Woensdag 13/11/2019

Een gruwelfilm die het griezelen ernstig neemt

recensie haute tension/switchblade romance

In een afgelegen huis, tussen de maïsvelden, woont de familie van de jonge studente Alex (Maïwenn Le Besco). Samen met haar beste vriendin Marie (Cécile de France) komt ze daar enkele dagen doorbrengen om er rustig de examens voor te bereiden.Maar nog tijdens de eerste nacht wordt het slapende gezin overvallen door een niets of niemand ontziende seriemoordenaar (Philippe Nahon). Vader, moeder, het jonge broertje én de hond worden op gruwelijke wijze afgemaakt. Alex wordt vastgebonden en in een smerige bestelwagen gegooid. Marie heeft zich gelukkig net op tijd kunnen verstoppen, zodat de maniakale moordenaar niet eens gemerkt heeft dat er iemand getuige is geweest van zijn bloederige slachtpartij. Zij slaagt er zelfs in ongezien in de bestelwagen te kruipen, waar ze de hysterische en doodsbange Alex probeert te bevrijden. En dan vertrekt de wagen...

Het zal inmiddels wel duidelijk zijn dat u van Haute Tension geen romantische komedie hoeft te verwachten, ook al wordt deze Franse film van regisseur Alexandre Aja hier eveneens met de Engelstalige titel Switchblade Romance in roulatie gebracht. Het betreft inderdaad een echte gruwelfilm, die zich resoluut en ongegeneerd in het bloedspattende subgenre van de gore- of slashermovie positioneert, met referenties aan een genreklassieker als The Texas Chainsaw Massacre van Tobe Hooper.

Referenties dus, geen ironische knipoogjes, want Haute Tension presenteert zich als een echte griezelthriller, die zijn publiek enkel en alleen aan het schrikken en het gruwelen wil brengen, zonder de bevrijdende werking van de parodiërende humor als ontlading. De laatste jaren hebben we inderdaad een toevloed gezien van films zoals Scream, I Know What You Did Last Summer en Scary Movie, waarin de personages expliciet lieten horen hoe zijzelf, net als hun publiek, alle mogelijke en onmogelijke clichés en conventies van het horrorgenre allang kenden en er desnoods uitgebreid de spot mee dreven.

Niet zo in Haute Tension, waar de angst en de waanzin, de groteske gruwel en het bloederige geweld serieus worden genomen en dus ook gebruikt worden om de kijker schrik aan te jagen. Als er al eens een 'grapje' wordt gemaakt, dan is dat veeleer van de cynische soort, zoals bij die sequentie waarin een aantal pasfoto's van jonge meisjes wordt getoond, de vroegere slachtoffers van de seriemoordenaar, terwijl op de autoradio het bekende Franse liedje 'A toutes les filles que j'ai aimé avant' te beluisteren valt.

Regisseur Alexandre Aja, zoon van de bekende Franse filmmaker Alexandre Arcady, levert bij Haute Tension, zijn tweede langspeelfilm, voldoende het bewijs over de nodige visuele flair te beschikken en heeft daarnaast ook voor een zeer efficiënt, dreigend en onheilspellend klankdecor gezorgd. Zoals wel vaker bij 'traditionele' griezelfilms het geval is, wordt het eenvoudige basisgegeven - de strijd om te overleven - geschraagd door een verontrustende erotische spanning. Op het einde volgt ook nog een onverwachte wending, maar eigenlijk hebben we al te veel verklapt...

De rol van Marie wordt erg overtuigend vertolkt door de Belgische actrice met de weinig toepasselijke naam Cécile de France, die eerder dit jaar nog bekroond werd met de 'César du meilleur espoir' voor haar rol in L'auberge espagnole van regisseur Cédric Klapisch.

Jan Temmerman

HH VERTOLKING Cécile de France, Maïwenn Le Besco, Philippe Nahon

REGIE Alexandre Aja GENRE bloederige horrorfilm LAND Frankrijk SPEELDUUR 85 minuten

KORT SAMENGEVAT

In een afgelegen huis, tussen de maïsvelden, woont de familie van de jonge studente Alex. Samen met haar beste vriendin Marie komt ze daar enkele dagen doorbrengen om er rustig de examens voor te bereiden. Maar nog tijdens de eerste nacht wordt het slapende gezin overvallen door een brutale, niets of niemand ontziende seriemoordenaar. Het bloed begint te stromen, het griezelen en gruwelen kan beginnen.

'Haute Tension' positioneert zich ongegeneerd in het bloederige 'slashermovie'-subgenre

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234