Zaterdag 04/04/2020

Leuven

Een drijvend bos in Leuven: geen illusie meer

Het idee van een drijvend bos is niet helemaal nieuw. Rotterdam heeft er al een.Beeld Hollandse hoogte

Op voorstel van de kindergemeenteraad wil Leuven een drijvend bos op het kanaal Leuven-Dijle. Dat is niet onrealistisch, want ook Rotterdam laat al bomen dobberen op het water. Maar is het in de toekomst ook mogelijk op de Leie of de Schelde?

Na een voorstel van de Leuvense kinderraad voor Energie en Klimaat wil schepen van Leefmilieu en Onderwijs Mohamed Ridouani (sp.a) Leuven groener maken met een drijvend bos. "De kinderen komen vaak met schitterende voorstellen. Het is natuurlijk een gewaagd idee, maar wel uitvoerbaar. We willen de stad op die manier groener en aangenamer maken en zo een van de meest groene steden van Europa worden, naar het model van Freiburg in Duitsland", vertelt Ridouani.

Er is wat denkwerk nodig om bomen te laten drijven op water, maar het is zeker niet onrealistisch. In de Rijnhaven van Rotterdam dobberen sinds vorige maand al twintig bomen in boeien op het water en ook het Zweedse artiestenduo Simka liet in de zomer van 2014 al twintig bomen drijven op de Baltische Zee.

De Leuvense schepen wil zijn drijvende bos tegen september kunnen inhuldigen op het kanaal Leuven-Dijle. "Diezelfde leerlingen die het idee hebben voorgesteld zullen ook de inwijding mogen doen en ze mogen ook helpen bij het ontwerpen van de bakken waarin de bomen zullen drijven", zegt Ridouani.

Scheepvaart

Maar voor dat gebeurt, moet Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) wel nog beslissen of het drijvend bos er mag komen. Hoe druk het is op de waterweg in kwestie blijkt een belangrijke rol te spelen bij die beslissing.

"Bij de drukke waterwegen wordt natuurlijk voorrang gegeven aan het scheepvaartverkeer", zegt Joris De Bock van Waterwegen en Zeekanaal.
De kans is dus relatief klein dat andere Vlaamse steden ook een bos op hun waterwegen zullen laten drijven. "Drukke waterwegen zoals de Leie en de Schelde zijn integraal bevaarbaar en dat willen we ook zo houden", zegt Tom Balthazar, Gents schepen van Stadsontwikkeling en Openbaar Groen (sp.a).

Bovendien zal bij de grotere waterwegen nog een bijkomende factor onderzocht moeten worden. Op de Leie en de Schelde bijvoorbeeld komen immers heel wat grotere schepen voorbij die niet alleen veel plaats nodig hebben, maar die ook deining in het water veroorzaken. Dat is belangrijk bij de keuze van het type boom, aangezien uit het project in Rotterdam al bleek dat bepaalde bomen zeeziek kunnen worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234