Zaterdag 05/12/2020

Een dove pastoor in de biechtstoel

Mocht het leven literatuur zijn, dan was het stukken interessanter. Zeker voor de verteller in 'De spionnen', de jongste roman van de Braziliaan Luis Fernando Verissimo.

De naamloze ik is van maandag tot vrijdag redacteur bij een kleine, duistere uitgeverij in Porto Alegre. "De afwijzingsbrieven die ik op maandag schrijf zijn bikkelhard. Ik raad de auteur niet alleen aan om nooit meer iets op te sturen, maar ook om nooit meer een regel, een woord of zelfs maar een reçuutje te schrijven. Als Oorlog en vrede op een maandag op mijn bureau zou belanden, zou ik de schrijver laten weten dat hij beter uien kon gaan poten." De redacteur heeft op maandag een zware kater, vandaar. Tijdens het weekend zoekt hij vergetelheid in de drank. Zijn huwelijk betekent niet veel meer. Dat hij zijn zoon João eigenlijk Le Carré wou noemen, was al een slecht begin. De redacteur houdt van spionageromans, hij ging bij een uitgever werken omdat hij er zelf een geschreven had en hoopte hem op die manier te kunnen publiceren. Als op een dag een brief binnenkomt met een paar bladzijden manuscript, verandert zijn leven. Het gaat om een mysterieuze tekst, een aanzet tot een (misdaad)roman waarin een zeker Ariadne het vaag heeft over corruptie, moord en misschien zelfmoord. De redacteur geraakt geïntrigeerd, vraagt om meer tekst, om een foto van Ariadne. Naarmate er nog pagina's manuscript komen is duidelijk dat hij verliefd is op Ariadne. En dat hij haar wil redden, want ze is in gevaar. Met zijn acolieten uit de kroeg beraamt hij een plan. Een van hen trekt naar het provincienest Frondosa waar Ariadne blijkbaar woont. Als leider van de operatie blijft de redacteur voorlopig thuis. Ariadne is getrouwd maar wordt door haar man streng bewaakt. Om meer te weten te komen, stuurt de redacteur nog een paar spionnen naar Frondosa. Een provinciaals nest waar iedereen alles weet over iedereen. Of denkt te weten. Al was het maar omdat de oude priester die de biecht hoort potdoof is en de biechtelingen luid moeten spreken om gehoord te worden. Uiteraard zit de helft van Frondosa op de kerkstoelen mee te luisteren.

Niet langer de publicatie van Ariadnes boek wordt het doel van 'Operatie Theseus', zoals de redacteur de expeditie al snel noemt. Wel de redding van de schrijfster, verhinderen dat ze zelfmoord pleegt, onderzoeken wie onder het beton ligt op de plek waar vroeger in Frondosa een mooie boom stond. Iedereen van de spionnen wil haar redden net zoals de mythologische Ariadne Theseus uit het labyrint redde op voorwaarde dat hij met haar trouwde. Alleen gaat het verhaal bij Verissimo in de omgekeerde richting. Ariadne zit opgesloten, de spionnen gaan met veel capriolen, maar zonder wollen draad naar het labyrint, in dit geval het kleinzielige Frondosa waar een gangster heerst. En ondertussen betovert en bedwelmt ze de redacteur en alle deelnemers aan 'Operatie Theseus'.

Net als zijn vorig jaar verschenen De engelenclub is De spionnen van Verissimo een klein juweeltje. Een origineel en hilarisch verhaal, een hybride van spionageroman, mythologie, thriller, romance, detective. Maar ook een ironische beschouwing over literatuur en het uitgeversbedrijf, over de almacht en de onmacht van de schrijver. En over het gevaar te denken dat literatuur werkelijkheid is. Ook al maakt die het leven interessanter.

Luis Fernando Verissimo, De spionnen, Atheneum-Polak & Van Gennep, 174 p., 16,95 euro. Vertaling: Harrie Lemmens

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234