Zaterdag 04/04/2020

Een gevecht met zichzelf

TITEL
De gouden kooi

AUTEUR
Anna Castagnoli

ILLUSTRATIE
Carll Cneut

ONTWERP
Carll Cneut en Leen Depoorter

UITGEVERIJ
De Eenhoorn (2014)

Carll Cneut kreeg dit weekend de Vlaamse Cultuurprijs Letteren 2014 overhandigd, onder meer vanwege zijn prachtige illustraties voor het kinderboek De gouden kooi. De tekenaar mag dan al bijna twintig jaar in het vak zitten, covers zijn nog altijd kopbrekers. Cneut is een planner, die eerst een geschetste dummy van zijn boeken maakt voor hij aan het schilderen slaat, en de omslag is daarbij altijd een bron van twijfel.

"De omslag moet mensen naar het boek lokken", zegt hij. "De cover en de eerste illustratie, die zijn bij prentenboeken het belangrijkste. Ze moeten de lezer in het verhaal trekken."

Toen Cneut aan zijn schetsen voor De gouden kooi begon, had hij een heel andere cover in gedachten. Hij maakte een minder kleurrijk schilderijtje, waarop hoofdfiguur Valentina op een bleke vogel zat. "Maar die voelde niet juist aan."

De tekenaar plaatste een andere prent uit het boek op de voorkant en schilderde er nog een paar papegaaien bij. Het resultaat is een omslag die in veel opzichten typisch is voor Cneut.

Om te beginnen vallen zijn kleuren op. Die zijn nooit helemaal zuiver en fel. Dat komt doordat de tekenaar zijn prenten in vele lagen opbouwt. Veel schilders werken met lichte verf en gaan geleidelijk aan naar donkerder tinten. Cneut doet het andersom. Zoals sommige Vlaamse primitieven legt hij onder elke kleur een bruine laag, waardoor het geel van de papegaaien niet helemaal zuiver aanvoelt. Daarnaast is het een volle, royale, bijna bombastische cover. Tekeningen die uit hun kader barsten zijn een van Cneuts handelsmerken, al heeft hij binnenin het boek iets helemaal anders gedaan.

De illustrator plaatste een nog onafgewerkte prent op zijn Facebook-pagina. "Veel mensen schreven dat ik er niet meer aan mocht komen, dat het zo mooi was. Ik heb daar lang over nagedacht, er toch nog een beetje aan gewerkt, maar de tekeningen ook voor een deel in potlood laten staan." Cneut zegt dat hij de nieuwe stijl waarschijnlijk zal doortrekken in later werk. Voor de illustrator is dat een gevecht met zichzelf. "Ik moest mezelf echt verbieden om er nog verder aan te sleutelen."

Voor de vormgeving zit hij samen met Leen Depoorter. "Carll heeft altijd een welomlijnd idee over zijn covers", zegt ze. "Ik kies de belettering op gevoel en probeer de tekst zo harmonieus mogelijk op de voorkant te plaatsen." De twee besloten voor een gouddruk te gaan - een knipoog naar het verhaal, maar het goud zorgt er ook voor dat de woorden niet altijd even goed leesbaar zijn. Afhankelijk van we manier waarop het licht valt, zie je de titel wel of niet. "Een cover zonder titel is geen optie, maar op deze manier zie je de prent bijna zonder belemmering."

Spoiler

In België mag Cneut van uitgeverij De Eenhoorn min of meer zijn gang gaan met omslagen. Wanneer zijn werk vertaald wordt, is dat wel even anders. "Hier kies ik voor een cover die prikkelt maar het verhaal niet weggeeft. In Duitsland merk ik dat uitgevers vaak prenten op de voorkant plaatsen die de hele plot onthullen. Ook de titels moeten daar veel letterlijker zijn bij prentenboeken. Zo heet een van de boeken die ik illustreerde Een miljoen vlinders. De clou van het verhaal is dat het er eigenlijk 2 miljoen zijn, dus in Duitsland heet het boek zo."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234