Vrijdag 27/11/2020

Een gegeven paard

Er bestaan enorm veel verschillende soorten magazines. Ik probeer er zo veel mogelijk te lezen, ook al behoor ik niet rechtstreeks tot de doelgroep. Gewoon, uit interesse.

In een Nederlands magazine voor jonge, zelfbewuste vrouwen las ik deze week een lijstje met items die je tijdens de feestdagen beter níét aan iemand schenkt. Het lijkt wat vreemd om begin januari aandacht te besteden aan een gedateerde cadeauspecial, maar het kan nooit kwaad om even af te toetsen of er tijdens de feestdagen niet te veel werd gezondigd tegen de hedendaagse cadeauwetten (van de jonge, zelfbewuste vrouw).

De volledige lijst overlopen lijkt me overbodig, maar de nummer drie wil ik niemand onthouden: een cd. Waarom gingen alle mensen die afgelopen kerst- en nieuwjaarsperiode een cd onder de boom dropten, ernstig in de fout? Ik citeer: "Een cd? Hallo, is 1996 misschien jouw secret santa? Zelfs Nonkel Jaap beluistert zijn favoriete Dire Straits-albums niet meer via een optische schijf. Wie een cd geeft, zegt bijna letterlijk dat hij/zij geen zin had om iets meer persoonlijk te zoeken. Als je dan toch iets duf geeft, kies dan liever voor een boekenbon of grijze sokken."

Zo had ik het zelf nog niet bekeken. Ik heb afgelopen weken enkele cd's cadeau gedaan, maar gelukkig niet aan Nederlandse zelfbewuste vrouwen. Mijn vader spuwde niet in mijn gezicht nadat hij Blue & Lonesome van de Rolling Stones kreeg. Hij leek er zelfs oprecht gelukkig mee.

Het is wat raar om in deze tijd op de barricaden te springen ter verdediging van de cd. Ik geniet van de voordelen van streamen en downloaden, maar ik ben oldskool genoeg om blij te zijn met een goed gekozen album in geschenkverpakking. Dan kijk ik naar de foto's in het boekje en ik maak me wat druk als het doosje scheurt of barst. Zonder melig of melancholisch te doen: een prachtig album kan een leven veranderen. Je weet niet enkel van wie je het kreeg, maar ook wanneer, waarom en waar je het zo vaak hebt beluisterd. De schenker van het album wist dat je er veel plezier aan zou beleven. Dat is de essentie van een goed cadeau.

In een lijstje met verrassingen die wel veel jonge, zelfbewuste likes opleveren, las ik op plaats vijf: "een heerlijke fles gin, want de gin-tonic-rage is nog steeds niet over". Sinds wanneer is de aanschaf van een vloeistof die ontstaat uit de destillatie van een vergist graanbeslag plots een persoonlijk geschenk? Ik lust ook graag al eens een bittere cocktail, maar welk drankje haalt het van een verzameling perfecte liedjes?

Op het gevaar af als oude sok te worden gebrandmerkt, wil ik bij dezen een lans breken voor alle mensen die iemand in 2017 een album schenken. Het formaat is niet van belang: cd, cassette of vinyl. Iedereen weet dat je ook simpelweg een streaming- of downloadlink kunt doormailen, maar dat zal nooit hetzelfde zijn. Ik krijg liever een afgeprijsde cd van een fantastische band waar ik nog nooit van heb gehoord, dan een overprijsde fles gin.

Een Britse hipsterketen verkocht in 2016 ruim 53 procent meer vinyl dan in 2015. Dit soort cijfergegevens bewijzen niets, maar ik destilleer er wel graag uit dat ik niet de enige mens ben die zijn klassiekers nog graag fysiek bijhoudt in een kast. Het zou zonde zijn mocht dit concept verdwijnen.

Al wil ik de invloed en waarde van een lijstje in een mode- en lifestylemagazine ook niet overschatten. In dit geval heb ik vooral medelijden met de schrijfster. Misschien kregen heel wat Nederlandse zelfbewuste vrouwen in het verleden enkel cd's van Krezip en Hardwell cadeau. In dat geval heb ik wel begrip voor deze onrechtstreekse schreeuw om hulp. Ik wens hen voor 2017 alvast een hoop nieuwe vrienden met een uitstekende muzieksmaak. En natuurlijk ook een goede gezondheid.

Want dat is uiteindelijk het allerbelangrijkste.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234