Dinsdag 27/10/2020

Een juweel van een huis

Bohemian chic, de term lijkt wel uitgevonden voor het Deense stijlicoon Charlotte Lynggaard. De juweelontwerpster inviteerde ons in haar huis net buiten Kopenhagen. 'Ons interieur verandert continu. Gék wordt mijn man er soms van.'

"Eet maar flink wat aperitiefhapjes, want ik vrees dat mijn hoofdgerecht mislukt is", lacht Charlotte Lynggaard terwijl ze ons een glas champagne inschenkt en wijst op de zoute amandelen en gemarineerde olijven. "Vanochtend om vijf uur stond ik hier al mijn lamsvlees te marineren. Het moest tien uur garen, maar ik vrees dat het nu droog is geworden. En mijn saus smaakt ook niet zoals ik gehoopt had. Mijn broer Søren probeert hem nu te redden. Hopelijk lukt het. Anders bestel ik gewoon pizza's. Ik hou van koken, maar niet van recepten. Doe mij maar lekker spontaan. Of ben ik nu echt te bohemien?"

De juweelontwerpster van Ole Lynggaard Copenhagen wacht het antwoord niet af en duikt terug in de keuken. We zien haar druk discussiëren met haar broer die in de potten staat te roeren. Maar wij maken ons geen zorgen. Zelfs als het eten tegenvalt, kan onze avond niet meer stuk. Alleen al aan het uitgestrekte zeezicht vanuit de living hebben we voldoende. En dan hebben we het nog niet over het huis zelf: ruim, rustig, licht en slim gedecoreerd met een mix van designklassiekers, reissouvenirs, kunstwerken en her en der spontane veldboeketten.

Charlottes vader, Ole Lynggaard, kocht in 1963 een klein juweelateliertje over in Hellerup, een dorpje boven Kopenhagen. Hij wist zijn eigen juweellabel uit te bouwen tot een luxebrand en zelfs hofleverancier. Het hoofdkwartier en de ateliers zitten nog altijd in Hellerup en Ole, intussen 79, werkt nog altijd als ontwerper. Zijn bureau staat in dezelfde grote ruimte als dat van Charlotte. Zij is ook gediplomeerd goudsmid en neemt sinds 1992 samen met haar vader het artistieke deel voor haar rekening.

Het merk is een echt familiebedrijf. Michel, Charlottes man, is commercieel directeur. Broer Søren is CEO. En zijn vrouw Hanna is retail manager. De moeder van Charlotte en Søren, Karin, was jarenlang het communicatiebrein achter het merk. Ze was vroeger ook fotomodel. Aan de muur van Oles bureau hangt nog een zwart-witfoto van haar uit de jaren 70 waar ze zijn ontwerpen showt. Oftewel: de Lynggaards zitten zowel samen aan de kerstdis als aan de vergadertafel.

Noem Charlotte Lynggaard gerust een jack of all trades: naast haar job als juweelontwerpster, tekent ze ook alle winkelinrichtingen van het bijouxmerk en maakt ze schilderijen. Haar huis lijkt het werk van een professional, maar ze deed het helemaal zelf.

In Denemarken is Charlotte ook een echt stijlicoon. Onlangs sleepte ze de Style Icon of the Year Award van Elle binnen en liet daarmee een reeks jonge modeblogsters achter zich. Op Instagram heeft ze 14.000 volgers en ook haar blog is razend populair. Lees: Charlotte Lynggaard is méér dan een juweelontwerpster. Voor de 50ste verjaardag van het merk ontwierp ze zelfs een kleine modecollectie. Haar stijl wordt vaak omschreven als een mix van bohemien en rock chic. Een beetje zoals haar landgenote Helena Christensen, dus. Wellicht niet toevallig. Christensen was jarenlang hét gezicht van Ole Lynggaard.

"Ik hou ontzettend van mode", zegt Charlotte. "Ik ben er heel veel mee bezig. Dries Van Noten is een van mijn favorieten. In mijn atelier ligt het vol mooie stoffen. Heel inspirerend vind ik dat."

Beetje ouderwets

Charlotte Lynggaard woont met Michel, hun drie kinderen Sofia, Laura en Julius en hun schapendoes Zeus op een half uur rijden van Kopenhagen, in een buurt die ook wel The Hamptons van Denemarken wordt genoemd. Hun huis staat op een heuvel en kijkt uit over de druk bevaren zeestraat Sont. Wie goed kijkt, ziet aan de overkant Zweden liggen. De tuin van het voormalige vakantiehuis loopt helemaal door tot aan een strandje. Een frisse duik hoort hier bij de dagelijkse routine. Dat Lynggaard altijd een vakantiegevoel heeft als ze thuiskomt na haar werk is dus niet verwonderlijk.

"In de zomer gaan we meestal niet op reis. Deense zomeravonden zijn eindeloos lang en relaxed van sfeer. Dit huis is echt gemaakt om helemaal tot rust te komen. Dat was ook mijn uitgangspunt voor het interieur. Ik ben dol op kleur en in mijn juwelen gebruik ik veel gekleurde stenen, maar hier hield ik het palet bewust sober. Naast mijn hectische job wil ik een serene thuishaven. Als ik me echt moet concentreren, werk ik een dag thuis. Het is hier zo stil dat het lijkt alsof ik in de middle of nowhere zit."

Charlotte en Michel kochten het huis twintig jaar geleden van een oud theaterkoppel: zij actrice, hij regisseur. Het jonge duo had het schattige huisje al een tijdje op het oog. Michels moeder woonde toen - en nog altijd - even verderop. En steeds als ze haar bezochten, gluurden ze door het hek tot ze het echtpaar konden overtuigen om het te verkopen.

Dat het vakantiehuisje uit de jaren 20 verre van instapklaar was, deerde Michel en Charlotte niet. "De eerste jaren hadden we zelfs geen centrale verwarming, enkel een haardvuur. Maar voor ons was dat piepkleine poederroze houten huisje in Gustaviaanse stijl een droompaleis. We trokken erin op onze huwelijksnacht. We maakten er een volwaardige woning van, maar wel met de oorspronkelijke sfeer van een vakantiehuis. Het moest een beetje ouderwets blijven.

"Het huis is geïnspireerd op mijn grootouders. Met de jaren bouwden we een stuk bij voor de keuken en twee kinderkamers. Voor de oudste verbouwden we het oude tuinhuis. Verder maakten we in de tuin een lange trap naar de zee. Het oude huisje was al heel licht, maar bij de renovatie hebben we de vensters nog vergroot. Zo komt er nog meer zon binnen en profiteren we ook binnen van het uitzicht. Het vergezicht geeft een gevoel van vrijheid."

Mix and match

Na de jarenlange renovatie en uitbreiding is het huis nu dubbel zo groot geworden. Omdat ze elk jaar iets deden, kreeg elke kamer een heel eigen sfeer, niet zelden beïnvloed door een reis. Aan de badkamer zie je duidelijk dat Charlotte die onder handen nam nadat ze terugkwam uit Japan. Haar liefde voor de Oriënt kreeg ze mee van haar vader die lange tijd door Azië reisde. Als jong meisje at Charlotte al met stokjes aan een lage tafel op de grond. De minimalistische, zen-achtige invloed uit Japan voel je in het hele interieur. Maar ook de pure Scandinavische look en de knusse Engelse cottagestijl zijn vertegenwoordigd.

"Ik hou ontzettend van mixen en combineren", zegt ze. "Eclectisch en bohemien, maar altijd met een traditionele toets. Er staan hier bijvoorbeeld veel erfstukken van onze families. Die combineer ik met Deense designklassiekers, onbekende vintage stukken, stoffen met drukke bloemenprints en brutere materialen zoals marmer en donker hout. Dat klinkt misschien heel bont, maar doordat ik de kleuren rustig houd, blijft het harmonieus. Niets meer dan wit, bruin, grijs, zwart en hier en daar een vleugje blauw.

"Alle spullen die hier staan, hebben hun eigen verhaal: erfstukken, vakantiesouvenirs, rommelmarktvondsten of eigen ontwerpen, zoals de salontafel. Ook het schilderij in de keuken maakte ik zelf. Toen ik een paar jaar in Parijs woonde, kocht ik verschillende kunstposters en ook grafiek zoals een lithografie van Picasso. In de trapgang hangt een verzameling rieten hoedjes: van designer-exemplaren van Gucci tot toeristenversies uit Ibiza. Zo vertelt ons huis het verhaal van ons leven."

Instant energie

De ligging is wellicht de allergrootste troef van het huis. Aan de ene kant de zee, aan de andere kant het bos. "Omringd zijn door de natuur is voor mij een ongelooflijke bron van inspiratie. In onze slaapkamer hebben we twee ramen: eentje kijkt uit op de zee, de ander op het bos. Het is het eerste wat ik zie als ik 's ochtends wakker word.

"Onlangs herschilderden we de houten vloer met zeven lagen spierwitte olieverf. Een paar dagen was het niet te houden van de stank, maar het effect is fantastisch. De zon schijnt hier zo fel binnen dat de zee reflecteert in de vloer. Een fantastische manier om de dag te beginnen. Ik sta elke dag op om 5 uur. Soms is dat pijnlijk vroeg. Maar de zee geeft me instant energie en inspiratie."

Het huis gaat met zijn dennenhouten gevel perfect op in de natuur. Ook binnen overheersen natuurlijke materialen zoals plankenvloeren en Zweedse kalksteen. En door de grote ramen piept overal in het huis de groene tuin binnen. Charlotte legde de tuin zo aan dat er elk seizoen wel iets in bloei staat. In haar werk als juweelontwerpster is de natuur ook haar grootste inspiratiebron. Dat verraden de namen van de collecties al: Lotus, Leaves, Nature, Snakes, Spring, Winter Frost, Flower, Twig, Forest. Maar ook in de juwelen zelf zie je de inspiratie van bloemen en planten. Op haar werkplek ligt het vol gedroogde blaadjes, schelpen, botanische tekeningen en foto's van weidse landschappen.

Constant verandering

"Ontwerpen gaat voor mij om contrasten en daarin de juiste balans zoeken", vervolgt Charlotte. "Of het nu gaat om mijn outfit, mijn interieur of mijn juwelen. De perfecte mix vinden van contrasterende kleuren, stijlen en materialen: dat is mijn doel. Hedendaags mixen met klassiek, stoer met stijlvol of eenvoudig met gewaagd: zó krijg je een interessant nieuw geheel."

In het huis staat de familie centraal. "Niets heerlijker dan een huis vol kinderen, familie en vrienden", pleit Charlotte. "De grote keuken is het hart van ons huis. De op maat gemaakte tafel bestaat uit twee losse delen. Zo hebben we altijd plaats genoeg als er mensen spontaan mee aanschuiven. Naast de eenvoudige banken staan er hier ook Wishbone-stoelen van Hans Wegner. Een van mijn favoriete Deense klassiekers. Het huis groeide echt mee met ons gezin.

"Eerst waren we met twee, dan hadden we kleine kindjes en intussen drie tieners. Maar ook het interieur is aan verandering onderhevig. Dit huis evolueert sowieso continu. Ik schuif graag met meubels en objecten. Gek wordt mijn man er soms van. Maar ik doe niets liever."

olelynggaard.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234