een jaar later

Eén jaar De Correspondent: wat vinden andere hoofdredacteurs ervan ?

5 Het campagnebeeld van De Correspondent, met oprichter Rob Wijnberg ©De Correspondent

Op 30 september blaast De Correspondent zijn eerste kaarsje uit. Het nieuwe journalistieke platform dat beloofde voorbij de waan van de dag te kijken, kan aardige cijfers voorleggen. Maar een jaar later vroegen we aan vier hoofdredacteurs wat zij ervan vinden.

©Diego Franssens

Peter Vandermeersch, hoofdredacteur 'NRC Handelsblad'

"Ik mis relevantie en dwingendheid"

Vandermeersch heeft een abonnement op de digitale krant De Correspondent: "Ik scan het, puur professioneel, om te zien wat ze brengen en wat niet."

Het goede eraan vindt de ex-hoofdreacteur van De Standaard de achtergrond die ze bieden bij bepaalde dossiers en de interactie met de lezers. "Het is fijn dat ze alles mooi op een rijtje zetten. Maar het ontbreekt hun artikels totaal aan dwingendheid; ik mis een relevante kapstok."

Hoewel Vandermeersch in het begin nog vreesde dat De Correspondent een geduchte concurrent zou worden wat betreft onderzoeksjournalistiek, beschouwt hij hun aanpak nu juist als het grootste tekort. "Ik erger me aan het minderwaardigheidscomplex van alle andere kranten ten opzichte van De Correspondent. Ik bedoel: alle abonnees van De Morgen, dat is toch ook een geslaagd crowdfundingproject?"

Jörgen Oosterwaal ©BELGA

Jörgen Oosterwaal, hoofdredacteur 'Knack'

"Interessantste start-up van het moment"

Oosterwaal kan zich volledig vinden in de journalistieke visie van De Correspondent: "Ook ik ben continu op zoek naar context, scherpe pennen en verrassende benaderingen." Zo bracht Knack een tijdje terug nog een dossier van Correspondent Rutger Bregman als coververhaal.

Volgens Oosterwaal is De Correspondent zonder twijfel de interessantste journalistieke start up van onze contreien: "Het origineelst vind ik hun businessmodel: radicaal digitaal en gefinancierd door lezers in plaats van door adverteerders. En ze proberen het met hoogwaardige journalistiek en excellente medewerkers."

Wel vindt Oosterwaal hun artikels iets soms een tikkeltje aanmatigend. "Alsof digitaal de nieuwe god is, terwijl er toch ook - en steeds meer - uitstekende verhalen gebracht worden door de klassieke dodebomenindustrie."

©Truus Van Gog/Hollandse Hoogte

Hans Nijenhuis, chef 'nrc.next'

"Ik heb net mijn abonnement met een jaar verlengd"

Hans Nijenhuis is fan van het eerste uur. Zijn abonnement heeft hij dan ook onlangs weer met een jaar verlengd: "Kwaliteitsjournalistiek, daar heb ik graag geld voor over."

Omdat het hem lang niet altijd lukt om alle artikels te lezen of filmpjes te bekijken, baseert hij zijn keuze op persoonlijke relevantie. "Bij journalistiek heb ik of een actuele aanleiding nodig, of een onderwerp dat echt relevant is voor mij."

De andere manier waarop De Correspondent naar de wereld kijkt, verleent Nijenhus vaak een nieuw inzicht in een gekend onderwerp. Maar ook hij heeft een punt van kritiek: "Wat ik minder vind, is dat ze bij De Correspondent een enkele keer lijken te denken dat zij de enige zijn die op deze manier naar de wereld kijken."

Hoewel elk nieuw initiatief helpt scherper naar je eigen vak te kijken, heeft Nijenhuis zijn werkwijze er niet aan aangepast: "Maar dat komt misschien doordat De Correspondent en nrc.next al veel gemeen hebben."

©Tim Dirven

Philippe Remarque, hoofdredacteur van 'de Volkskrant'

"Ze halen te veel hun neus op voor de waan van de dag"

Philippe Remarque leest "de artikelen waar veel over gepraat wordt", via het abonnement van zijn vrouw. "Maar die zijn vaak zo lang dat ik niet tot het einde geraak. De totale vrijheid die De Correspondent hanteert op het vlak van artikellengte en actuele relevantie maken het moeilijk om de aandacht van de lezer vast te houden."

Wel beschouwt Remarque het als een goede ontwikkeling dat De Correspondent op deze manier experimenteert met online betaalde kwaliteitsjournalistiek. "Een aan te moedigen experiment waar een heel goeie marketing achter zit, maar helaas haalt De Correspondent iets te veel zijn neus op voor de waan van de dag. Ze duiken in de diepte zonder een actueel bruggetje naar hun lezers te slaan", besluit Remarque.

zine