Vrijdag 06/12/2019

Economie

Een goede baas laat zijn personeel genieten

Zonnekloppers in Bondi Beach, Australië. Beeld UIG via Getty Images

In één op de drie bedrijven is vakantie echt vakantie. 'Zelfs een directielid wordt dan niet gestoord', zegt Stijn Decock van Voka, dat een grote rondvraag deed. Slechts 6 procent van de bedrijfsleiders verwacht dat werknemers op een of andere manier te bereiken zijn tijdens hun verlof.

Werkgeversorganisatie Voka bevroeg zowat 500 leden over hun concrete afspraken tijdens de vakantieperiode. Het blijkt dat de helft van de Belgische bedrijven tijdens de zomermaanden volledig openblijft. De vraag is dan of de personeelsleden die op dat moment met verlof zijn, bereikbaar moeten blijven.

"De meeste bedrijven streven ernaar om hun mensen niet lastig te vallen. Ze zijn zich ervan bewust dat vakantie noodzakelijk is voor het goed van hun werknemers en het maakt ook deel uit van hun burn-outbeleid", zegt hoofdeconoom Stijn Decock. "Slechts 6 procent zegt effectief te verwachten dat hun medewerkers bereikbaar zijn. Voor één op de drie bedrijven is vakantie dus echt heilig en nog eens vier op de tien vragen enkel dat directie en kaderpersoneel af en toe eens hun mails lezen." Van de bazen die zich voornemen hun personeel met rust te laten, moet 10 procent toegeven dat dat niet zo goed lukt.

'Enjoy our jobs'

"Ik zal mijn telefoon niet uitzetten", lacht Ruben Peumans, CEO van interimbedrijf ASAP. "Wie mij nodig heeft, kan mij vinden. Maar ik ben er wel gerust in dat ik niet lastiggevallen zal worden. Ze kunnen het zonder mij. En zelf ga ik ook niet voortdurend naar mijn mails kijken. Ik verwacht dat zelf ook niet van mijn medewerkers. Intern wordt ernaar gestreefd dat er een minimale bezetting is om de dienstverlening te garanderen. 

De policy is dan ook dat we mensen in verlof niet gaan opbellen en we verwachten ook niet dat ze hun mails gaan lezen. Dat kadert in onze filosofie van 'enjoy our jobs'. Onze mensen moeten zich gelukkig voelen én gelukkig blijven. Daarvoor moeten we ze hun rust gunnen en niet verwachten dat ze met hun werk bezig zijn."

Vakantie is dus absolute rust voor de 400 ASAP-werknemers? "Natuurlijk zijn er altijd mensen die soms eens op hun smartphone hun mail checken of opgebeld worden door een klant die niet weet dat ze in verlof zijn. Dat is onvermijdelijk. Maar ik zal de mensen van mijn team niet opbellen. Als ze hun werk goed georganiseerd hebben, is het niet nodig om hen te storen."

Het niet storen van werknemers tijdens hun verlof is ook onderdeel van het zogenaamde employer branding - ervoor zorgen dat je mensen jouw bedrijf een fantastische werkplek vinden waar ze niet meer weg willen. "Er is een krapte op de arbeidsmarkt en bedrijven willen geen mensen zien vertrekken. Vier op de tien bedrijven zijn van plan meer acties op te zetten om een goede sfeer te creëren. Slechts 10 procent gelooft er niet in. Zij zien het werk zelf en een passende verloning als belangrijker dan het organiseren van teambuilding", licht Decock de resultaten van de bevraging toe.

Peumans bevestigt: "Wij doen er heel veel aan om de tevredenheid van de werknemers te verhogen. Als de mensen zich gelukkig voelen en hun job graag doen, gaan ze die job ook goed doen en is dat een plusplunt voor het bedrijf."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234