Woensdag 15/07/2020

PortretFrederik Delaplace

Een hardliner die tegen een grapje kan: Frederik Delaplace, de nieuwe CEO van de VRT

Frederik Delaplace deed een pak media-ervaring op als journalist en later hoofdredacteur van 'De Tijd'.Beeld BELGA

Hij werd neergezet als outsider maar schoot uiteindelijk de hoofdvogel af. Frederik Delaplace (49) mag zich de komende jaren CEO van de VRT noemen. Met uitdrukkelijke dank aan het digitale parcours dat hij de voorbije jaren aflegde met zakenkrant De Tijd

“Ik wist meteen: Die moeten we binnenhalen.” Hans Maertens, anno 1994 hoofdredacteur van wat toen nog de Financieel-Economische Tijd heette, herinnert zich nog perfect zijn eerste kennismaking met Frederik Delaplace. “Tijdens een sollicitatieronde op zoek naar nieuw journalistiek talent, stak hij er met kop en schouders bovenuit. Hij had een heel heldere kijk op de dingen en kon die visie bovendien vlot uiteenzetten.”

Delaplace, afgestudeerd als econoom, mag van Maertens aan de slag als journalist financiële markten en banksector. De visie waarvan hij tijdens zijn sollicitatiegesprek al blijk gaf, moet nog even de koelkast in. Pas wanneer hij in 2005 hoofdredacteur wordt van De Tijd mag hij echt de strategie gaan bepalen. En die is uitgesproken digitaal. Delaplace wordt omschreven als iemand die de vinger aan de pols heeft wanneer het over nieuwe technologie gaat. Bovendien ziet hij als geen ander de kansen die technologie de mediasector biedt.

Delaplace sloopt de muren tussen de onlineredactie en die van de papieren krant en kiest online resoluut voor een betaalmodel. Dat zorgt ervoor dat de titel zich ontpopt tot een voorloper op digitaal vlak. En dat legt Mediafin, het moederbedrijf boven de krant, geen windeieren.  “In 2005 was De Tijd op sterven na dood”, klinkt het bij een concurrent. “Nu is ze een toonaangevende stem in het maatschappelijk debat en wordt er behoorlijk wat winst gemaakt.”

“In die transformatie speelde Frederik een zeer grote rol”, zegt Dirk Velghe, voorzitter van de raad van bestuur bij Mediafin. “Ik begrijp maar al te goed waarom de VRT hem bij ons komt wegplukken.” Ook bij de VRT is nieuwe technologie en de impact ervan op de activiteiten aan de Reyerslaan een heet hangijzer. Delaplace toont zich wat dat betreft alvast ambitieus. “Op vlak van technologie is er een belangrijke rol weggelegd voor de VRT. Ik wil de kabbelende rivier, waar media vandaag in zitten, veranderen in een stromende bergrivier. Stilstaan is achteruitgaan”, liet hij tijdens zijn eerste publieke optreden weten. 

Tony Mary-scenario

Maar schrik voor een Tony Mary-scenario waarbij een over-ambitieuze CEO botst op de financiële beperkingen die zijn politieke broodheren hem opleggen, hoeven ze aan de Reyerslaan niet te hebben. “Frederik is iemand die ervoor zorgt dat op het einde van het jaar de cijfers kloppen. No matter what”, klinkt het bij Mediafin-bronnen. “Dat is er hem de voorbije jaren door de aandeelhouders van Mediafin ingelepeld.” Een niet te onderschatten kwaliteit. Zeker met een Vlaamse regering die  de VRT liefst als slanke organisatie ziet. 

Wat meteen de vraag oproept of Delaplace wel gewapend is tegen de politieke druk die zijn nieuwe job met zich meebrengt. “Daar zou ik me geen zorgen over maken”, zegt een bron. “Voor het grote publiek is hij misschien geen grote naam, maar hij heeft de voorbije jaren als CEO van Mediafin een heel breed netwerk opgebouwd. Wanneer je aan het hoofd staat van kranten als De Tijd en L’Echo staan de captains of industry en de politici te drummen om je de hand te schudden.” Bovendien wordt Fred – zoals hij op de vloer wordt genoemd – omschreven als glad genoeg om met iedereen door dezelfde deur te kunnen en slim genoeg om te weten bij wie hij op een goed blaadje moet staan. 

Beeld BELGA

Die sociale kwaliteiten komen ook naar boven in zijn omgang met het personeel. In tegenstelling tot Paul Lembrechts, zijn wat stijvere voorganger bij de VRT, wordt hij omschreven als one of the boys. Een baas met gevoel voor humor die wel een grap kan verdragen. Getuige daarvan de tweet van De Tijd-hoofdredacteur Peter De Groote die meteen liet weten dat zijn vroegere baas zich vooral geen zorgen moest maken over de foto’s van ruim een decennium personeelsfeesten die De Groote in zijn archief heeft zitten. 

Wat niet betekent dat het nooit een scheef zat tussen Delaplace en zijn personeel. “Frederik kan een keikop zijn”, klinkt het op de Mediafin-vloer. “In onderhandelingen is hij eerder een hardliner.” Volgens verschillende bronnen wordt net dat de grootste uitdaging voor de nieuwe CEO. De VRT moet de komende jaren 12 miljoen euro besparen. Een rekenoefening waarvoor de CEO met de sterke vakbondsdelegaties rond de tafel moet. “Dat soort onderhandelingen zijn – zeker bij een overheidsbedrijf – van een totaal ander kaliber dan de gesprekken die Delaplace bij Mediafin met het personeel moest voeren”, klinkt het.

Al hoeft dat niet noodzakelijk een probleem te worden. “Frederik kan ook een bruggenbouwer zijn”, zegt een directielid dat nauw met Delaplace samenwerkte. “Toen de redacties van De Tijd en L’Echo moesten samensmelten, konden ze elkaars bloed drinken. Frederik heeft die plooien vakkundig glad gestreken.” Bij het VRT-personeel zelf valt te horen dat het nog te vroeg is om uitspraken over hun nieuwe baas te doen. Al klinkt er zowel bij de bonden als bij de nieuwsdienst opluchting dat deze keer wel nadrukkelijk voor een kandidaat met media-ervaring gekozen is. Voor een diepgaandere kennismaking met het personeel is het wachten op Delaplaces eerste werkdag. Een datum daarvoor is er nog niet, een planning wel. “De koffiemachine zoeken en de mess testen”, liet de kersverse CEO weten. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234