan, Xin Baiqing, Ye Xiaokeng, Lu Sisi REGIE Tian Zhuangzhuang GENRE historisch melodrama LAND China/Hongkong/ Frankrijk SPEELDUUR 116 minuten KORT SAMENGEVAT

De jonge, zwaar zieke aristocraat Dai leeft ongelukkig samen met zijn vrouw Yu Wen, haar zestienjarige zus en hun bediende in een geïsoleerd gelegen en door de Japanse bombardementen beschadigd huis. Wanneer zijn oude schoolkameraad Zhang op bezoek komt, krijgt Dai opnieuw zin in het leven.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234