Maandag 25/05/2020

Een dolle hond die je in de kont bijt

De nerveuze, schetterende vertelstijl uit Kusturica's films werd overgeheveld naar het podium, maar bleek daar duidelijk niet op zijn plaats

Balkanfolk l Emir Kusturica tussen vermoeiend gebral en burlesk carnaval H

Gunter Van Assche

Misschien dacht Emir Kusturica dat de buit binnen was toen hij tweevoudig Gouden Palmwinnaar werd in Cannes. Misschien kijkt de Bosnische regisseur sinds Black Cat, White Cat met grote angst naar de gapende diepte waarin zijn carrière bergafwaarts rolt. Hoe dan ook, sinds Kusturica de soundtrack componeerde bij Black Cat, White Cat, lijkt hij liever de planken te betreden met zijn No Smoking Orchestra dan zijn regiestoeltje open te klappen. Een echt briljant idee kun je dat niet noemen als je zijn optreden moest meemaken in de Ancienne Belgique.

Kusturica's voorkeur voor de bühne zou voornamelijk door vergeldingsdrang zijn ingegeven. De cineast staat al enkele jaren op gespannen voet met Goran Bregovic, de grootmeester van de Balkanrock die in het verleden vaak de muziek bij Kusturica's films schreef. Toen Bregovic Kusturica 'ajuus' zei en de wereld introk met al die filmmuziek vond die laatste dat zijn oeuvre uitgebuit werd op het podium. Daarop trok Kusturica zelf ook de boer op met het No Smoking Orchestra: een fanfare die punk vermengt met zigeunerriedeltjes en eveneens filmmuziek brengt. Maar zoals een oude zigeunerspreuk zegt: "Wraak is als een dolle hond die je terug in de kont komt bijten."

De nerveuze, schetterende vertelstijl in Kusturica's films wordt consequent overgeheveld naar het podium, maar dat blijkt geen goede zaak. Het No Smoking Orchestra is immers in hetzelfde bedje ziek als Mano Negra. De vrolijke hoempapapunk van de Bosniërs dreigde na een tweetal songs al bijzonder eenvormig te worden. Het zootje muzikaal ongeregeld deed je tenen daarbij akelig krullen: deze Mano Negra wuift met een wel erg bleek handje.

Zanger Dr. Nelle Karajlic liet het publiek wel moeiteloos uit zijn hand eten met allerlei geschifte capriolen, maar echt overdonderen deed hij geen moment. Zijn zangtimbre klonk trouwens alsof hij onafgebroken worstelde met zijn stembanden en daarbij keer op keer verloor. Kusturica's liefde voor platvloers koldercarnaval werkt op het witte doek, maar tijdens dit volksfestijn vermoedde je dat een resem zuipschuiten, straathoertjes en Het Echt Antwaarps Theater in het feestcomité zetelden. De band zette de tanden in Kusturica's filmmuziek, maar deed dat met zo'n vulgaire slordigheid dat je lijkbleek naar het doosje Rennie in je vestzak tastte. De bonte fusie van Balkanmuziekgenres gaf op papier genoeg aanleiding tot enthousiasme, maar in werkelijkheid werd die door de slappe improvisatie veel te gauw een uitputtingsslag voor je oren.

"Je moet regisseurs niet serieus nemen", beweerde Kusturica onlangs. Na dit burleske carnaval kostte dat ons dat geen enkele moeite meer.

WAAR EN WANNEER Ancienne Belgique in Brussel, dinsdag 20 december

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234