Vrijdag 07/10/2022

een kijkje achter de schermen van een droomfabriek in industrion kerkrade

Zelf aan de slag in Designlab Alessi

Alessi is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. De producten van de designfabrikant hebben een plaats verworven in menig interieur en huishouden. Wie kent bijvoorbeeld niet de vrolijke vrouwelijke kurkentrekker of de diabolische flessenopener? De expositie Droomfabriek Alessi in het Industrion in Kerkrade geeft inzicht in de geschiedenis van een Alessi: van ontwerp tot verkoop. En het blijft niet bij kijken: de bezoeker kan zelf even aan het hoofd van de ontwerpstudio staan en een eigen koffiekan ontwerpen.

Het museum voor industrie en samenleving heeft in samenwerking met Alessi een kleine maar informatieve expositie ingericht. In vijf delen ontstaat een compleet beeld van Alessi. In het centrum van de tentoonstellingsruimte staat het Alessi Theater. Daar draait een korte film over de geschiedenis van het familiebedrijf. Buiten het theater worden allerlei aspecten van Alessi belicht. Zo toont een werkende lopende band het fabricageproces van een schaal. Er zijn reclamespots te zien en aan de hand van originele ontwerptekeningen komt een artikel langzaam tot leven.

Het publiek kan ook zelf aan de slag, want een groot deel van de expositie is interactief. De bezoeker staat even aan het hoofd van de ontwerpstudio, de fabriek en het reclamebureau, en krijgt zo een indruk van wat er allemaal voorafgaat aan de verkoop van een echte Alessi. In het Designlab staan computers waarop het potentiële talent een eigen koffiekan kan ontwerpen. De amateur-designer kan overigens niet onbeperkt zijn eigen weg gaan. Hij of zij heeft de keuze uit een aantal kleuren, vormen en accessoires, maar kan toch een redelijk persoonlijk tintje geven aan het uiteindelijke ontwerp. Op een computer in de Fabriekshal wordt het ontwerp digitaal tot leven gewekt waarna in de Reclamestudio een poster wordt ontworpen. Die kan worden uitgeprint en mee naar huis genomen. Het schijnt dat je het ontwerp zelfs op het internet kunt plaatsen. De schrijver van dit artikel slaagde daar echter niet in.

Van de computers wordt gretig gebruikgemaakt. Zelfs de grote man van Alessi, algemeen directeur Alberto Alessi, die de expositie onlangs met een bezoek vereerde, deed een verwoede poging iets moois te maken. In het dagelijks leven ontwerpt hij niet, maar in Kerkrade wilde hij het even proberen. Erg tevreden toont hij zich niet over zijn ontwerp; de koffiepot viel te groot uit. "Ik ga het straks nog een keer proberen", lacht hij. Wel is hij onder de indruk van de tentoonstelling. "Het is voor het eerst dat een expositie over Alessi zo interactief is. Zelfs in Italië gebeurt dat niet zo. Ik denk dat deze opzet aantrekkelijk is voor jonge mensen. Ik stelde me al voor hoe mijn dochtertje haar eigen koffiekan zou ontwerpen." Alessi is van plan alle door de bezoekers gemaakte ontwerpen te bekijken. "En misschien belanden enkele wel in ons museum (Alessi Museum in Crusinallo, ejp)."

Normaal werkt Alessi ook met verschillende designers. Volgens de algemeen directeur wordt hen geen enkele beperking opgelegd. Maar niet elk idee is te realiseren. De expositie toont schetsen en prototypen van nooit of slechts kort geproduceerde artikelen. De espressomachine van Denys Santachiava heeft het levenslicht nooit mogen aanschouwen. De realisatie was technisch niet haalbaar. Het productieproces van de vaas Objet inutile van Salvador Dalí was zo gecompliceerd en daarom zo duur dat ook dat voorwerp niet in productie is genomen.

En dan zijn er nog artikelen die wel gemaakt worden, maar niet aanslaan. Onder de noemer 'glorious failures' geeft de expositie daarvan enkele voorbeelden. Volgens Alessi is succes niet aan een land gebonden. "Natuurlijk doet een espressomachine het beter in Italië, maar dat ligt niet aan het design. Een artikel dat in één land succesvol is, is dat meestal overal. En een flop is overal een flop." Een deel van die flops is ooit ontsproten uit het brein van Alessandro Mendini. "Mendini was er trots op dat hij dingen ontwierp die niet verkochten", zegt Alessi lachend. "Maar op een dag beging hij een grote fout; hij maakte de Anna G." De kurkentrekker met de vrouwelijke vormen is inmiddels een van de bekendste en succesvolste Alessi-artikelen. Alberto Alessi is blij dat zijn bedrijf af en toe producten op de markt brengt die niet goed vallen. "Als we geen flops hadden gekend, waren we nu niet zo succesvol. Zonder flops leer je je grenzen namelijk nooit kennen."

Juist door die instelling is het bedrijf Alessi misschien wel de droomfabriek die het wordt genoemd. "We houden ons niet bezig met wat mensen nodig hebben", verklaart Alessi, "maar met hun dromen." Zelf heeft Alberto Alessi ook nog een grote droom. Hij zou zo graag eens een auto op de markt brengen. "Want de auto's van tegenwoordig zijn zo lelijk." Ooit heeft hij geprobeerd zijn familie enthousiast te maken voor het idee. "Maar mijn broers en neven hadden er geen geld voor over." Het zal daarom nog wel even duren voordat de eerste Alessi-auto over de wegen rijdt.

Droomfabriek Alessi, t/m 15 juli in Industrion, Museumplein 2, Kerkrade. Open van dinsdag t/m zondag van 10 tot 17 uur.

www.industrion.nl/alessi.

Alberto Alessi: 'We houden ons niet bezig met wat mensen nodig hebben maar met hun dromen'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234