Donderdag 01/12/2022

Een futuristische western op de toendra

Domino-festival van start in Brusselse AB-club

Brussel

Van onze medewerker

Kurt Blondeel

Maandagavond ging in de Brusselse AB-club voor de derde keer het halfjaarlijkse, grensaftastende Domino-festival van start. Met Labradford en Pan.American kregen we meteen twee veelbelovende namen voorgeschoteld, want de indringende klanklandschappen van deze Amerikanen leveren doorgaans al evenveel visueel als muzikaal genot op.

Postrock, zo noemt men dit muzikale idioom dat sedert begin jaren negentig krautrock, klassiek minimalisme, ambient en experimentele gitaarmuziek in zich verenigt. Hoewel net door die veelheid aan invalshoeken nooit van een echte beweging sprake is geweest, geldt Mark Nelson stilaan als een voornaam figuur. Deze gitarist-zanger maakte met het mede door hem opgerichte Labradford al vijf atmosferische, gracieuze platen, om twee jaar geleden onder de naam Pan.American een solozijpaadje in te slaan. Onlangs verscheen zijn uitstekende tweede album 360 Business/360 Bypass, dat herkenbare, lome ritmen onder duidelijke ambient-, jazz- en dubinvloeden verwerkt, waardoor Pan.American een stuk warmer en toegankelijker klinkt dan de moedergroep.

Dat draaide maandagavond in de volgelopen club evenwel anders uit. Onder een dreunende ambient-beat liet Nelson vijftig minuten lang nu eens bevreemdende, dan weer knetterende en nerveuze loops los, die in al hun koele ongrijpbaarheid van onder een dikke laag ijs leken op te klinken. Eerder een echografie dan een boeiende schets, kortom, en die eenvormigheid toverde de aanvankelijk muisstille club al snel om in een zondagochtendlijk duivenmelkerscafé.

Aan Labradford om deze teleurstelling goed te maken, maar het trio uit Richmond, Virginia klonk zo mogelijk nog afstandelijker. Helemaal vreemd is dat niet: op het vorig jaar uitgebrachte E Luxo So namen Nelson, toetsenist Carter Brown en bassist Robert Donne niet langer de moeite hun louter instrumentale muziekstukken te betitelen, en bovendien bleef Donne zowat het hele optreden lang met zijn rug naar het publiek zitten. Eigenlijk geen bezwaar, want Labradford-concerten appeleren vooral aan het geestelijke oog. Zo ontvouwde het ruim twintig minuten durende openingsnummer de barre uitgestrektheid van de toendra, waarover de ijzige gitaren van Nelson en Donne de soundtrack bij een futuristische western lieten galmen. Een zuigende beat en de ijle, vlakke partijen van Brown maakten de beklemmende ervaring compleet.

Helaas borduurden verdere nummers, die net als bij Pan.American als kabbelende golven in elkaar overgingen, ongestoord op datzelfde kille thema voort. Spanning en emotie sijpelden uit dit klankdecor weg tot nog slechts monotoon behang restte, waardoor een aantal aanwezigen voortijdig afdroop en de rest het alweer op geroezemoes zette. Dat ontging ook de band niet, die er na een uurtje dan ook de brui aan gaf. Zo diepgaand en weemoedig Labradford haar soundscapes op plaat zet, zo schraal en desolaat was uiteindelijk de prestatie in de club van de AB. Van een kale reis thuiskomen, heet zoiets.

Het Domino-festival gaat nog door tot zondag, telkens in de AB-club. Morgen staan er Third Eye Foundation en Echoboy op het programma, vrijdag Lester Lewitt, Acid Kirk & the Syncopated Elevators en Rawakari, zaterdag Dom & Roland en Technical Itch, en zondag Godspeed You Black Emperor!, Fly Pan Am en Radar Bros. Deze laatste avond is uitverkocht. Info: 02/548.24.24.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234