Zaterdag 25/09/2021

Een huis als autobiografie

De huizen die architecten voor zichzelf ontwerpen, een concept dat de nieuwsgierigheid prikkelt. Want wat gebeurt er als een architect de totale vrijheid krijgt?

Sommige architecten zetten een nieuwbouw neer, een volledig origineel project. Anderen renoveren een bestaand gebouw en vertrekken vanuit de elementen die hen aangereikt worden door de omgeving. De Studio Caruso bijvoorbeeld is het huis-atelier van Adam Caruso. In 1993 verbouwde hij een pand in Highbury, Londen. Caruso deed enkel de hoogstnoodzakelijke renovaties in dit kleine pakhuis. Alle muren zijn heel ruw en onafgewerkt gebleven, waardoor de originele bestemming van het gebouw nog sterk voelbaar is.

Sommigen zien het groots - een naar zichzelf vernoemde villa, een totaal waanzinnig bouwsel dat meer op een sculptuur lijkt dan op een huis - anderen houden het sober en strak. Bijzonder is dat het boek niet alleen beelden van de gevels en de grondplannen van de gebouwen toont, maar ook foto's van de interieurs. En dat is interessant, want daaruit kun je de levensstijl van de bewoners aflezen. Meubels en objecten zijn de stille getuigen van het leven dat zich rondom hen afspeelt, zo schrijft de samensteller van The Architect's Home Gennaro Postiglione. Ook de indeling van het huis zegt veel over de bewoner: waar ligt het zwaartepunt? In het atelier, de eetkamer, de woonkamer? Uit sommige huizen blijkt de zoektocht naar een nieuwe levensstijl. Van sommige woningen spát het plezier af, hier zijn ware levenskunstenaars aan het werk. De Nederlandse Francine Houben voorziet in de keuken bijvoorbeeld een muur die helemaal volgehangen wordt door kindertekeningen.

Delicate balans

In The Architect's Home staan de residenties van een aantal van de meest invloedrijke Europese architecten van de twintigste eeuw, zoals Victor Horta, Le Corbusier of bOb Van Reeth. De grootste uitdaging bij het ontwerpen van een huis is vaak de delicate balans tussen esthetiek en de wensen van de klant. Een huis moet de persoonlijkheid en de stijl van de architect uitstralen, maar de klant moet er wel willen wonen. Net daarom zijn de huizen die architecten voor zichzelf ontwerpen zo interessant. Hier konden ze voluit gaan. De honderd huizen in dit boek bieden niet alleen een panorama aan stijlen, maar tonen ook de verhalen van de honderd architecten die ze ontwierpen. Want als gebouwen de persoonlijkheid van de ontwerper reflecteren, lezen de huizen die ze voor zichzelf creëren als een soort autobiografie.

Bij elke architect krijgen we een korte achtergrond: de belangrijkste verwezenlijkingen en zijn stijl en visie. Het huis van Alvar Aalto, gebouwd in 1936, illustreert bijvoorbeeld een overgang in zijn carrière. In de jaren dertig bevrijdt hij zich van de beperkingen van het functionalisme om over te gaan naar een architectuur die vrijer is en dichter bij de natuur staat. Voor zijn huis gebruikt hij dan ook veel hout, zowel voor het interieur als het exterieur. Verder trekt het boek ook lijnen tussen verschillende architecten, legt het verwantschappen en invloeden bloot. Een mooi en boeiend overzicht voor experts én leken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234