Donderdag 13/05/2021

Eén en vtm nemen voorsprong op VIER

Eén en vtm hebben van de late start van VIER met succes gebruik gemaakt om een stevige startpositie in te nemen. De nieuwe programma's deden het allemaal meer dan behoorlijk.

Eén: 'Iedereen beroemd' houdt stand

De grootste vraagtekens voor de start van het tv-seizoen waren er bij Eén. De zender moest immers het onvolprezen Man bijt hondvervangen. Opvolger Iedereen beroemdzou voor de zomer al beginnen, maar de start werd uitgesteld wegens niet klaar. Wat de twijfels alleen maar deden toenemen. Maar na bijna drie weken is Iedereen beroemdvoor veel kijkers een vaste waarde geworden. Het magazine startte met 891.000 kijkers en een marktaandeel van net geen vijftig procent. De cijfers zakten een klein beetje, maar blijven mooistabiel. Woensdag haalde het zelfs opnieuw 853.22 kijkers en een marktaandeel van 46,2 procent.

Nieuwkomers In de mix, De vijfhoeken Vroeger of laterdoen het behoorlijk op het vlak van kijkcijfers, al is niet iedereen het eens over de kwaliteit van die programma's. Ook oude bekenden Eeuwige roemen Ook getest op mensen, woensdag goed voor 837.278 kijkers,bewijzen hun waarde. Een manco: Eén mist echt spraakmakende toptelevisie à la Clan.

De zondagavond is wel een tegenvaller op Eén. Met flauwe programma's als Dublin Zoo enSchone schijn maakte Eén netjes de weg vrij voor vtm en haar Deadline 14/10. Ook het vertrouwen in de internationale coproductie The Spiralwas blijkbaar niet te hoog, waardoor men de reeks prompt naar een later uur verschoof. Al deed de reeks het nog goed met iets meer dan 600.000 kijkers.

Vtm blaakt van zelfvertrouwen

Het kan verkeren, weten ze nu ook bij vtm. Na een voorjaar om te huilen met een stortvloed aan goedkope reality, staat de zender er plots weer. Niet met reality - Pubers van streek is een uitzondering en met 606.000 kijkers ook een van de minder scorende nieuwkomers - maar met fictie. Vtm troeft op dit vlak zelfs Eén af: Clanis een kritisch succes en haalde tweemaal net geen 700.000 kijkers, terwijl Deadline 14/10de topper van de belangrijke zondagavond isdankzij de herhaling en het uitgesteld kijken makkelijk meer dan een miljoen kijkers heeft.

Problematisch blijft de vooravond: De keuken van Sofiekan nog niet tippen aan Jeroen Meus, maar doet het behoorlijk met rond de 200.000 kijkers. Pijnlijker is dat enkele tienduizenden daarna meestal wegzappen en Voor de showlaten voor wat het is. Het showbizzprogramma moest deze week zelfs de primeur over zijn zwangere presentatrice in Storylezen. Het nieuws blijft daardoor met grote achterstand starten tegenover Het journaal. Het nieuwsprogramma mag dan al een marktaandeel van ongeveer dertig procent hebben in de commerciële doelgroep, de kloof met Eén wordt niet gedicht.

VT4 drukt op

de pauzeknop

In afwachting van de start van VIER houdt VT4 nog de vinger op knip en beperkt de zender zich tot herhalingen en buitenlandse series. Alleen Uytterhoeven kwam even het licht aanknippen met de voetbalwedstrijd tussen Wales en België. Met meer dan 750.000 kijkers stond de zender dan toch een avond op de kaart, al zullen de kritiek op en de matige kijkcijfers van het kaderprogramma de zenuwachtigheid niet meteen verminderd hebben.

Canvas houdt zich

in stilte bezig

Canvas laat de nieuwe programma's traditiegetrouw maar druppelgewijs los. Weinig nieuwigheden tot nu toe, behalve dan het decor voor de programma's van de nieuwsdienst. Maar op de kijkcijfers heeft dat bitter weinig invloed: Terzakeblijft schommelen op een magere 190.000 kijkers en 9 procent marktaandeel. Het internationale reportageprogramma Logindat eraan vooraf gaat, verzuipt in de concurrentie met het eigen journaal. Het programma van Lisbeth Imbo moest De kruitfabriek afstoppen, maar nu de VIER-show een kwartier later op antenne komt, is ook die strategische functie nutteloos geworden.

Reyers laatlijkt wel al te profiteren van zijn vroegere uitzenduur, en haalde deze week uitstekende kijkcijfers dankzij Carla Kompany (272.108) en de wedstrijd van de Rode Duivels (344.458). Ook hier dreigt evenwel interne nieuwsdienstconcurrentie met Koppen op Eén. En daarnaast blijft Herman Van Molle als vanouds uitstekend scoren met De Canvascrack:woensdagavond haalde de quiz bijvoorbeeld 308.906 kijkers.

VIJF en Vitaya strijden

voor de vrouwen

Geslaagd kun je de nieuwe start van VIJF niet noemen. Het nieuwe restylingprogramma Grootse plannenkan niet op tegen de kleppers op Eén en vtm en zakte zelfs al enkele keren weg tot nauwelijks 30.000 kijkers. Alleen Jani Kazaltzis redt de eer: Zo man zo vrouwhaalde woensdag gemiddeld 118.727 kijkers. Concurrent Vitaya doet niet veel beter: de nieuwe programma's Tussen 2 wereldenenIn de mode haalden woensdag gemiddeld 74.010 en 61.710 kijkers.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234