Dinsdag 01/12/2020

Een Gouden Palm maakt nog geen kaskraker in de VS

Brussel l Vorig jaar kaapten de Belgische broers Dardenne met L'enfant de hoofdprijs weg in Cannes. Helaas is maar voor weinig winnaars van de Gouden Palm succes in de Verenigde Staten weggelegd.

Door John Anderson

Na de triomf in Cannes leek L'enfant. goed op weg naar succes in Amerika. Die film leek de haast ondoordringbare grens te kunnen doorbreken tussen het Amerikaanse publiek en minder hapklare films. De recensies waren overweldigend positief. Zelfs gematigde critici gebruikten termen als 'verbazingwekkend', 'onvergetelijk' en 'meesterwerk'.

De film werd aangekocht door Sony Pictures Classics, een van de grootste Amerikaanse distributeurs, een bedrijf dat er meestal in slaagt de Amerikaanse afkeer van ondertiteling, de verzadiging op de Amerikaanse markt en de weerstand tegen buitenlandse films te overwinnen. Crouching Tiger, Hidden Dragon werd bij Sony een kassucces.

Sony bracht L'Enfant uit op 24 maart. Het eerste weekend was goed voor 44.537 dollar, een omzet die een film als Ice Age: The Meltdown tijdens de eerste dagen om de paar minuten genereert. "Dat is niet echt enorm", stelt Paul Dergarabedian van Exhibitor Relations in LA, een organisatie die de kassaresultaten berekent, na dat openingsweekend. "Anderzijds speelde de film in slechts zeven zalen. De omzet per zaal bedroeg 6.362 dollar en dat is niet slecht, beter zelfs dan alle andere films in de top tien of twaalf, behalve Inside Man. En dat zijn allemaal films die in twee- tot drieduizend zalen te zien zijn."

In het tweede weekend haalde L'enfant 31 procent minder omzet dan het weekend ervoor, een gemiddelde van 4.371 dollar per zaal. "Die daling valt nogal mee", zei Dergarabedian een week later. "Maar volgens mij zal L'enfant nu rond dezelfde omzet blijven hangen. En Sony zal achter de film blijven staan. Dat is overigens niet onlogisch."

Wat doorgaans niet gebeurt met winnaars van de Gouden Palm gebeurde wel met Fahrenheit 9/11 van Michael Moore. Zijn film uit 2005was de meest winstgevende Canneswinnaar ooit in Amerika. Tijdens de vrij korte periode in de zalen van 16 weken haalde Fahrenheit 9/11 een omzet van 120 miljoen dollar. Rosetta, de winnaar uit 1999 van de broers Dardenne, liep gedurende 37 weken in acht zalen en draaide een omzet van minder dan 300.000 dollar.

Gouden Palmwinnaars halen in het eerste weekend gewoonlijk een omzet van enkele tienduizenden dollars en niet de miljoenen van een Mission: Impossible III. "De Gouden Palm heeft maar weinig invloed op de omzet in de VS", zegt Michael Barker van Sony. "Er zijn zelfs winnaars geweest die nooit in de Amerikaanse zalen kwamen."

De mensen van Sony willen, net als zovele anderen, met de broers Dardenne in zee vanwege de broers zelf. Peter Kalmbach, die in 1999 Rosetta kocht voor USA Films, zegt: "Het zijn zeer medelevende, vriendelijke mensen."

Barker belooft dat L'enfant een kans zal krijgen. "We zullen de film tijd geven", zegt hij. "Ik garandeer je dat de film overal in het land te zien zal zijn, hij zal op heel wat plaatsen in één zaal gespeeld worden."

© The New York Times

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234