Woensdag 20/10/2021

Een in het nauw gedreven kat

So-Called Chaos Maverick/Warner

cd van de week l ALANIS MORISSETTE HHHH

door BART STEENHAUT

Hysterische kip. Gefrustreerde geit. Egocentrische zeur. Werp een blik op de artikels die de jongste jaren over Alanis Morissette verschenen zijn, en je merkt meteen dat de muziekpers haar niet moet. De reden ligt voor de hand: terwijl vrouwen hun plaats op het podium intussen definitief veroverd hebben, blijkt popjournalistiek nog steeds een mannenzaak. Vrouwelijke collega's zijn, zowel in België als daarbuiten, op één hand te tellen, en het is bekend dat er in het rockmilieu nogal wat macho's rondlopen. En die kunnen het niet hebben wanneer hun kleine kantjes worden uitvergroot tot ze door een miljoenenpubliek herkend worden. Dus wordt Alanis plots een zeur.

Met Jagged Little Pill gaf de Canadese tien jaar geleden te kennen dat ze niet langer het hersenloze tienersterretje was dat voordien al twee platen met Paula Abdul-achtige disco had opgenomen. Dit keer hield ze de gitaren strak aangespannen en had ze plots een mening, die ze haarscherp wist te verwoorden. Iedere kerel die Alanis een strobreed in de weg legde werd met een ronkende volzin op zijn plaats gezet.

Ze had intimiderend expliciete, teksten klaar over platenbazen die geen moeite sparen om elk zangeresje dat hun pad kruist in bed te krijgen, over vriendjes die naast de pot pissen ("Are you thinking of me / When you fuck her?" klonk het in 'You Oughta Know') en over hoe alles net dat ietsje anders loopt dan je gedroomd had. Ze raakte er de gevoelige snaar van een hele generatie mee. Jagged Little Pill werd met meer dan 30 miljoen exemplaren een van de best verkochte cd's in de muziekgeschiedenis en de zangeres zelf, nauwelijks 21 op dat moment, schopte het ongewild tot de heldin van talloze tienermeisjes, die zich in haar verhaal herkenden. De openheid van de teksten riep het werk van haar eigen grote voorbeelden, Tori Amos en Joni Mitchell, in herinnering, maar de manier waarop ze rustige strofes met explosieve refreinen afwisselde, was dan weer een blauwdruk van de grunge zoals de Pixies en Nirvana die op de tekentafel hadden gelegd. Het brave, broze poppetje was een in het nauw gedreven kat geworden. En ze beet.

Erg veel is er sindsdien niet veranderd. Ook op So-Called Chaos (vreselijke titel, alweer) ratelen de drums alsof ze zijn voorgeprogrammeerd, doet het geluid van de piano de hand van Peter Gabriel vermoeden, en staan de meeste teksten in het teken van haar eigen persoonlijke ontwikkeling. De single 'Everything' zet de toon: "I can be an asshole of the grandest kind" zingt ze daar, alsof ze bij de psychiater op de bank ligt. Maar even verderop blijkt het tegengestelde ook waar, vindt ze zichzelf net zo vlot "The funniest woman you've ever known". Alanis zet haar dagboeken op muziek, maakt de luisteraar deelgenoot van haar compromisloze zelfanalyses, en wordt voortdurend heen en weer geslingerd tussen licht en donker. Daar moet je van houden, maar het valt alleszins niet te ontkennen dat ze er dit keer melodieën bij bedacht heeft die zich onmiddellijk in je geheugen boren. Opener 'Eight Easy Steps' knalt als een champagnekurk, 'Out Is Through' heeft een refrein waar met de beste wil niet aan te ontkomen valt, en 'Excuses' barst om de vijftig seconden open met de kracht van een rommelende vulkaan. So-Called Chaos is een korte plaat, met korte songs. Maar er staat geen noot te veel op. Hysterische kip? Gefrustreerde geit? Egocentrische zeur? Zolang het dit soort platen oplevert, zou je het haast gaan hopen.

Alanis zet haar dagboeken op muziek en wordt voortdurend heen en weer geslingerd tussen licht en donker

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234