Zaterdag 31/10/2020

Een duik in melancholie, nostalgie en leugen

Matthias Schoenaerts schittert naast Tilda Swinton, Ralph Fiennes en Dakota Johnson in A Bigger Splash. Hij ziet zijn vakantie op een idyllisch eiland verstoord worden door onverwacht bezoek.

Begin september ging A Bigger Splash, van de Italiaanse regisseur Luca Guadagnino, in première op het Filmfestival in Venetië. Hij werd met lof overladen. A Bigger Splash is geen remake van de fameuze Franse film La piscine, met Alain Delon en Romy Schneider in de hoofdrollen, zoals hij vaak wordt voorgesteld. Van deze eigenzinnige Italiaans-Franse prent kun je hooguit zeggen dat ze op La piscine is geïnspireerd. Aan eigentijdse elementen ontbreekt het evenmin: zelfs de vluchtelingen van Lampedusa komen even aan bod. A Bigger Splash speelt zich namelijk niet af in het Saint-Tropez van eind jaren 60, maar op het huidige Pantelleria, dat met Lampedusa tot de Siciliaanse eilanden behoort.

Schoenaerts ist Paul. Hij en zijn vlam Marianne (Tilda Swinton) zijn een stinkend rijk, tot over hun oren verliefd koppel. In een luxueus palazzo genieten ze van een revalidatievakantie. Marianne, een rockster met een hoog Bowie-gehalte, is aan haar stem geopereerd. Ze mag niet praten. En dus vrijt ze, leest ze (papieren!) boeken aan het zwembad en brengt ze het gros van de broeierige tijd in de armen van Paul door.

Als Mariannes ex-minnaar, Harry (Ralph Fiennes), met zijn jonge dochter Penelope (Dakota Johnson) komt opdagen, verandert de hele sfeer.

De vier worstelen, zonder dat daar veel woorden aan vuil gemaakt worden, met zichzelf.

Marianne, die als rockdiva hele stadions vulde, was seks- en aandachtverslaafd, en heeft met Paul voor het eerst een rustpunt gevonden. In een korte scène verneem je dat ze nu en dan jurken van haar moeder draagt. Zoals dit ogenschijnlijk pietluttige detail zijn er vele, ze schilderen subtiel de personages. Marianne wil haar oude leven van zich afwerpen en in een nieuw en veiliger kruipen.

Paul, een documentairemaker zonder grote opdrachten in het verschiet, zit in zijn herstelperiode na een alcoholverslaving en heeft net een zelfmoordpoging achter de rug. Schoenaerts zet een ijzersterke, ingetogen Paul neer. Een kalme, knappe man die zich achter hippe zonnebrillen verstopt, die de stilte boven overbodige gesprekken prefereert en bij wie rustige dankbaarheid domineert. Dankbaarheid om zijn leven dat niet is opgehouden te bestaan. Dankbaarheid ook om zijn Marianne, voor wie hij kan zorgen.

Platenproducent Harry heeft dan weer de coke achter zich gelaten, maar kickt nog altijd op The Rolling Stones en op Marianne, het hoofdstuk met haar kan hij niet afsluiten. Harry praat voor drie. Hij vreest de stilte, omdat die hem een spiegel kan voorhouden.

De jonge Penelope heeft dan weer, in haar nood om zich te onderscheiden, de kracht van verleiding ontdekt, en houdt niet op om iedereen uit te dagen, vooral seksueel.

Maar uiteraard worstelen deze vier karakters ook met elkaar, en met hun plaats in de wereld. De onderlinge rivaliteit schuurt even hard als het zand op de rotssteenstranden. En toch kom je nooit helemaal te weten wat er allemaal gaande is, en ook weet je aan het eind als kijker niet wat er zal gebeuren. Niet de toekomst maar het verleden is de drager van deze film, die in nostalgie, melancholie en ook leugens - de enige waarheid is die van de leugen - gedrenkt is.

In die zin is er een scène die als metafoor voor het hele verhaal kan dienen. Op een avond wordt - je bent een Italiaanse regisseur of je bent het niet - een vers gevangen goudbrasem op traditionele wijze bereid. De vis wordt schoongemaakt, met kruiden gevuld en onder een dikke zoutkorst in de oven gegaard. Dat alleen al geeft een hunkering naar ambacht en traditie weer. Even later zitten de vier 'vrienden' aan tafel en wordt de verharde zoutkorst met een mes gebroken. De goudbrasem wordt versneden geproefd en verorberd. Iedereen prijst de verrukkelijke smaak, maar niemand kent het geheim. Dat zit in de korst, in het verleden.

Vanaf 6 april komt A Bigger Splash uit in de Belgische filmzalen. Maar u kunt de film al een maand vroeger zien. Surf naar filmmanie.demorgen.be om tickets te winnen voor de exclusieve avant-première op 25/02 in Brussel, Hasselt en Oostende en op 29/02 in Gent.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234