Zondag 25/10/2020

'Een extreme cocktail'

Uitdagend, agressief, gewaagd. Een verschrikking voor de klassementsrenners. Editie 105, veertig jaar na de eerste van vijf triomfen van Bernard Hinault, oogstte in het Parijse Palais des Congrès vooral ontzag. De krachtlijnen en de Belgische indrukken. 'Deze Tour heeft werkelijk alles.'

1

Aanvallers smullen

"Ik zag veel water", lacht Marc Sergeant, sportief manager van Lotto-Soudal. "Dat betekent dus automatisch ook veel wind." Het is wat je kunt verwachten met een Grand Départ in de Vendée. Piva somt de attractieve elementen in het eerste Tour-luik op. "Waaiers, heuvels, kasseien, twee keer Mûr-de-Bretagne. Het wordt een nerveuze bedoening. Iedereen zal meteen wakker moeten zijn." Sergeant: "Elke dag daagt uit tot koers. De aanvallers krijgen kansen. Voor De Gendt, Benoot en co. wordt het zaak om erbij te zijn. En het nu ook eens af te werken, zoals in de Vuelta."

Valerio Piva (BMC) denkt spontaan aan Van Avermaet. "Greg krijgt enkele mooie kansen op ritwinst en geel. Al zal hij natuurlijk ook moeten werken voor Porte."

2

Acht keer sprinten?

Acht potentiële massasprints, tellen Sergeant en QuickStep Floors-ploegleider Wilfried Peeters. "Vijf vóór de eerste rustdag." Fontenay-le-Comte, La Roche-sur-Yon, Sarzeau (waar UCI-voorzitter David Lappartient burgemeester is), Chartres en Amiens. "En nog maximum drie erna." Valence, Pau en Parijs. "Vraag is: wórden dat ook allemaal sprints, met die gereduceerde teams?"

Peeters verlekkert er zich nú al op. "Goed voor Gaviria." Ook Sergeant leeft op hoop. "Greipel heeft me beloofd dat hij opnieuw op topniveau zal sprinten in 2018. Ik kijk ernaar uit."

3

Vijftien kasseistroken

Of in totaal 21,7 kilometer bonkig gesteente. En dat in een etappe - de negende - van amper 154 kilometer. Van Arras naar Roubaix. "Verrassend veel", vindt Peeters. "Merkelijk meer dan de paar stroken die ze aanvankelijk hadden aangekondigd", zegt Piva, die het "een mini-Parijs-Roubaix" noemt. "Wat uiteraard perspectieven biedt voor de laatste winnaar van de Helleklassieker (Van Avermaet, red.)." De eerste van vijftien kasseistroken volgt na 47 kilometer met een strook van 1.600 meter, van d'Escaudoeuvres naar Thun, om te eindigen met de kasseien van Hem op zo'n 8 kilometer van de finish, die niet op de Velodroom ligt. Geen Carrefour de l'Arbre onderweg, wel Mons-en-Pévèle (slechts 900 meter in plaats van 3 kilometer in Parijs-Roubaix) en ook Camphin-en-Pévèle, een viersterrenstuk over 1.800 meter als voorlaatste strook.

Je kunt er de Tour niet winnen, meent Sergeant, "maar misschien wél verliezen". Peeters: "Een nachtmerrie voor Froome en co., en een gouden kans voor een klassieke ploeg als de onze. Hier kunnen we scoren."

4

66 kilometer tijdrijden

35 in team (Chôlet op dag drie), 31 individueel (Frans Baskenland op de laatste zaterdag). Opvallend: tussen Saint-Pée-sur-Nivelle en Espelette moeten liefst vier pittige klimmetjes worden overwonnen. Vooral die ploegentijdrit, terug van drie jaar weggeweest, speelt in de kaart van meervoudige wereldkampioenen BMC en QuickStep. "Daarin kunnen we wat tijd pakken op Froome en co.", ziet Piva mogelijkheden voor Porte.

5

Hoogtemeterrecord in Alpen

"Ruim 5.000 meter hoogteverschil in de rit naar l'Alpe d'Huez. Een record voor de Tour." Prudhomme deelde het gortdroog mee, maar het ging als een schokgolf door de zaal. Voorts: 2 kilometer onverharde wegen op de akelig steile Montée des Glières in de etappe naar Le Grand Bornand. En een gebalde tocht van amper 108 kilometer naar skistation La Rosière. "Zware Alpen-kost", omschrijft Piva het. "Ze nemen zowat alles mee wat op het pad ligt. Met Bardet, Barguil en Pinot heeft Frankrijk opnieuw een aantal topklimmers in huis. Daar is bij het uittekenen van dit parcours duidelijk rekening mee gehouden."

6

'Dynamietrit' in Pyreneeën

Zware Alpen? Dan zijn de Pyreneeën ronduit moordend. Met na Mende (Montée Jalabert) ook hier een "étappe dynamite" (de woorden van Prudhomme). Sergeant: "Ik vond 108 kilometer al weinig. Maar 65 (in de rit naar Saint-Lary-Soulan, red.)?"(lacht) "Dat worden twee extra tijdritten. De Tour gaat duidelijk de spektakeltoer op." Piva en Peeters herinneren zich soortgelijke 'surprises du chef' in de Vuelta. "Kort, maar krachtig. Daar maakte zo'n rit wel het verschil." Peeters: "De slotweek komt qua lastigheidsgraad in de buurt van een Giro-finale. Als je weet dat Dumoulin en co. daar dit jaar een paar weken niet goed van waren..."

7

Een kleiner peloton

Acht renners per team in plaats van negen, wat het startveld reduceert van 198 tot 176 deelnemers. Een bewuste keuze, volgens Tour-baas Prudhomme, die een lans brak voor meer veiligheid. "Arrêtez le massacre! Stop het bloedbad!" klonk het met enig gevoel voor dramatiek. Het afgeslankte peloton zal volgens Piva zijn invloed hebben op het koersverloop. "De wedstrijd zal moeilijker te controleren zijn. Dat maakt het interessant. Er zullen goed uitgebalanceerde ploegen moeten worden samengesteld."

8

Boni's en bergpunten

In de eerste negen etappes zijn op een welbepaalde, strategische plaats in de finale respectievelijk 3, 2 en 1 seconde(n) te verdienen in een late tussenspurt. "Pour encourager les courageux", argumenteert Prudhomme. "Om moedige (lees: aanvalslustige) renners aan te moedigen." In de laatste etappe van elk bergmassief (Alpen, Centraal Massief, Pyreneeën) zijn op alle cols dan weer dubbele punten te verdienen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234