Maandag 22/07/2019

Een duik in de kleerkast van Axelle Red

Axelle Red leende haar hele kleerkast aan het ModeMuseum. De tentoonstelling Axelle Red Fashion Victim biedt een eigenzinnige kijk op zevenentwintig jaar Belgische mode. Ondanks het hoogstpersoonlijke onderwerp mist de expositie een verhaal.

Voor de komende vier maanden zal Axelle Red het zonder kleerkast moeten stellen: haast alles hangt in het Hasseltse Modemuseum. Witte poppen met rode cowboyhoeden van Elvis Pompilio zijn uitgedost in de meest opvallende stuks van de artieste. Een mannequin met benen als giraffenpoten in een zilveren broekpak begroet de bezoeker. De zangeres heeft duidelijk een boon voor broekpakken, cowboy-elementen en onverwachte details. Haar videoclips worden op de achtergrond geprojecteerd. Haar hese stem begeleidt de bezoeker.

Voor buitenstaanders lijkt de keuze voor de artieste als gelegenheidscurator misschien vreemd, maar wie de samenwerking van dichterbij bekijkt, ziet dat het plaatje klopt. Red verzamelt al sinds het begin van haar carrière stuks van Belgische ontwerpers. Ze droeg Martin Margiela en Helmut Lang voor die bekend werden bij het grote publiek en bezoekt de eindejaarsshow van de Antwerpse Modeacademie nog steeds. Haar goede vriend Didier Vervaeren geeft les aan de Brusselse school La Cambre en is co-curator van het de tentoonstelling.

De Limburgse maakt er een punt van zich zoveel mogelijk in Belgische mode te hullen. "Zo'n 95 procent van de tentoonstelling bestaat uit Belgische ontwerpen", verklaart ze wanneer ze de expositie opent. Een zaal krijgt dan ook de naam Belgitude mee. Christian Wijnants, A.F. Vandevorst, Tim Van Steenbergen, Raf Simons, ze zijn allemaal aanwezig in Reds kleerkast. Dat de roodharige in Hasselt is geboren, verklaart de samenwerking met het Modemuseum.

Mama's jurk

Naast meer dan honderd silhouetten hangen er ook foto's en kunstwerken die de artieste na aan het hart liggen. Enkele morsige doeken van Sam Dillemans schitteren achter de paspoppen. Drie inktschilderijen van Marlene Dumas sieren een klein zaaltje. Reds favoriete designers krijgen een eigen zaal. De bekende tabilaarsjes van Margiela, die een typerende, hoefvormige punt bezitten, staan in een pronkkastje. Naast Red kreeg ook bevriend designer Veronique Leroy een hoofdrol in het Modemuseum. "Voor mij ben jij de grootste", zegt Red liefdevol wanneer ze Leroy tijdens de openingsspeech bedankt. De Belgische ontwerpster woont al jaren in Parijs maar is aanwezig op de belangrijkste momenten van de roodharige zangeres. Leroy tekende haar trouwjurk en zwangerschapskleding. Toen Red in 1998 mocht zingen in een stadium vol supporters die naar de Wereldbeker komen kijken deed ze dat in een witte leren jas van Leroy. Ook in de nok van het museum, waar de overige kleerkast van de ster in glazen kasten hangen, komen Margiela en Leroy terug. Een verdieping lager staat een reeks ontwerpen die Red als jonge twintiger maakte. Een zwarte jurk in wol was ooit van haar moeder.

Ziel op slot

Doorgewinterde fans van Red en modefreaks zullen met plezier naar de tentoonstelling kijken, maarnaar het verhaal achter Reds indrukwekkende verzameling blijft het voor bezoekers gissen. Het blauwe baljurkje dat een eigen nis kreeg is haar eerste handgemaakte stuk. Een oud vrouwtje maakte het voor de 16-jarige Red, die toen nog gewoon Fabienne Demal heette. Dat verhaal is te lezen in interviews, maar staat nergens op de muren van het museum of in de informatiebrochure.

Ook over andere stuks blijft het stil. Jammer, want net die emotionele band tussen de zangeres en haar gekoesterde kleding maakt de verzameling interessant. Voor het grote publiek blijft een paspop met een ontwerp gewoon een paspop met mooie kledingstukken. Anekdotes over hoe Red en de ontwerpers het stuk samen uitkozen, kunnen zo'n silhouet tot leven wekken. De zangeres gelegenheidscurator maken, lijkt een terechte keuze. Haar passie voor mode is authentiek en oprecht, maar die liefde blijft voor een bezoeker zonder voorkennis verborgen. De deuren naar Reds ziel blijven zorgvuldig op slot en dat resulteert in een afstandelijke en soms zelfs zielloze tentoonstelling.

Axelle Red - Fashion Victim loopt tot 2 juni in het Modemuseum in Hasselt. Het gelijknamige boek is verschenen bij Lannoo.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden