Maandag 28/11/2022

Een eerste indruk vanop de designweek in Milaan

In Milaan vindt dezer dagen het Salone del Mobile plaats, de belangrijkste interieurafspraak ter wereld. Iedereen is er vriend met iedereen, hetzij persoonlijk, via Facebook of Twitter. En net dat uitgebreide netwerk zet de designsector aan het denken: Waar vindt een mens in hemelsnaam nog wat privacy? Het antwoord: de verstopstoel, dé trend voor 2011.

root feest in Milaan. Het Salone del Mobile, de belangrijkste interieurbeurs ter wereld, viert haar vijftigste verjaardag. Al wordt daar in een tijd waarin de sector stilaan uit een diep dal kruipt, niet al te veel vuurwerk voor afgestoken. Wel blikt organisator Cosmit dankbaar terug naar de Italiaanse topontwerpers en architecten die Milaan vijftig jaar geleden de impuls gaven om zich als designhoofdstad te profileren. Een titel die Milaan, ondanks concurrentie vanuit Parijs, Londen, Keulen, Miami en Tokio, koppig blijft verdedigen. Actrice Laura Curino brengt in het Teatro Studio Expo in Milaan met een monoloog ode aan mannen als Castiglioni, Magistretti, en Sottsass. En het Triennale Design Museum wijdt zijn vierde jaarlijkse tentoonstelling aan de mensen en bedrijven die het Italiaanse designsysteem mee op gang hebben getrokken, onder de naam ‘Dream factories’. Maar het allerbelangrijkste, zo vindt Carlo Guglielmi, voorzitter van beursorganisator Cosmit, is dat we vooruit blijven kijken. Vandaar dat de slagzin van deze verjaardag ‘50 years young’ is. Het is, aldus Guglielmi, nog lang niet gedaan. De beurs met roepnaam ‘I Saloni’ moet zich immers meten met de honderden activiteiten die in de binnenstad van Milaan worden georganiseerd. De Zona Tortona in het zuiden en de Zona Brera in het centrum trekken elk jaar meer en meer designliefhebbers. Een andere belangrijke speler voor het Salone is het internet en zijn designblogs. Want zelfs wie dezer dagen geen stap zet in Italië, kan op blogs als Designboom en Dezeen de nieuwigheden op de voet volgen. Een belangrijke nieuwigheid voor ons land is dat de Vlaamse, Waalse en Brusselse ontwerpers voor het eerst samen hun nieuwe interieurontwerpen voorstellen. Voor de tentoonstelling Lightness steken Design Vlaanderen, 101% Designed in Brussels en Wallonie-Bruxelles Design/Mode de koppen bij elkaar. Gezien de verwarrende politieke situatie in ons land, een stevig statement.

Playstation

Maar in Milaan draait het niet om politiek. Zetels, stoelen, kasten, verlichting, servies, behang, elektronica,… alles wat in een huis kan staan, hangen of liggen, steelt hier de show, op en naast de beurs. Een eerste blik op de collecties die in de meeste gevallen dit najaar op de markt komen, leert dat privacy een belangrijke factor wordt in huis. De leuningen van stoelen en zetels gaan omhoog en er worden almaar meer manieren gevonden om ruimtes op te delen. Van een hoekkast over een scherm tot een hoge bank. De Belg Steve Symons is met zijn bedrijf Buzzispace al jaren gespecialiseerd in zogenaamd ‘hokjesmeubilair’. Ook in Milaan is Symons aanwezig met de BuzziHood, een overkapping waar je onder kan staan om rustig te bellen, en de BuzziBooth, een bureau dat aan drie zijden wordt geflankeerd door akoestische wanden. Beide ontwerpen zijn het creatieve werk van de Belgische designer Alain Gilles. “De vraag naar dat soort meubilair komt eigenlijk vanuit de bedrijfssector”, vertelt Symons. “Jarenlang was de trend om kantoren zo open mogelijk te maken. Tot de bedrijfsleiders zelf op zoek moesten gaan naar een plek waar ze een vertrouwelijk gesprek konden voeren. En zo kwamen ze vaak met twee personen terecht in een vergaderzaal voor vijftig man. De BuzziBooth en de BuzziHub, die eind mei op 100% Design in Rotterdam zal worden voorgesteld, zijn daar ideaal voor. Ze schermen de personen en hun geluiden af, maar zijn tegelijk nog wel open genoeg om te ventileren. Ook in privéhuizen is er vraag naar dit soort afgeschermde meubels. De BuzziHub bijvoorbeeld is de ideale sofa om kinderen in te laten zitten terwijl ze met de PlayStation spelen. De akoestische wanden gemaakt van gerecycleerde petflessen, houden een heel groot deel van het geluid tegen. Andersom zien we ook dat mensen de BuzziHub kopen om er zich in af te zonderen, om op hun gemak een boekje te lezen en niet te horen wat rondom hen gebeurt.”

Muurloos

“De trend is volgens mij in 2006 gezet door de designbroers Erwan en Ronan Bouroullec en de Alcove-sofa die ze voor Vitra ontwierpen. Dat was de eerste sofa met zulke hoog opstaande leuningen dat je als gebruiker echt werd afgeschermd van de buitenwereld”, aldus Symons. Dit jaar zet de verstopstoel zich massaal door in de interieurwereld. Zo ontwierp Benjamin Hubert een privacystoel met de naam ‘Pod’ voor de Nederlandse producent De Vorm. Het Duitse designtalent Konstantin Grcic tekende voor Azucena een gebogen afscheidingswand en Edward van Vliet vulde zijn sofacollectie Sushi voor Moroso aan met een afgeschermde eenzit. Voor diezelfde designgigant Moroso ontwierp de Nederlander Bertjan Pot dit jaar ook een bank met zijwanden en een dak. Kortom, de interieurwereld heeft duidelijk een vraag beantwoord naar een rustige plek om ‘alleen’ te zijn, of ‘alleen te zijn met zijn twee’. Na jaren van lofts met muurloze badkamers en gigantische glaspartijen, schuiven we stilaan op naar een egoïstischere vorm van inrichten. In tijden van Facebook en Twitter, waarin iedereen overladen wordt met informatie over alles en iedereen, is het in designland weer even ieder voor zich. n

De interieurwereld heeft duidelijk een vraag beantwoord naar een rustige plek om ‘alleen’ te zijn

n Hush Modular sofa, ontworpen door 5D

Studio voor Arcadia.

n Pod privacystoel,

ontworpen door Benjamin Hubert voor De Vorm.

n BuzziBooth, ontworpen door Alain Gilles voor Buzzispace.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234