Donderdag 08/12/2022

Een druifje voor de dorst

Steeds meer industriëlen investeren in wijn

Investeren in wijn. Als je het lijstje ronkende namen overloopt lijkt het wel hét nieuwste stokpaardje van grootindustriëlen. Na topman Claude Bébéar van Axa, Bernard Arnault van LVMH, François Pinault (La Redoute) en Vic Pauwels (Pauwels Trafo) waagt nu ook Albert Frère de stap. 'Voor het prestige, zeker niet om winst te maken,' zeggen de kenners.

Brussel.

Geert Sciot

François Pinault van La Redoute kocht in '93 het bekende Château Latour (premier grand cru de Pauillac), verzekeringsholding Axa van Claude Bébéar verwierf in enkele jaren tijd vijf grote domeinen en de groep Taillan twee. En nu is er dus Albert Frère die aast op een van de bekendste St. Emillons. Wat motiveert grootindustriëlen om te investeren in wijn? "Het prestige", zegt de wijnspecialist van De Morgen, Frank Van der Auwera. "De bedragen die ze op tafel gooien bij de aankoop zijn zo duizelingwekkend dat ze niet meteen rendement kunnen verwachten. in de Bordeauxstreek vermoeden velen zelfs dat hun investering nooit rendabel zal worden. Als je het mij vraagt is het een misschien wat vreemde cocktail van snobisme en passie die hen drijft." De Franse beurskrant La Tribune rekende uit dat bijvoorbeeld Albert Frère samen met zijn vennoot Bernard Arnault om en bij de 850 miljoen Franse frank (5,2 miljard) over heeft voor Cheval Blanc. Dat komt neer op ongeveer 20 miljoen Franse of 120 miljoen Belgische frank per hectare wijnstokken. Ter vergelijking: de productie van Cheval Blanc is beperkt tot 100.000 flessen per jaar, die in de groothandel tot 12.000 frank per exemplaar kosten.

Volgens Jan Cavens, directeur van het Antwerpse wijnhuis Cavens, speelt er naast prestige nog een ander motief mee dat bedrijfsleiders ertoe brengt om te investeren in wijndomeinen. "Voor hun pensioenfondsen zijn Franse bedrijven wettelijk verplicht een welbepaald percentage van hun kapitaal te investeren in vastgoed", legt Cavens uit. "De ene schaft zich een eigendom aan op de Champs Elyseés, de andere koopt loofbossen in de Elzas... Steeds meer bedrijven kopen evenwel wijndomeinen en gaan er hun goede klanten ontvangen of congressen organiseren. Een mooie investering in imago. Die domeinen komen te koop te staan omdat de erfenisrechten voor de familie-eigenaars té zwaar worden of omdat de familie te groot is geworden."

Ook de stijging van de wijnprijs is zeker een argument dat industriëlen aanzet om domeinen op te kopen. Sinds '94 is de prijs van de goede Bordeauxwijnen met respectievelijk 30, 25 en 200 procent gestegen, en dat terwijl de vraag naar wijn dankzij het wegvallen van de Berlijnse Muur en de indrukwekkend interesse vanuit Azië al maar blijft toenemen. Jan Cavens: "Alleen voor dit jaar wordt een stagnering verwacht wegens de toestand van de dollar en de Aziatische crisis. Velen voelen zich in die context geroepen om te speculeren in wijn. Zeker in dure merken, want die raak je, gezien hun afzet van enkele tienduizenden flessen, haast altijd kwijt. Particulieren raad ik evenwel nooit aan om te speculeren in wijn. Veel te riskant, wijn koop je om te genieten."

Vic Pauwels van het Mechelse bedrijf Pauwels Trafo kocht twee jaar geleden een domein in de Cahors. "Je kan de interesse van die topmensen voor wijn vergelijken met de bereidheid om te investeren in werken van Van Gogh", meent Pauwels. "Zelf heb ik het zeker niet gedaan om het prestige maar uit passie", zegt Pauwels. "Na veertig jaar een bedrijf te hebben geleid ben ik bezig aan mijn after-carrière. En die wil ik graag besteden aan de wijnbouw. Mijn goed is zeker bescheiden. Nee, ik doe het niet voor het geld want uit een rendabiliteitsstudie die ik maakte blijkt dat mijn investering pas echt goed rendeert als ik twintig hectare bezit."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234