Woensdag 23/10/2019

'Een filmfestival moet tonen wat er in de wereld gebeurt'

Op dinsdag 8 oktober begint de Arteveldestad aan zijn veertigste Gentse Filmfeesten. Artistiek directeur Patrick Duynslaegher praat vol enthousiasme over de rijke programmatie, maar bij de vraag naar de afwezigheid vanMarinavan Stijn Coninx enHet Vonnisvan Jan Verheyen, wordt het stil.

We kunnen nu reeds stellen dat de editie 2013 van het Film Fest Gent herinnerd zal worden als het jaar van de Amerikaanse filmregisseur Martin Scorsese, ook al zal de man niet zelf tot in de Arteveldestad geraken. Een grote tentoonstelling in het Caermersklooster, een concert én een cd met symfonische muziek uit zijn films, een interviewboek van Patrick Duynslaegher en natuurlijk de vertoning van klassiekers, zoalsTaxi DriverenMean Streets, maar ook kortfilms, documentaires, videoclips (Michael Jackson) én zelfs reclamespots (Armani).

Het festival is aan zijn veertigste editie toe. Hebt u ze allemaal meegemaakt?

Patrick Duynslaegher: "Ja, als Knack-journalist heb ik Gent van bij de eerste editie in januari 1974 gevolgd en ik herinner mij dat nog levendig. Ik raakte toen niet binnen bij een vertoning in de Select en maakte mijn beklag bij toenmalig directeur Ben ter Elst. Ik was tenslotte speciaal van Brussel gekomen om over zijn Filmgebeuren te schrijven, maar hij wilde geen voorrang geven aan de pers. Er is geen ruzie van gekomen, maar erg professioneel vond ik dat toch niet.

"Waarom was ik filmjournalist geworden? Om niet te moeten aanschuiven.(lacht)De filmselectie van Gent was van in het begin puntiger en scherper, cinefieler dan bijvoorbeeld op het Festival van Brussel, waar toen alleen avant-premières werden vertoond."

Die cinefiele insteek is er nu nog steeds, bijvoorbeeld in de secties 'Global Cinema' en 'American Independents'. Toch leeft de kritiek dat het festival te veel een mondaine aangelegenheid is geworden.

"Die kritiek klopt niet. Ik wil niet vergelijken met dé grote voorbeelden, maar wat zien mensen die in België naar het nieuws kijken over Cannes? Ze zien ook alleen maar Nicole Kidman of Madonna op de rode loper. Dat is niet meer dan het uitstalraam, maar dat maakt wél mogelijk dat daar ook de nieuwe films van Béla Tarr, Tsai Ming-Liang of Claude Lanzmann kunnen vertoond worden.

"Hoe charmant deze stad ook is, Gent is geen filmcentrum. Cannes, Berlijn en Venetië zijn onder meer zo groot omdat die steden drie grote markten vertegenwoordigen: de Franse, de Duitse en de Italiaanse markt. Dat trekt grote studio's en grote filmproducties aan omdat ze daar het publiek kunnen testen."

"Films blijven natuurlijk onze core-business, maar we organiseren bij ook debatten rond een thematische sectie als 'American Paranoia' naar aanleiding van de 50ste verjaardag van de moord op president Kennedy. Een film alsThe Manchurian Candidateis gemaakt in 1962, het jaar voor de moord op JFK. De actualiteit rond de afluisterpraktijken van de NSA is een cadeau waar je als filmfestival alleen maar kunt van dromen. Als openingsfilm tonen we ookThe Fifth Estateover WikiLeaks.

"Een sectie als 'Sex is back' is er dan weer gekomen omdat we merkten dat er niet alleen een aantal films waren waarin veel seksscènes zitten, maar ook een aantal films die over seksualiteit reflecteren. Kortom, we willen laten zien dat een filmfestival in zijn programmatie ook kan reflecteren over wat er in de wereld gebeurt."

Hoe komt het dat jullie Het Vonnisvan Jan Verheyen enMarinavan Stijn Coninx niet tonen? VanMarinaweet ik dat die wel degelijk aan Gent is voorgesteld.

(na een korte, veelzeggende stilte)"Daar wil ik op antwoorden dat er tussen festivalprogrammatoren enerzijds en distributeurs of producenten anderzijds een gentlemen's agreement is om niet te praten over of te zeggen waarom bepaalde films niet geselecteerd zijn."

Dat is een diplomatisch antwoord.

"Wij krijgen veel films te zien die we niet tonen op het festival. Niet alleen Vlaamse films, maar ook films van Amerikaanse Hollywoodstudio's. Maar ik praat niet over Vlaamse films die niet te zien zijn in het programma. Ik wil niet officieel zeggen of weHet VonnisenMarinagezien hebben. Ook niet of ze aan ons voorgesteld zijn en ook niet of we niet gevraagd hebben om ze aan ons voor te stellen.

"Elk festival kent dat probleem. Cannes heeft dat ook met Franse films. Elk jaar is er wel een of andere regisseur of producent ontevreden. Ik wil gerust uitkomen voor mijn mening, maar het is een kwestie het festival leefbaar te houden. Als ik zou beginnen zeggen welke Vlaamse films we gezien hebben en dat we ze niet goed vinden, dan heeft dat een negatief effect. Meer wil ik daar niet over zeggen."

Film Fest Gent, van 8 tot 19 oktober. www.filmfestival.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234