Donderdag 29/07/2021

Een echte vrouw gebruikt aftershave

Nadat eerder al de sigarenindustrie tot haar verrassing ontdekte dat nagenoeg de helft van haar klanten vrouwen zijn, is nu ook gebleken dat steeds meer vrouwen die aftershave kopen dat helemaal niet voor hun mannelijke partner doen. Van Marianne Faithfull, met baard in de keel, mag het misschien niet al te zeer verbazen dat ze voor de Habit Rouge van Guerlain opteert, een aftershave die met zijn mengeling van muskus, amber, vanille, ceder, rozenhout en oliën als typisch mannelijk wordt geafficheerd. Maar nu komt een supervrouwelijk topmodel zoals Elle Macpherson er rond voor uit dat ze zeer aan de geur van Vetis Vert is gehecht. En een derde van de consumenten die bijvoorbeeld de Eau Sauvage van Christian Dior op de wangen sprenkelen zou van vrouwelijke kunne zijn.

Een en ander zou kunnen helpen verklaren waarom in een land zoals Groot-Brittannië de voorbije jaar vijf jaar de verkoop van mannelijke parfums met minstens een miljard Belgische frank (zo'n 25 miljoen euro) is toegenomen, terwijl in diezelfde periode voor bijna een kwart miljard minder aan vrouwenparfums werd verkocht.

Dit plotse grijpen naar de fles met aftershave heeft naar verluidt niets te maken met het feit dat meer en meer vrouwen te kampen zouden hebben met baardige stoppels. De reden moet worden gezocht in een groeiende afkeer voor zoeterige bloemengeurtjes waarmee vrouwenparfum geassocieerd wordt. Iets wat totaal niet past bij het blitse en harde van de moderne zakenvrouw.

Sommige parfumiers hebben trouwens niet op de trend zitten wachten. Jacques Polge bijvoorbeeld, de 45-jarige neus van Chanel, zegt dat hij bij het uitdenken van menig aftershave, zoals Allure Homme, regelmatig ook typisch vrouwelijke geurtjes bij zijn brouwsels gooit. En anderen, zoals Calvin Klein met zijn CK One, hebben resoluut voor een uniseks campagne gekozen.

Maar de meeste vrouwen blijken uiteindelijk toch gewonnen voor de voor volle honderd procent op mannen afgestemde aftershaves. Ze hebben het in enquêtes over een politiek statement dat hen nog eens in hun gelijke rechten moet bevestigen. Ook als dat de man met het verweesde gevoel achterlaat dat hij zonet zichzelf heeft omhelsd.

De vrouwengeuren worden te oud, te passief en te timide bevonden. Reikhalzend wordt nu uitgekeken naar de aftershave Cash, die een Weense parfumier eerstdaags op de markt wil brengen. Zoals de naam al laat vermoeden, zal de geur van verse bankbriefjes daarbij dominant zijn. (MB)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234