Dinsdag 26/05/2020
Laurent Simons.

Hoogbegaafdheid

Een kind van 9 aan de unief, is dat wel slim?

Laurent Simons.Beeld ANP

Het 9-jarige wonderkind Laurent Simons is gestopt met zijn studies na onenigheid tussen zijn ouders en de universiteit. Terwijl de universiteit op de rem staat, willen zijn ouders net dat hij zo snel mogelijk afstudeert. Experts hoogbegaafdheid hebben zo hun bedenkingen. ‘Er zijn gerust nog kinderen die dit kunnen. De vraag is: wil je dat wel?’

De schoolcarrière van Laurent Simons, een 9-jarige jongen uit Oostende, ging de voorbije jaren in een rotvaart vooruit. Amper 6 was hij toen hij naar het middelbaar ging, twee jaar later haalde hij zijn diploma wiskunde-wetenschappen en tussendoor volgde hij nog allerlei intensieve cursussen. In maart startte het Belgische wonderkind aan de Technische Universiteit van Eindhoven (TU/e) om er een bachelor elektrotechniek te halen. 

“Er werd een heel traject uitgetekend”, vertelt zijn vader Alexander Simons aan de telefoon. “Het idee was dat hij elke week een tentamen zou hebben en voor zijn tiende zou afstuderen.” Maar daar komt de universiteit nu van terug. In een samenkomst met de vader werd voorgesteld om het traject bij te stellen zodat de jongen midden 2020 kan afstuderen. Dat ziet de vader niet zitten. “Laurent wil dit zelf ook zo snel mogelijk achter de rug hebben. Hij wou graag op vakantie in januari. Dat er enkele weken vertraging op zitten, dat kan ik begrijpen, maar toch geen acht maanden?”

Volgens vader Simons is er sprake van pesterijen en wordt zijn zoon inmiddels beschuldigd van plagiaat. “Hoewel dit nergens op slaat.” Hij beweert dat de universiteit in een kramp is geschoten nadat duidelijk werd dat het wonderkind niet aan boord zou blijven. “Laurent krijgt heel veel leuke aanbiedingen. We wilden niet per se weg uit onvrede, maar als je bij Anderlecht zit en je kunt naar FC Barcelona, dan hoef je geen twee keer na te denken.” Over welke aanbieding het precies gaat, wil Alexander Simons nog niet zeggen.

Onwaarschijnlijk parcours

Bij TU/e willen ze niet al te veel kwijt over de hele zaak, ook om de privacy van hun leerling te respecteren. Wel benadrukt de woordvoerder dat de universiteit een iets trager traject had voorgesteld, omdat dit de jongen de kans geeft om alle competenties ten volle te ontwikkelen. “Van zodra wij het gevoel hebben dat een tijdschema niet haalbaar is, wordt het aangepast. Dat is hier het geval.” Dat er sprake zou zijn van pesterijen, daar gaat de universiteit liever niet dieper op in. “Wij herkennen ons daar niet in, noch in de grote lijn, noch in de aangehaalde details.”

Laurent Simons poseert met zijn ouders in Amsterdam.Beeld AFP

Of Laurent Simons nu wel of niet zijn bachelordiploma haalt voor zijn tiende verjaardag, feit blijft dat hij al een onwaarschijnlijk parcours heeft afgelegd. Een genie wordt hij genoemd, met op 6 jaar oud een IQ van 145. Zowat alle kranten in België en Nederland hebben hem de voorbije jaren opgevoerd, en evengoed werd hij al geïnterviewd door CNN, The Daily Mail of The Telegraph

Zijn traject mag dan uitzonderlijk zijn, zijn IQ is dat niet, zo geven experts hoogbegaafdheid aan. “Er zijn meerdere hoogbegaafde kinderen die dit perfect ook zouden kunnen doen”, zegt Tessa Kieboom, oprichter van Exentra, expertisecentrum voor hoogbegaafdheid. “Maar de vraag is: wil je dat wel?”

Bij Exentra krijgen ze elk jaar 700 tot 800 aanmeldingen. Bij ruim 90 procent van die aanmeldingen is er inderdaad sprake van hoogbegaafdheid. Iets wat overigens een heleboel uitdagingen met zich meebrengt: 86 procent van die kinderen geeft aan zich te vervelen, 64 procent is schoolmoe en bij 43 procent is er sprake van psychische en psychiatrische klachten.

Joker

“Je kunt die leerlingen op verschillende manieren helpen”, zegt Kieboom. “Door hen in de klas specifieke opdrachten te geven die uitdagender zijn. Door een kangoeroeklas te creëren, waarbij verschillende hoogbegaafde kinderen een keer per week projecten uitwerken. Of door een jaar over te slaan.”

Maar dat laatste, zo benadrukt Kieboom, is een joker. “Die zet je pas in als het nodig is. En die kun je maximaal twee keer gebruiken. Het is een gemakkelijkheidsoplossing waar je erg zuinig mee moet zijn.”

Professor hoogbegaafdheid Kathleen Venderickx (Universiteit Hasselt) beaamt. “Het onderwijs is gericht op leerlingen met een IQ tussen 85 en 115. Sla je een jaar over, dan is het even moeilijk omdat je de leerstof niet kent. Maar eenmaal je bent bijgebeend, krijg je opnieuw les die gericht is op mensen met een IQ tussen 85 en 115. Dat verander je niet.”

Laurent Simons had op zijn zesde al een IQ van 145.Beeld AFP

Bovendien zijn er risico’s verbonden aan zo’n versneld traject. “Het focust heel erg op het cognitieve aspect”, zegt Venderickx. “Maar er zijn twee facetten aan het welzijn van een kind. Het sociaal-emotionele aspect is even belangrijk. Een kind van 14 dat naar de universiteit gaat, dat is een puber die tussen volwassenen zit. Het blijven kinderen die ook kind mogen zijn en die zich op hun leeftijd mogen ontwikkelen. Hun die leerstof eigen maken is in principe niet zo moeilijk. Als je louter op het cognitieve inzet, kan dat allemaal. Maar welke impact heeft dat op de totale ontwikkeling?”

Voor Laurent Simons is vertragen allerminst een optie. “Waarom zou hij?”, zegt zijn vader. “Als hij dit diploma op zak heeft, kan hij zich richten op onderzoek. Dan hoeft hij geen tentamens meer te doen. Waarom zou je dat uitstellen? Hij heeft er lang voor gewerkt. Hij wil gewoon waar hij recht op heeft.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234