Woensdag 05/05/2021

Een 'fuck you' van een kwart miljard

Hoezeer cinema de mens be- goochelt, bleek niet alleen uit de krankzinnige massamoord in Aurora, maar ook uit de sérieux waarmee de Amerikaanse filmkritiek viel voor het slot van Christo- pher Nolans Batman-trilogie: "Een grootse fascistische film, en misschien wel het grootste, donkerste, spannendste en meest verontrustende en stoutmoedige spektakel dat ooit voor het scherm werd gemaakt" of: "Een cinematografische, culturele en persoonlijke triomf, emotioneel inspirerend, esthetisch betekenisvol en van enorm belang voor Amerika - als een spiegel van zowel sobere reflectie als veerkrachtige hoop."

Ook bij ons was iedereen weer op commando onder de indruk van Nolans 'slimme actiecinema'. Iets meer maken van een vermolmde kinderstrip over een miljonair die dubbelt als vleermuisvigilante is één ding. Maar The Dark Knight Rises als meesterlijke filmkunst weten te verslijten, is een sterk staaltje filmmagie. Batman Begins was een zelfvoldane 'poging tot', The Dark Knight - ondanks een magistrale opening en Heath Ledgers Joker - een les in verveling.

TDKR is ultramegalomane rommel van een regisseur die zijn middenvinger naar de blockbuster opsteekt, simply because he can. De epische schaal waarop Nolan zijn schijnbaar CGI-arme doem verbeeldt wordt als grensverleggend beschouwd. Met een budget van een kwart miljard dollar - twee-hon-derd-vijf-tig mil-joen - is 'schaal' het minste wat je kunt verwachten, al piept het bombast en fluit het cliché uit alle spleten, gaten, holten, scheuren, gleuven en naden die de 'vertelling' rijk is.

Nochtans start het weer geweldig: een briljante vliegtuigkaping en -ontmanteling die superschurk Ba- ne introduceert. Maar zodra Chris- tian Bale komt aangesluft (ergens tussen -gesloft en -gesuft) en Micha- el Caine de zijigste jammerspeech ooit afsteekt, werkt TDKR even slim en actievol als een simultane screening van deRocky I, II, III en IV.

Wie in de plot van chaos in Wall Street, heropstanding vanuit een gevangenisput in het Midden-Oos- ten (!) en herstel van de wereldorde brain food ziet, heeft te veel vleermuizen horen klapwieken. Eye can- dy, dan? Het potsierlijke robbertje tussen Bane en Bat? De morbide-obese finale race voor humanity?

Maar waarom hier dan zo veel negatieve moeite voor een tip, vraagt u verbolgen? Omdat TDKR, ondanks IMAX en 70mm, thuis op blu-ray veel beter oogt en klinkt dan in de bioscoop - om niet te zeggen spectaculair, wel een kwart miljard keren beter. Dit is een blu-rayrubriek. Laat u niet begoochelen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234