Vrijdag 30/10/2020
Beeld RV

Guido Everaert

Een eerste job, dat is nooit echt de goede

Guido Everaert is blogger en columnist.

Ik zal nooit echt veranderen. Altijd blij als ik nieuwe dingen ontdek of mij kan verheugen over de creativiteit en spitsvondigheid van mensen, ook al doe ik daar soms lacherig over.

Vorige week woensdag was er voor de tweede keer Webtomorrow in Gent. Een congres waar de grenzen van wat het digitale ons te bieden heeft, zowat wordt afgetast. Uiteraard is dat zoals steeds een mengkroes van commerciële belangen, ons-kent-ons en een beetje een grote-ego show, met verplichte 'netwerkmomenten'. Uiteraard gaat het over disruption, start-up, innovatie, crowd-allerhande. De hype, het opgefokt enthousiasme, jong schreeuwerig geweld en dito uitingen zijn nooit ver weg.
Het congres wordt 'live gestreamd', er wordt 'getweet', 'gesnapchat' en 'geperiscopet' dat het geen naam heeft. Sommige sprekers maakten er zelfs grapjes over. 'In plaats van te tweeten zou u me beter een vraag stellen!'.

Maar toch. Wat zie je aan de positieve kant van het verhaal? Jonge ondernemers, enthousiaste creatieven, en het doorprikken van oude business modellen en oude waarheden. Ik vind dat je 't als professional aan jezelf verplicht bent om daar naar te luisteren. Ook al zal er hier en daar wel gebakken lucht tussen zitten. We gaan het niet hebben over de hype om alles tegenwoordig een start-up te noemen. Een beginnend schrijnwerker met een baard is tegenwoordig een startup in durability & comfort furniture.

Neen, we gaan het hebben over een verfrissende kijk om met bepaalde dingen om te gaan. Neem nu de arbeidsmarkt. En een startup zoals Kazi (www.kazi.be). Ik heb recent meer dan één slapeloze nacht gehad omdat mijn afgestudeerde zoon begon te solliciteren. En ik geef het toe, ik heb ook meer dan eens gepreveld: 'Neem eender wat aan, maar zorg dat je onder de pannen geraakt en betaald wordt.' Net zoals mijn ouders dat vroeger tegen mij gezegd hebben en ik er overigens niet naar luisterde.

Want een eerste job, dat is nooit echt de goede. Dat moet je aanvaarden. Het gaat er om dat je ervaring opdoet, dat mensen zien dat je kunt werken etc etc... Dat je daarbij totaal gedemotiveerd kunt geraken, dat je op een verkeerd spoor kunt raken en zelfs verschillende jaren irrelevante ervaring opdoet, wij maalden daar niet om. Het is een totaal verkeerd uitgangspunt en eigenlijk complete onzin.

Het is goed om vast te stellen dat die mentaliteit ondertussen veel volwassener werd. Afgestudeerden die heel duidelijk weten wat ze willen, en minder belang hechten aan firmawagen en/of ronkende titel. Die op zoek gaan naar bedrijven met hun eigen cultuur, die initiatief en creativiteit toelaten. Het is minstens even verfrissend om vast te stellen dat bedrijven dat inzicht ook beginnen te krijgen, en bereid zijn te luisteren naar wat jonge, getalenteerde mensen nu precies zoeken. Het voordeel is dubbel. Jonge mensen worden gehoord, kunnen enthousiast zijn van bij de aanvang van hun carrière, en begeven zich ook niet op een pad van 'start-up', schijn zelfstandige/entrepreneur omdat ze hun talent kunnen laten vormen bij een bedrijf dat hen niet meteen in een hokje wil duwen. Tenminste zo had ik het begrepen.

Je kunt er niet tegen zijn dat er meer evenwicht en mondigheid ontstaat op die jobmarkt, en wat meer aandacht voor zogenaamde 'zachtere waarden', juiste waarden. Dat is zoveel meer dan een slimmigheidje, maar een aan te raden pad.

Guido EveraertBeeld Karin De Bruyn
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234