Woensdag 21/10/2020

Een klein maar dapper team

Groot gejuich bij Skil-Shimano, toen half maart Tourdirecteur Christian Prudhomme de Nederlandse tweedeklasseploeg bedacht met een wildcard. De beloning voor de regelmatige aanwezigheid van het team in ontsnappingen in diverse wedstrijden, zoals Parijs-Nice, ook een organisaie van ASO.

Het Tourparcours loopt sinds de rustdag gisteren weer over vlakkere wegen. Voor de ploegleiding van Skil-Shimano het geliefkoosde terrein om haar renners de aanval in te sturen. Gisteren was het weer zo ver. Thierry Hupond had het signaal van de ploegeleiding bij de dagelijkse tactiekbespreking begrepen. Hij aarzelde niet om mee te glippen in de eerste ontsnapping van de dag. Hupond is een Fransman, op Quatorze Juillet ontsnapt hij met hart en ziel.

Knetemann

Aanvallen: daarop ligt de klemtoon van het Nederlandse team. Skil was in de jaren tachtig met Sean Kelly en nadien Gerrie Knetemann uitgegroeid tot een topploeg. Het doel was echter bereikt. De boormachineproducent had via de wielerploeg de gewenst naambekendheid bereikt. De plotse dood van Knetemann door een longembolie in 2004 bracht de verantwoordelijken op het idee voor een terugkeer in het peloton. Op de begrafenis van de ex-wereldkampioen werden de emotionele beelden getoond van de overwinning van Knetemann in de Amstel Gold Race in 1985. Een wenende Knetemann die in de gutsende regen, na een lange en zware revalidatie na een doodsmak in Dwars door België twee jaar eerder, de Nederlandse topklassieker won. Ontroerende beelden die ook de jonge mensen van Skil aanspraken om weer in de wielersport te stappen.Twee jaar later nam de ploeg een nieuwe start met een nieuw management dat een goede relatie onderhoudt met ASO. Voor het Nederlandse team is deelname aan de Tour tot nog toe het hoogst haalbare. Het credo luidde: onze aanwezigheid tonen. Niet anoniem meerijden, maar laten zien dat Skil-Shimano present is in de Tour. “Wij weten ook wel dat niemand van onze ploeg Contador zal lossen op de Mont Ventoux, of dat het moeilijk zal zijn voor Kenny van Hummel om Cavendish te kloppen in een spurt”, zegt teammanager Iwan Spekenbrink. “In dat geval moet je alternatieven zoeken voor een geslaagde Tour. Voor ons is dat aanvallen in ritten die onze renners liggen. Maar aanvallen op een verstandige menier. Niet als een kip zonder kop.”In de Pyreneeën was aanvallen er niet bij voor de Skilrenners. Daar was er van hen weinig of geen spoor te bekennen. “In de Pyreneeën kwam her er voor onze renners vooral op aan om zo economisch mogelijk te rijden en zo weinig mogelijk energie te verspillen”, zegt Spekenbrink. “Onze spurter Kenny van Hummel beleefde er zijn calvarietocht. Hij zit op zijn tandvlees. Maar ik bewonder zijn moed en karakter. Hij wil niet afstappen. De rustdag maandag kwam voor Kenny heel gelegen. Nu rijden we weer enkele dagen over relatief vlakke wegen, ons terrein om volop voor de aanval te kiezen. Deze week is cruciaal om ons nog eens te tonen.”

Prudhomme: ‘Very good’

In de eerste week viel het alle journalisten - ook de niet-Nederlanders - constant op dat er meestal Skilrenners in ontsnappingen betrokken waren. Soms zelfs met driekwart ploeg, zoals in de etappe naar La Grande-Motte, toen Team Columbia met zijn voltallige ploeg een waaier vormde en het hele peloton in stukken scheurde. Maar wie had zich niet laten verrassen en was met zés renners present in de overigens zeer selectieve kopgroep? Skil. Zelfs Johan Bruyneel verborg aan de streep in La Grande-Motte zijn bewondering niet: “Zelfs Skil bewijst dat de Tour alleen gemaakt is voor renners die attent rijden.” En Prudhomme stuurde een sms: “Very good”.“Collectief is ons sleutelwoord”, zegt Spekenbrink. “We proberen alles zoveel mogelijk samen te doen in functie van de ploeg. De ploeg is het uithangbord. Daarvoor is het belangrijk om persoonlijkheden bij elkaar te brengen die ook bij elkaar passen. Om elkaar beter te leren kennen en goed met elkaar te kunnen opschieten, huren we in de regio Twente een huis waar onze renners altijd terecht kunnen en van waaruit gezamenlijke trainingen worden gehouden. Op die manier proberen wij een hecht collectief te smeden.”“Aanvallen en liefst in groep, zoals de etappe naar La Grande-Motte, is de sterkte van onze ploeg”, vult Koen de Kort aan. “Zo trachten we constant gegroepeerd door het peloton te rijden. Dat is gemakkelijker, bijvoorbeeld bij het halen en verdelen van drinkbussen. Je hoeft niet op zoek naar je ploegmaats. En als er een ernstige aanval loskomt, is het makkelijker om in groep te reageren en mee te sluipen, zoals bij de putsch die Team Columbia naar La Grande-Motte pleegde. We waren voorbereid op die aanval. We hebben snel door dat er wat te gebeuren staat, als een ploeg zich plots formeert.”

Camera’s op, onder, naast wagen

Skil was inderdaad voorbereid op een putsch en daarbij voelde het zich geholpen door het systeem waarmee zij vooraf negen ritten verkenden. “Met diverse camera’s op, onder en naast de wagen werden etappes verkend”, zegt Spekenbrink.“Op die manier kregen we niet alleen een beeld van het parcours, maar ook van de omgeving. Belangrijk om te weten of we door een open vlakte of door een bosrijke streek moeten. In de rit naar La Grande-Motte wisten we dat wanneer we die bepaalde weg opdraaiden er een forse zijwind blies en dat oorlog en waaiervorming onvermijdelijk zou zijn. We kregen het gelijk aan onze kant.”In Perpignan deed Skilrenner Albert Timmer tot de laatste honderden meters mee voor de ritzege. Hij won niet, het peloton slokte hem tot overmaat van ramp ook nog op.Net zoals Thierry Hupond gisteren ook niet won. Maar dat deert Skil niet. Spekenbrink: “Akkoord, in de sport gaat het om winnen. Iedereen wil winnen en als we kunnen zullen we dat ook niet laten. Maar tussen willen en kunnen ligt een groot verschil.“Maar onze eerste ambitie is de Tour mee kleur geven. Op onze manier, dan.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234