Dinsdag 22/06/2021

Een geschenk uit de hemel

George Bernard Shaw schreef meer dan vijftig toneelstukken. Pygmalion en Arms and the Man vestigden zijn reputatie. Misalliance is een grote onbekende. Regisseur Warre Borgmans redt het van de vergetelheid in Het Toneelhuis.

Minder gespeelde, zeg maar obscure teksten, vinden bij Warre Borgmans goed gehoor. Zijn opmerkelijke regiedebuut Uit Liefde voor Marie Salat (1995) was gebaseerd op de Franse schrijfster Régine Deforges, die in haar taalgebied algauw bij het populairdere werk wordt ondergebracht. Soms maakt onbekend ook terecht onbemind. Borgmans' tweede regie, Raket naar de maan! (1997), eveneens bij Theater Malpertuis, leed onder de tekstkeuze, een dun liefdesverhaaltje van de Amerikaanse auteur Clifford Odets. Met Misalliance zit Borgmans op een beter spoor. Aan kleurrijke karakters is er alvast geen gebrek in deze in 1909 geschreven komedie. Nobelprijswinnaar George Bernard Shaw (1856-1950) zou echter zichzelf niet zijn als hij in hen geen vehikel vond voor een portie gezonde sociaal-kritische commentaar.

Het stuk speelt zich af in het huis van ondergoedmagnaat John Tarleton. Zijn dochter Hypatia is de nagel aan zijn doodkist: ze flirt met jan en alleman, met jong en oud, wat tegen de haren van de begin twintigste-eeuwse moraal instrijkt. De innemende vliegenier Joey Percival - what's in a name? - komt als een geschenk uit de hemel vallen. Vraag is of Hypatia zich aan hem zal binden of niet.

Het conflict tussen vader en dochter staat voor Borgmans centraal in het stuk: "Zij zit gevangen en rebelleert op haar eigen, vreemde manier." Dat maakt het stuk herkenbaar, want de typisch Britse klassenmaatschappij die Shaw beschreef, is veel moeilijker naar het hier en nu te vertalen. "Je kan daar kleine flarden van gebruiken", zegt de regisseur, "maar dat helemaal gaan reconstrueren heeft geen zin. Met traditionele waarden hebben jongeren van nu geen voeling meer." Net dat laatste blijft voor Borgmans essentieel: "Ik wil de mensen graag amuseren. Het moet geen 'billenkletser' worden, maar ik ben er heel erg voor dat een publiek kan volgen, omdat het stuk ergens op terugvalt."

Net als bij Raket naar de maan! (waarin onder meer Pol Goossen en Johny Voners speelden) heeft Borgmans ook voor dit project een heterogene spelersgroep verzameld. Camilia Blereau, Pierre Callens, Pepijn Caudron, Anne Denolf, Karlijn Sileghem, Lukas Smolders, Bart Van Avermaet, Hans Van Cauwenberghe, Bruno Vanden Broecke en Bart Van Lierde zijn ieder op een andere plek in het theater- en televisielandschap actief. "Soms gebeurt zo'n keuze louter toevallig. Pierre Callens bijvoorbeeld wordt vaak in ernstige, wat sombere rollen gecast. Ik vind het leuk om hem iets te laten doen wat tegen zijn imago ingaat. Stuk voor stuk zijn het mensen die ik graag heb, natuurlijk. Ik ben geïnteresseerd in wat zij als acteur doormaken: hun worsteling, hun teleurstelling, hun vreugde. Ik voel dat ik meer speler ben dan regisseur, dat staat als een paal boven water." Misalliance werd voor Het Toneelhuis vertaald door Walter van den Broeck; de bewerking staat op naam van Warre Borgmans, coregisseur Jan Peter Gerrits en dramaturg Kurt Melens.

Misalliance door Het Toneelhuis. Première morgenavond om 20 uur in de Bourla, Komedieplaats 18, 2000 Antwerpen. Verdere voorstellingen op 26, 27, 28, 30 en 31 maart, en op 1, 2 en 3 april. Tickets: 200 tot 600 frank (4,96 tot 14,87 euro). Reserveren op tel. 03/224.88.44. Nadien op tournee.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234