Zaterdag 18/09/2021

Een duizelingwekkende revue van de hedendaagse dans

Zoals Venetië zijn Biënnale heeft en Cannes zijn filmfestival, zo heeft Montreal het Festival International de Nouvelle Danse, kortweg FIND. Dit evenement, dat om de twee jaar begin oktober plaatsvindt, is aan zijn negende editie toe en geniet wereldwijd faam als het nec plus ultra van de internationale dansmeetings. Dat verbaast niet met drie à vier voorstellingen per dag, twaalf dagen lang op tien verschillende locaties in een miljoenenstad. Dan zijn er nog gesprekken met de choreografen, het symposium 'Dance/Distinct language and cross-cultural influences', een filmreeks, een choreografische marathon barstensvol jong talent, een tentoonstelling en ter afsluiting een hypertrendy multimediaal all-night clubevent.

Montreal

Van onze medewerker

Vicky Laghuwitz

Toen Chantal Pontbriand - tot vandaag voorzitter en curator van het festival - in '85 het FIND uit de grond stampte, was ze niet aan haar proefstuk toe. De kunstcritica en uitgeefster van het glossy art magazine PARACHUTE organiseert in de vroege jaren zeventig al allerhande evenementen rond visuele kunsten, dans en muziek. FIND ontstaat in een periode van enorme vernieuwing binnen de danswereld en is het rechtstreekse resultaat van vijftien jaar onafhankelijke en eigenzinnige programmering. De artistieke intentieverklaring benoemt het festival tot a laboratory of the present en een plaats voor interculturele uitwisseling. De term nouvelle danse wordt zeer ernstig genomen en staat voor openheid, multidisciplinariteit en gevoeligheid voor vernieuwende tendensen.

De honderden performances die het festival in de loop der tijd organiseerde, vormen samen een duizelingwekkende geschiedenis van de hedendaagse dans. Vrijwel alle grote namen uit het wereldwijde dansmilieu figureerden al (meermaals) op de affiche: Pina Bausch, William Forsythe, Anne Teresa De Keersmaeker, Edouard Lock, Suzanne Linke, Jean-Pierre Perreault, Marie Chouinard, Trisha Brown, Merce Cunningham... De lijst is eindeloos en indrukwekkend. Net als het budget, dat 2,5 miljoen Canadese dollar (iets meer dan 62 miljoen frank) bedraagt, het resultaat van een ultra-efficiënte samenwerking tussen verscheidene Canadese culturele instellingen, privé-sponsors en internationale partners als de Europese Unie, enkele consulaten, het Goethe-Instituut en zelfs de Vlaamse Regering.

Elke editie plaatst een bepaald land in de kijker en programmeert daarrond - de ene keer al consistenter dan de andere - een flinke dosis nieuwlichterij en gevestigde waarden uit binnen- en buitenland. In '91 was dat België met Rosas, Ultima Vez, Michèle-Anne De Mey en José Besprosvany. Dit jaar viel de keuze op het Afrikaanse continent, vertegenwoordigd door Cie Salia ni Seydou uit Burkina Faso, die de publieksprijs binnenhaalde, Cie Sylvain Zabli en Tchétché uit Ivoorkust en de Zuid-Afrikaanse Vincent Mantsoe.

Afrika is de rode draad die Mathilde Monniers Pour Antigone verbindt met Suzanne Linkes Le coq est mort en Clara Andermatts Uma història da dùvida. Hoewel we hoofdzakelijk zwarte dansers aan het werk zien, vormen deze drie choreografieën het artistieke resultaat van een verblijf met de eigen dansers in Afrika. De Noord-Amerikaanse première van Rosas' Just Before, volgens de persmap het je-van-het voor deze editie, staat geprogrammeerd naast de Japanse compagnie Karas als highlight van de hedendaagse choreografie.

Uit Zwitserland en Nederland werden twee zeer jonge choreografen voor het grote publiek gegooid: Botelho en zijn Alias Compagnie en Mirjam Bos. Daarnaast staat een flinke portie Canadese dans door onder anderen Peter Chin, Dominique Porte, Le Carré des Lombes, Ruth Cansfield Dance, Harold Rhéaume, Métaspora Dance, Cas Public, Compagnie De Brune en het langverwachte nieuwe werk van de Fondation Jean-Pierre Perreault.

Drie à vier voorstellingen per dag, twaalf dagen lang op tien verschillende locaties

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234