Zaterdag 06/03/2021

Een derde Lexus voor Europa

In bijna tien jaar tijd nog geen duizend wagens verkopen, dat kun je toch maar moeilijk een succes noemen. Tenzij je de Belgische invoerder van Lexus bent natuurlijk. Want die dochter van Toyota bouwt alleen maar exclusieve auto's en mikt dus op een heel select publiek. Het begon met de LS400, die bij zijn lancering in 1990 toch al een kleine 2,2 miljoen frank (54.537 euro) kostte. Die prijs is in de daaropvolgende jaren gestegen tot 2,7 miljoen frank (66.931 euro), maar deze limousine was dan ook al die tijd een rechtstreekse concurrent voor de Mercedes S-Klasse, de BMW 7-reeks en de Jaguar XJ. Dat is hij vandaag nog altijd, maar Lexus heeft zijn Europees gamma ondertussen wel uitgebreid met de wat bescheidener en vooral ook zowat een half miljoen goedkopere GS300. Ook met die wagen werden nog geen verkooprecords gebroken. In de Verenigde Staten lukt dat wel, maar daar is het prijsverschil tussen zo'n Lexus en een Duitse berline nog groter dan bij ons. Dat verschil werd er door Lexus ook dik in de verf gezet, in enkele opvallende en hier nog altijd verboden vergelijkende reclameboodschappen. Maar de belangrijkste reden voor het relatief magere succes van Lexus is toch dat een Duits, Frans en zeker ook Belgisch kaderlid zijn geliefkoosde Mercedes of BMW nu eenmaal niet makkelijk ontrouw is. Toch wil Lexus zijn Europees marktaandeel de volgende jaren aanzienlijk vergroten. Dat moet dan met de gloednieuwe IS200, een nog wat kleiner en bijgevolg ook weer aanzienlijk goedkoper model. Met de IS200 wordt immers gemikt op de gegadigden voor de Mercedes C-klasse en misschien meer nog op die voor de BMW 3-reeks. Om in dat opzet te slagen bezorgden de ontwerpers de auto een sportieve en zelfs wat agressieve look, een effect dat is verkregen door de opvallende snuit met de geïntegreerde bumper en spoiler en door de fraaie lichtmetalen velgen. Maar als je die van de IS200 afhaalt, hou je toch maar een vrij banale wagen over. Niet dat de auto lelijk is, maar toch... Met uitzondering van die sportieve attributen mist hij, nog altijd volgens onze eigen bescheiden mening, immers toch wel een beetje de uitstraling die voor een deel het succes van zijn vooral Duitse concurrenten verklaart. Dat wordt dan wel goedgemaakt door het interieur en vooral het schitterende instrumentenbord. Maar of deze Lexus het Mercedes en BMW daarmee echt lastig kan maken, durven we vandaag nog niet voorspellen. Misschien kan een proefrit ons binnenkort wat wijzer maken. Dat de auto het nodige rijplezier zal verschaffen willen we alvast graag geloven. Een zescilindermotor met een inhoud van net geen twee liter en een vermogen van 155 pk drijft de achterwielen aan, een concept dat alweer meteen aan BMW doet denken. De klant kan ook kiezen tussen een manuele zesversnellingsbak en een automatische transmissie. De uitrusting is heel compleet: voor de catalogusprijs krijg je automatische airconditioning, een audiosysteem met een zes-cd-wisselaar, vier airbags, ABS en tractiecontrole. Die catalogusprijs bedraagt 1.040.000 frank (26.004 euro), want eigenlijk wel een dikke meevaller mag worden genoemd. Ter vergelijking, een iets minder krachtige en ook minder luxueuze BMW 320i kost 1.180.000 frank (29.251 euro) en de slechts 136 pk sterke Mercedes C200 toch ook al 1.111.000 frank (27.541 euro). Of dat zal volstaan om middenkaders en hoofdboekhouders voor de Lexus te doen kiezen, weten we nog niet. (AD)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234