Maandag 05/12/2022

NieuwsKanye West

Een kant van Kanye West die we nog niet kenden: ontwerper van verpakkingen voor McDonald’s

Het hamburgerdoosje dat Ye (Kanye West) ontwierp met Naoto Fukasawa. De Instagrampost is inmiddels verwijderd.  Beeld Kanye West & Naoto Fukusawa
Het hamburgerdoosje dat Ye (Kanye West) ontwierp met Naoto Fukasawa. De Instagrampost is inmiddels verwijderd.Beeld Kanye West & Naoto Fukusawa

Dat Ye fan is van de fastfoodketen is wijd en zijd bekend. Is deze post op Instagram een serieus ontwerp? ‘Het zal Ye vooral gaan om de buzz.’

Bob Witman

Is rapper Ye (alias Kanye West) de ontwerper van de nieuwe hamburgerdoosjes van McDonald’s? Het was een raadselachtig bericht op Instagram, maar omdat de afzender een bereik heeft van dik 16 miljoen volgers en zich al eerder serieus met design bemoeide, is het ontwerp wellicht te lezen als een signaal dat de hamburgergigant nadenkt over zijn imago en huisstijl. En er staat nogal wat op het spel voor McDonald’s, dat slechte rapportcijfers heeft op gebied van gezondheid en milieubelasting.

Het vierkante doosje dat Ye liet zien is van dof bruin karton, met een transparante strook rondom, waarachter een zweterige hamburger glimt. Qua kleurstelling staat het diametraal op het felrood en goud waar McDonald’s nu mee wordt geassocieerd. Hoe serieus is dit ontwerp, dat Ye maakte in samenspraak met de Japanse industrieel ontwerper Naoto Fukasawa?

“Het zal Ye vooral om de buzz gaan”, zegt merkenstrateeg Bert de Wit van Positivity Branding. “Het zou raar zijn als de onlangs gelanceerde nieuwe verpakkingslijn van McDonald’s nu alweer ter discussie staat.” En qua design blijft het gissen naar Ye’s idee.

De restyling van de McDonald's-verpakking (2021). Beeld McDonald's
De restyling van de McDonald's-verpakking (2021).Beeld McDonald's

Dat McDonald’s en Ye innig zijn, is wel officieel bevestigd. De rapper is een grote fan van fastfood. In februari was hij te zien in een McDonald’s-reclame tijdens de Super Bowl. “Next week it’s the fries”, was zijn bijschrift op Instagram – de post is alweer verwijderd –, een zin uit Kanye Wests nummer Gold Digger.

“Een stijlicoon als Ye kan veel voor je merk betekenen”, zegt De Wit. Het bruine doosje zelf scoort laag bij de merkenstrateeg. “Het lijkt een signaal om terug te keren naar de basis, what you see is what you get. Maar als verpakkingsconcept mist het een belofte en boodschap.” Als het een statement van duurzaamheid is, mist het kracht.

Bovendien is volgens De Wit een duurzaamheidsclaim lastig voor McDonald’s. “Die enorme productie van rundvlees is niet opeens minder vervuilend met een nieuw doosje. Een groot bedrijf moet opletten voor greenwashing, oneigenlijke ecologische claims. Dat keert zich tegen je.”

Wel lijkt het dat ook McDonald’s iets meer aardse kleuren in zijn verpakkingen stopt. In de nieuwe verpakkingslijn – die nog niet in Europa is geïntroduceerd – is het rood al ingeruild voor aardbruin (hamburger), blauwgroen (visburger) en mosterdgeel (cheeseburger). Kleuren die dichter bij natuurwaarden liggen. “De post van Ye kan een poging zijn om de discussie aan te zwengelen over zijn favoriete fastfoodketen. Stof tot nadenken, in dat opzicht werkt Ye’s post prima, al is het lastig te bepalen hoe constructief het uitpakt.”

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234