Zondag 26/01/2020

Een dagelijkse portie absurde en gênante situaties

Vanaf vandaag krijgen Calvin & Hobbes en Sigmund concurrentie in deze krant. Meer nog: de twee nieuwe dagstrips zijn van de hand van Ilah en Nix, stripmakers die al langer voor De Morgen werken en nu dagelijks carte blanche krijgen. Een gesprek met twee eigenzinnige tekenaars over nieuwe macho's, seks, (semi)autobiografische inbreng, animatiefilms en patatten.

Brussel

Van onze medewerker

Geert De Weyer

Het mediadebuut van tekenaar Nix (31) dateert van 1996 en was eerst te zien in De Standaard en daarna in De Morgen. Nix viel vooral op door Ief the Chief, een absurde parodie op het leven op de DeMix-redactie waarin hoofdredacteur Yves Desmet kop van Jut was. Ook Ilah (30) debuteerde in 1996 in deze krant. Na haar studies aan Sint-Lukas in Brussel begon ze aan een schetsboek. Een jaar later adviseerde haar vriend haar om de Cordelia-strookjes op te sturen naar DeMix en de rest is, zoals ze zeggen, geschiedenis.

Niettemin komt Ilah (alias Inge Heremans) eigenlijk pas kijken als striptekenaar in de krant. Goed, er waren die Cordelia-strookjes, maar dat waren er slechts enkele per maand. Nu moet de dagkrant opgeluisterd worden met zes stroken per week, 24 per maand oftewel 288 per jaar. Een flinke klus, maar Ilah ziet de toekomst rooskleurig tegemoet. Toen het groene licht gegeven was voor haar Claus-reeks, is ze als een gek beginnen te tekenen.

Ilah: "Een strookje in de week was me wat te makkelijk. Ik heb nu een maand vooruit gewerkt en heb daarnaast nog een reservereeks waaruit ik materiaal voor ongeveer een extra maand kan putten." Was het striptekenen eerst nog een bijbaan, dan heeft ze nu haar werk als bediende in de fruit- en groentesector opgezegd om zich voltijds op het tekenen te storten. "Het is het enige wat ik echt kan en wil doen", zegt ze. "Er blijft me dus geen andere keuze."

Nix (alias Marnix Verduyn) heeft ondertussen, toch wat zijn carrière betreft, een grote voorsprong genomen op Ilah en zelfs op het gros van de huidige jonge lichting stripmakers. Behalve aan zijn Kinky & Cosey-strip werkt hij ook aan animatiefilms en fotostrips, en is hij, samen met Johan De Moor (Kobe de Koe), gastdocent aan de afdeling striptekenen aan het Brusselse Sint-Lukasinstituut. Misschien is hij wel zo populair door het feit dat hij zich steeds minder laat inspireren door andere strips en meer en meer door muziek, film en theater.

Nix: "Twee jaar geleden heb ik een eerste stap gezet in de richting van animatiefilm. Daar heb ik veel van opgestoken. Het is een ongelooflijk moeilijk medium. We hebben toen geëxperimenteerd met Ief the Chief en Het Vergiet van België (een strip gebaseerd op het politieke toneel anno 1999, GDW). Nu ben ik aan mijn tweede animator toe en die man is even gek als ik. We hebben de demo van Kinky & Cosey al gepresenteerd en de reacties waren telkens positief. Daarvoor werd één Kinky & Cosey-strookje verwerkt tot een halve minuut animatie. Zowat elke televisiezender reageert tot nu toe enthousiast, maar voorlopig zijn er geen concrete afspraken."

Nix' fotostrips, zoals gepubliceerd in DeMix, blijft hij voorlopig ook graag maken. "Omdat het zo verdomd leuk is", grijnst hij. "En omdat het een domein is dat nog niet in die mate is uitgediept als wij het doen." Samen met Bart Schoofs, die andere talentvolle jonge Vlaamse stripmaker, verkleedt Verduyn zich als Kinky & Cosey (hij is de perverse en tegendraadse Kinky), timmert hij decors ineen en diept hij scenario's uit. "Alleen dat al is een feest", grijnst Nix, "want als Bart komt, regent het een avond lang pointes." Het duo wil een nieuw elan aan de fotostrip geven, luidt het. Nix: "We gebruiken niet langer polaroids zoals vroeger, maar werken met een professionele fotografe van Weekend Knack en slagen erin acteurs als Jaak Van Assche en Manu Verreth voor de lens te krijgen. Het is hilarisch grappig."

Wat de nieuwe dagstrip van Kinky & Cosey in De Morgen betreft, blijven de uitwerking en de rode draad van de reeks onveranderd, zegt Nix, al verschijnen de stroken niet langer in kleur en zal hij zich houden aan vijf, zes hoofdpersonages met slechts een bescheiden groep maffe figuranten. "Kinky & Cosey blijven de belangrijkste personages", knikt Nix. "In het begin was dat niet zo goed afgebakend. Toen kwam vooral de vader van die twee meer in beeld. Maar het is wel degelijk zoals iemand ooit opmerkte: Kinky & Cosey zijn de patatten en de andere figuurtjes het zout. Maar noch inhoudelijk, noch grafisch zal ik in die strookjes het experiment schuwen. Ik moet er zelf lol in hebben, natuurlijk. Anders kan ik er net zo goed mee stoppen."

Anders dan Nix, die zijn strips een absurd karakter geeft, zweert Ilah bij het (semi)autobiografische. Ilah: "Cordelia is inderdaad geënt op mij. Al zeg ik dat niet graag. Laat ik het er op houden dat ze een deeltje van mij is."

Claus, het hoofdpersonage van haar nieuwe reeks, is dan weer geïnspireerd door iemand uit haar nabije omgeving. Rond de dertig is hij, kalend met nog een beetje lang haar, vettig en - dixit Ilah - "verkoperachtig". "Het is een jongen die ik eerst niet kon uitstaan, zo'n klein vies machootje, maar gaandeweg heb leren kennen, waarna hij uiteindelijk zelfs een vriend is geworden. Dat soort mensen ziet zichzelf graag als de nieuwe man, maar is eigenlijk de nieuwe macho. Dat zijn geen zonverbrande gespierde binken maar veeleer Alain Grootaers-types (hoofdredacteur van Ché en P-Magazine, GDW). Die gaat ook voor zijn carrière, maar zegt en doet de verkeerde dingen. Je kunt er kritiek op hebben, maar hij is wel eerlijk. Ik hoorde hem bij Bruno Wyndaele zeggen dat hij graag naar blote vrouwen kijkt. Tja, uiterlijk is hij misschien geen macho, hij is het wel in hart en nieren. En hij kan best met zichzelf lachen. Ik mag dat soort mensen eigenlijk wel graag."

Of die vriend van haar geen bedenkingen heeft bij het feit dat hij hoofdpersonage van een nieuwe krantenstrip is geworden? Ilah: "Ben je gek? Die nieuwe macho's willen niet liever dan in de kijker staan. Egocentrisme is hen niet vreemd, hoor."

Dat je in haar stijl en de herkenbare thema's vaak aan Peter van Straaten moet denken, geeft ze meteen toe. "Ik vind die man inderdaad zeer goed, maar het is niet zo dat ik bewust naar zijn werk zit te kijken. Hij is gewoon veel beter en realistischer." Maar ze wordt door niemand echt beïnvloed, zegt ze. "Ik lees veel boeken, maar geen strips. Ik vind het fijn ze te tekenen, maar ze te lezen? Nee, dank u."

In de strips van Nix vormt seks zelden of nooit het onderwerp. Ilah lijkt er, afgaand op haar Cordelia-stukjes in DeMix, juist een patent op te hebben. "Is dat zo? Goh, dat zal dan wel zo zijn, zeker? Maar iedereen heeft toch seks? Ik ben steeds op zoek naar situaties die een beetje gênant zijn, en dan beland je al snel bij dat onderwerp. De rollenpatronen tussen man en vrouw, dat is gewoon ontzettend boeiend."

Kwade reacties op Cordelia heeft ze nooit gekregen, of het moet die brief van een oma zijn die een boekenbon uit Metro had gescheurd om aan haar achtjarig kleinkind te geven. Op de achterkant prijkte het Cordelia-strookje met als onderwerp, jawel, masturbatie. Een toeval waar oma niet om kon lachen, maar Ilah wel. "Goed, dat was wat ongelukkig, maar je zou het ook kunnen zien als een aanleiding om het over masturbatie te hebben. Haar kleinkind was toch al acht jaar?"

Nix: 'Ik moet er zelf lol in hebben, anders kan ik er net zo goed mee stoppen'

Ilah: 'Ik vind het fijn strips te tekenen, maar ze te lezen? Nee, dank u'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234