Maandag 22/07/2019

Kilometerheffing

Eén jaar kilometerheffing voor vrachtwagens brengt pak minder op dan voorzien

Beeld BELGA

Eén jaar na de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens blijkt de opbrengst fors lager te liggen dan oorspronkelijk geraamd. De eerste jaarcijfers die beheerder Viapass vandaag voorstelt tonen aan dat de opbrengst voor Vlaanderen 409 miljoen euro is. De regering ging oorspronkelijk uit van een bedrag van 504 miljoen euro voor het volledige jaar 2017 en bijna 523 miljoen euro voor 2018. Volgens Viapass speelt de vergroening van het vrachtwagenpark een rol.

Bovendien gaat het om bruto bedragen waarvan nog eens ongeveer 90 miljoen euro kosten voor Viapass, twee externe dienstverleners en de controle door de Vlaamse belastingdienst zal moeten worden afgetrokken. De lagere dan verwachte cijfers bevestigen een trend waarvoor eerder al werd gevreesd.

Twee weken geleden vond er nog een grote controleactie plaats gericht tegen fraude met het elektronische kilometerheffingsysteem. Beeld BELGA

De kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton werd op 1 april 2016 ingevoerd in heel het land. Vandaag, een jaar later, maakte Viapass een stand van zaken op. Wallonië zal bruto 230 miljoen euro opgehaald hebben, Brussel 9 miljoen euro. 

5,7 miljard gereden kilometers

In totaal hebben de vrachtwagens die de kilometerheffing moeten betalen, het afgelopen jaar 5,7 miljard kilometer afgelegd op de betalende tolwegen. De verschuldigde tol wordt berekend via een zogenaamde on board unit (OBU) in de cabine van de vrachtwagen. Gemiddeld werd er 23 miljoen à 24 miljoen kilometer per werkdag op het volledige wegennet verreden door ongeveer 140.000 vrachtwagens. Slechts 19 procent van alle geregistreerde on board units komt trouwens uit ons land, de rest uit het buitenland. Poolse vrachtwagens vormen met 15 procent de grootste buitenlandse groep, gevolgd door de Nederlanders met 11 procent. 

De opbrengsten komen wel grotendeels uit eigen land. 46 procent van de opgehaalde tolbedragen komt van Belgische transporteurs, 11 procent uit Nederland en 9 procent uit Polen.

Viapass zelf is tevreden met het systeem, een jaar na de invoering. "Door een goede voorbereiding was het systeem operationeel vanaf de eerste dag. De jaarcijfers tonen trouwens aan dat april 2016 met 485 miljoen kilometer al meteen een van de beste maanden van het jaar was ondanks de paasvakantie", aldus Edward Claessens van Viapass. 

Vergroening

Dat de inkomsten tegenvielen in vergelijking met de prognoses, heeft volgens Viapass-topman Johan Schoups onder meer te maken met een sneller dan verwachte vergroening van het vrachtwagenpark. Al circa 78 procent van de geregistreerde trucks zit in de klasse Euro 5 of Euro 6. Milieuvriendelijke vrachtwagens betalen minder. Aan een inkomstenprognose voor dit jaar waagde Schoups zich niet.

Bij de transportfederaties is meer gemor te horen. Zij wijzen al sinds de opstart op de grote praktische problemen. Aan het systeem werden stelselmatig wel verbeteringen aangebracht, maar er blijven kinderziektes. 

 Wel worden nog steeds wekelijks honderden meer satellietgestuurde OBU's (on board units) aangevraagd dan er weer ingeleverd worden, luidt het. "Dat is een indicatie dat de markt nog niet verzadigd is", zegt Thomas Pferr van Satellic, een van de twee bedrijven die de registratiebakjes levert.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden