Zaterdag 19/10/2019

Vier vragen

‘Een goede influencer zegt af en toe neen’

Jamie-Lee Six ontpopt zich stilaan tot een ijzersterke influencer. Beeld RV Instagram / Jamie-Lee Six

Zijn influencers die op social media allerhande producten aanprijzen een nuttige marketingtool of verkopen ze vooral gebakken lucht? Jeroen Naudts, onderzoeker aan de Arteveldehogeschool, boog zich over het fenomeen en stelt dinsdag op een studiedag zijn bevindingen voor.

Kunnen influencers bedrijven helpen om hun producten aan de man te brengen?

“Hard cijfermateriaal over de meerverkoop die zo’n influencercampagne al of niet teweegbrengt, is er niet. Maar ik heb de voorbije maanden, samen met mijn collega’s Stef Anrys en Nicky Malfliet, 1.800 jongeren gevraagd naar hoe zij tegenover influencers staan. 

“Daaruit blijkt dat ze het wel degelijk een waardevolle manier van marketing vinden. Influencers zijn allang niet meer de leeghoofdige meisjes die alles zouden doen voor een paar honderd likes en een handvol gratis spullen. Het zijn professionals geworden. 

“Jamie-Lee Six, bijvoorbeeld, is uitgegroeid tot een eenmansproductiehuisje. Je merkt aan alles dat ze heel goed nadenkt over wat ze op Instagram en YouTube laat zien. 

“Dat moet ook. Jongeren prikken er meteen doorheen als influencermarketing op de foute manier gebeurt. Alles staat of valt met geloofwaardigheid. Als ze merken dat iemand gelijk welk product in de kijker wil zetten, haken ze af. Net daarom is het woord ‘influencer’ een beetje verbrand. De term heeft een commerciële bijklank. Maar een volwaardig alternatief is er voorlopig niet.” 

Hoe weet je als bedrijf of je een influencer van de geloofwaardige soort te pakken hebt?

“Een goede influencer vertrekt vanuit zijn of haar eigen verhaal. Wat betekent dat enkel producten of diensten die daarin passen op aandacht kunnen rekenen. 

“Ze moeten ook open over hun drijfveren communiceren – door bij een post op Instagram bijvoorbeeld duidelijk #advertising te vermelden. We hebben gemerkt dat die transparantie bij jongeren heel gevoelig ligt. 

“Natuurlijk is het niet altijd makkelijk voor bedrijven om te bepalen hoe geloofwaardig iemand is. Maar als iemand op elk voorstel ingaat, is dat meestal geen goed signaal. Een goede influencer zegt af en toe neen.” 

Hoeveel volgers heb je nodig om jezelf een influencer te kunnen noemen?

“Er is geen ondergrens. Iemand die veel invloed heeft op een beperkt aantal volgers kan voor een bedrijf waardevoller zijn dan een Instagrammer met gigantisch veel volgers die amper aandacht besteedt aan de producten die hij of zij probeert te pushen. 

“Voor influencers die een kleine niche bedienen is het vaak ook makkelijker om dicht bij hun eigen verhaal te blijven. Wie op een groot publiek mikt, moet daarvoor vaker toegevingen doen. Daarom is het soms beter om als bedrijf met drie of vier influencers met een kleiner publiek in zee te gaan, dan je aan één influencer met een veel groter publiek te verbinden.” 

Zijn er ook risico’s aan verbonden?

“Uiteraard. Influencermarketing stapt af van het klassieke reclamemodel. Je hebt als adverteerder niet meer alles voor het zeggen. Je legt je lot voor een stuk in handen van de persoon aan wie je je als merk of bedrijf verbindt. Als die een uitschuiver maakt, straalt dat automatisch ook op je merk af.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234